News.bg | Money.bg | Topsport.bg | Vsi4ko.bg | Finance.news.bg | Gladen.bg | Lifestyle.bg | Ibox.bg

Регистрация | Забравена парола?

Вход
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx/0.7.65

Фиксинг

09.02.2012
  • 1.47188 Понижение
  • 1.61599 Повишение
  • 1.95583
  • 2.33769 Понижение
  • 0.19057 Понижение
  • 0.23362 Понижение

още фиксинги

Борсов коментар

БФБ
Спадовете продