News.bg | Money.bg | Topsport.bg | Vsi4ko.bg | Finance.news.bg | Gladen.bg | Lifestyle.bg | Ibox.bg

Регистрация | Забравена парола?

Вход
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx/0.7.65

Фиксинг

09.02.2012
  • 1.47188 Понижение
  • 1.61599 Повишение
  • 1.95583
  • 2.33769 Понижение
  • 0.19057 Понижение
  • 0.23362 Понижение

още фиксинги

Борсов коментар

БФБ
Спадовете продължиха

И на сесията в четвъртък поевтиняващите акции продължиха да са далеч повече от поскъпващите за шеста поредна сесия, като не липсваха и по-активни разпродажби по някои позиции

Преглед на печата

Преса
09.02.2012 г.

„Удариха ни 9 бала”, „Тази година плажовете наполовина”, „Само Борисов се оказа невинен за критичния доклад на ЕК”

Троен ластик

Последна редакция: 01.11.2007, 10:00

Публикуване: 29.10.2007, 10:29

Автор: Проф., д-р ик.н. Гарабед Минасян

Размер на шрифта: a a a

Гарабед Минасян

Гарабет Минасян

Гарабед Минасян е професор, доктор на икономическите науки. Работи в Института по икономически изследвания на БАН, а от 2010 г. е редовен професор и в Стопанския факултет на Тракийския университет. Директор на Института за 1992-1995 г., ръководител на секция ”Макроикономически анализи и прогнози”. Два мандата е член на Управителния съвет на БНБ (от 1997 г. до 2006 г.) от квотата на Президента на Република България. През 1997-2000 г. е икономически съветник на Президента на Република България. Специализирал е в СССР, Великобритания, САЩ и Австрия. Автор е на 17 научни монографии, на повече от 100 научни статии у нас и в чужбина, участвал е в над 120 научни конференции у нас и в чужбина. През 2006 г. е награден с орден “Стара планина” втора степен за “изключително големите му заслуги към Република България в областта на икономическите науки и във връзка с изтичането на втория му мандат като член на УС на БНБ”.

Правителството се стреми да надскочи себе си. Смесица от неизживяни ком­плекси и криворазбирани икономически полуистини формират коктейл, който ста­ва все по-трудeн за консумиране. Кабинетът се опитва да съвмести три разно­по­сочни стремежа:

1) Недопускане на повторение на Жанвиденовата катастрофа от средата на 90-те години;
2) Кокетничене с бизнеса в усилията си да се представи като убеден негов съ­миш­леник;
3) Поддържане на "социалното" като основна партийна идеологическа ха­рак­те­ристика.

"Разпъването" е по трите разнодействащи направления. Първите две го­ди­ни от мандата на действащото правителство минаха относително гладко и можем да констатираме (post factum), че беше нормално да бъде така. Консервативната фискална политика се поддържаше безпрекословно като гаранция за неповторение на случилото се преди декада, широката маса от подкрепящите трипартийната коа­ли­ция проявяваха "разбиране" и очакваха последващите ходове. Устоите на управ­лението обаче започнаха да се пропукват. И тогава  - какво?

За изминалите две години нееднократно бяхме свидетели на недобра ко­ор­ди­нация между министрите. При всички случаи в центъра на интригата стои Ми­нис­терството на финансите. Защото, по известната житейска максима - "за как­во­то и да се говори, винаги става въпрос за пари". Перифразата в съвременен по­ли­ти­ко-икономически контекст ще звучи по следния начин: "Каквито и да са со­ци­ал­ните вълнения, винаги са свързани с недоизвършвани реформи".

Започна се с разногласия между Е.Масларова и Пл.Орешарски. Социалната министърка нееднократно се ласкаеше от възможността да приложи на практика своята социална политика за сметка на бюджета. Сметката не се върза. Дой­до­ха пенсионерите. Как да се справи с тях едно ляво правителство? Премина някак си. Шофьорите бяха най-твърди - с тях шега не бива. И след това учителите. Ми­мо­хо­дом партийният елит реши да въведе десетпроцентен плосък данък, при което Ми­нистърът на финансите се засуети.

Преживяхме и едно предизвестено отрицателно гласуване на вот на недо­ве­рие по повод на Учителската стачка. Горките народни избранници - тъкмо са си поседнали и да си развалят рахатлъка на средата на мандата. Невъзможно!

В дискусиите по вота на недоверие изкристализираха отделните позиции. Опозицията беше единна, но на неподходящ коловоз. Бившият Министър-пред­се­дател Ив.Костов търси необходимите пари от бюд­жет­ния излишък. Отговорът на Министърът на финансите беше много точен. В ус­ло­вията на паричен съвет БНБ не може да провежда монетарна политика, поради което част от функциите на цен­тралната банка по регулирането на паричното обра­ще­ние се поема от Минис­терството на финансите. Това е причината, поради която се реализира бюджетен излишък - пари, които са изтеглени от обращение и се под­държат в БНБ. В момента парите в обращение се оценяват на около 7.5 млрд.лв., а фискалният резерв е почти 9 млрд.лв. Ако средствата от фискалния резерв прелеят в паричното обращение, ре­зултатът ще е катастрофален и ще взриви платежния ба­ланс. (Да си представим двойно увеличение на водата в моретата и океаните). Тър­сенето на вносни стоки ще нарасне скокообразно, изтичането на валутни ре­зер­ви от страната също и в край­на сметка паричният съвет ще дерайлира с всички про­изтичащи от това негативни последствия. Нашата икономика не може да издържи такъв удар.

По всичко изглежда, че Министърът на финансите разбира най-добре си­туа­цията в страната. Той е човекът, който напълно удачно адресира проблема към прин­ципите на провежданата фискална политика. Удовлетворяването на исканията на учителите не трябва да върви по пътя на използването на натрупани резерви, а по пътя на преразпределението на финансовите средства. А правителството упо­ри­то отказва и да помисли (все още) за промяна във възприетата неудачна фискална политика, вследствие на което проблемите лавинообразно се изострят.  

Но и Министърът на финансите не издържа на изкушението да поспекулира. Той избираше нееднократно подходящия момент за да вметне между другото, че "всички заплати у нас са ниски". Това не е вярно, уважаеми г-н Министър и Вие най-добре го знаете. Учителите стачкуват не само и не единствено пора­ди ниското си заплащане - то не е от вчера, а и учителите съвсем не са безот­го­вор­на сбирщина от недоволници. Това, което налива масло в огъня, е демон­стра­тивно поддържаната несправедливост при преразпределителните процеси. Показното шикозно потреб­ле­ние от кръгове с видимо нечистоплътно минало и на­стояще на фона на невъз­на­граж­дае­ми трудови усилия и неоценяван честно положен престижен труд води до не­по­носимост. Макроикономическото управление е длъж­но да подобри качеството на институциите за предотвратяване на без­кон­тролното изтичане и просмукване на фи­нансови ресурси. Ако обаче, съз­нателно или не, правителството избягва да въ­ве­де необходимия институционален ред, то послед­ст­вия­та не биха могли да бъдат добри.

За разлика от Министъра на финансите останалите членове на прави­телст­во­то проявяват позиции, зад които прозира неразбиране и некомпетентност. Ефект­на­та игра с 50-те лева от 2007 г. и от преди декада, която Министър-пред­се­да­те­лят са­модоволно разигра от трибуната на Народното събрание, би трябвало да се оцени като обида за целокупния български електорат. Пар­тий­но ангажираните лица могат и трябва да живеят под тази зловеща сянка, но нещата са не­срав­ними. Освен ако в своята са­мо­целна неотстъпчивост правителството поеме пъ­тя към катастрофата. Минис­тъ­рът на образованието вдига неангажирано и невинно рамене ви­наги, когато стане ду­ма за реформа в образователната система, като че ли това не е ангажимент и най-вече отговорност именно на него­во­то министерство. И вместо да се занимава с не­ща, които са извън неговите знания и компетентност (като например набързо скрое­ната инициатива за закриването на БАН - ??), да поеме отговорност за свърш­ване на работата, за която заема министерския пост.

Какво ще стане, ако учебната година се провали? А дори и да не се провали - ще бъде ли тази осакатена учебна година пример за подобрено качество на обу­че­нието. Системата е на път да загуби цяла една година на десетките хиляди ученици. Как бихте реагирали Вие, уважаеми господин Министър-председател на Република България, ако някой съумее да открадне една година от Вашия живот?    
ГМ/291007

Етикети: минасян 

Сподели: В Ibox.bg В Svejo



Регистриран на: 14.10.2007, 20:32

13. mahatma | 12.12.2007 20:24

За Крикор и Гарабед, отдавна всичко ни е ясно! Еле па, на тях!
Защо не идат в Ереван да опъват ластика!
"Пустиш някое под кревато, оно се качува въз ню!" - казват по умните стари хора!

Регистриран на: 18.09.2007, 12:01

12. BatVlad | 16.11.2007 17:04

Десния верно е яко у лево, хехехе.

Регистриран на: 08.11.2006, 11:47

11. rjevski | 02.11.2007 16:46

десен,
наистина си уникално некомпетентен.

Валутния резерв на БНБ покрива парите в обръщение + фискалния резерв на правителството (и още други неща). Така че паричното обръщение се регулира от МФ като се правят бъджетни излишъци (т.е. фискален резерв), които се инвестират от БНБ в чужди активи. Погледни баланса на Емисионно на БНБ и ще разбереш за какво става дума.

Иначе съм съгласен с г-н професора, че партийно назначени министри трудно ще направят институционална реформа. От сегашните министра май само Орешарски си разбира от работата, другите са попаднали в правителството по партиини заслуги. Но не съм съгласен, че правителството изцяло е виновно за проблемите на страната. Институционалната рамка включва и съда и парламента, които също по-вече или по-малко носят отговорност за това, което става в страната.

Регистриран на: 05.08.2007, 17:33

10. Майкъл Корлеоне | 30.10.2007 13:13

десен
не те знам къв си и с кво се занимаваш но си рядко некомпетентна личност.резерва е този който държи паричния съвет или така наречения валутен борд.Но колкото по-голям е резерва толкова по-стабилен е борда.Така,че парите от излишека не трябва да се раздават беразборно на бюджетните служители и пенсионерите,тъй като доходите им биха нараснали без да се е повишил БВП който са заработили.Тоест доходите биха изпреварили икономическия разтеж.А да получаваш пари без да си ги заработил не е правилно.Всичко това би довело до засилване на инфлациония процес който както знаем е вреден за всяка една икономика.И най вече инфлацията пречи на влизането на БГ в Еврозоната.За това приятелю не се изказвай неподготвен.Защото батко ти Корлеоне си изкарва хляба с това.С две думи аз съм финансист братко и работя за хора с име.И вярвай ми ако не разбирах от това което ти обяснявам сега щях да съм безработен.Аре бъди жив и здрав.Надявам се да не съм те обидил.И ако си прочел статията внимателно щеше да разбереш как професора обяснава думите на финансовия министър.Тоест думите за които обвиняваш професора не са негови,а на Орешарски.Но те са верни,а и професора не го отрича.

Регистриран на: 17.07.2007, 10:21

9. grifit | 30.10.2007 13:00

Прави ми впечатление,че добрите учители не стачкуват.Те останаха на работните си места,защото грижата за децата е над всичко.

Регистриран на: 22.05.2007, 02:53

8. Десен | 30.10.2007 12:32

========================================
В условията на паричен съвет БНБ не може да провежда монетарна политика, поради което част от функциите на централната банка по регулирането на паричното обращение се поема от Министерството на финансите. Това е причината, поради която се реализира бюджетен излишък - пари, които са изтеглени от обращение и се поддържат в БНБ. В момента парите в обращение се оценяват на около 7.5 млрд.лв., а фискалният резерв е почти 9 млрд.лв. Ако средствата от фискалния резерв прелеят в паричното обращение, резултатът ще е катастрофален и ще взриви платежния баланс.
========================================

И тоя бил професор?!? Шокиран

Паричното обръщение в условия на валутен борд не се регулира бе професоре. Хеле пък от МС-МФ.

Бюджетния излишък няма нищо, ама нищо общо с валутния борд и едното не може да бъде обяснено с другото.

Валутния борд се държи посредством валутния резерв на БНБ - набийхте си го в главите.

Ама как може така? Че и професор се бара тоя калмук.

Регистриран на: 30.10.2007, 10:58

7. Dimitar001 | 30.10.2007 11:09

Абсолютно сте прави, но с една малка подробност.
Учителите, шофьорите и т.н не стачкуват защото искат реформи. Стачкуват за по-големи заплати. И ако може да се запази сегашната неефективна структура на образоването, да се запазят частните уроци, за които не трябва да се плащат данъци, да се запазят и сегашната система за оценяване на учителите ( няма такава ). И ако министъра случайно предложи допълнително диференцирано заплащане ( преди няколко месеца ) , бяха готови да вдигнат стачка, за да не се въведе.
И най-тъжното е, че правителството няма смелостта да проведе реформите въпреки учителите. Така че по-добре да има една нулева година, да напуснат всички учители, които смятат, че могат да се реализират по-добре някъде другаде и да се започне на чисто. В някои случаи това е по-добрия вариант.

Регистриран на: 26.10.2006, 09:49

6. boris | 30.10.2007 08:55

"Това, което налива масло в огъня, е демон­стра­тивно поддържаната несправедливост при преразпределителните процеси. Показното шикозно потреб­ле­ние от кръгове с видимо нечистоплътно минало и на­стояще на фона на невъз­на­граж­дае­ми трудови усилия и неоценяван честно положен престижен труд води до не­по­носимост. "
0-------------------------------------------------------------------------
ЗАТОВА И ЩЕ ПОДКРЕПЯ ВСЯКА СЛЕДВАЩА СТАЧКА НА КОЯТО И ДА Е ГИЛДИЯ!
Мечтая за България в която богатите хора да разказват с гордост как са станали такива.


пп. поздравления за автора

Регистриран на: 18.07.2007, 20:42

5. bulgAR | 30.10.2007 04:44

БАТ СПИРО имаш логока на бавноразвиващ.За всичко което се случва в една държава е отговорно правителството и ако то не може да реши проблема е длъжно да си подаде оставката.

Регистриран на: 27.09.2006, 13:58

4. Неделчо Съботинов | 29.10.2007 22:42

Не хвърляйте вината на учителите и да се направи най-накрая реформа в това образование, скандално е просто...

Регистриран на: 27.07.2006, 14:26

3. Udddri | 29.10.2007 20:37

batSpiro,

Весела гледна точка - даскалите са виновни, че децата не ходят на училище.

Ще ти задам следния въпрос:

По-добре ли ще е, ако е на теа десетки хиляди стачкуващи учители им писне на канчетата, че ги унижават за 250 лв и че никой не ги бръсне за нищо и всичките повсеместно напуснат. Форсираната реформа която ще се образува ще хвърли в хаос цялата образователна система. И няма да са учителите виновни, защото за 250 лв. никой не може да им търси отговорност.
А в по-дългосрочен план. След 2-3 години когато образованието се "съвземе" кой ще преподава? Току що завършили студенти, 6-7 години по-голями от учениците без никакъф опит и авторитет.

Регистриран на: 22.07.2006, 11:14

2. batSpiro | 29.10.2007 20:21

Това е доста преднамерена статия. Очевидно е за мен, че е изказано мнение от потенциално стачкуващ за заплати след учителите. Аз искам да коментирам само последното изречение. В един спор има две страни. Децата не отиват на училище не заради правителството, а заради стачката на учителите. Ако те стачкуват защото слънцето не е зелено, никой не може да го боядиса заради тях. Не можем да отхвърляме вината на стачкуващите и да я прехвърлим 100% на правителството или държавата.

Регистриран на: 08.09.2006, 11:07

1. alibaba | 29.10.2007 17:47

Като оставим настрана че трябва цялото правителство да си ходи, може да така да променят правилника (за да не бутат бюджета) , че училищните настоятелства да събират пари от родителите и да ги дават на учителите - но тогава ще дойде въпросът къде е ролята на държавата изобщо?? И какво става с данъците на хората??


403 Forbidden

403 Forbidden


nginx/0.7.65
 LASTCH%HIGHLOW
SOFIX - - - -
BG40 - - - -
BGREIT - - - -
BGTR30 - - - -
CGIX - - - -
към   За още котировки

Реклама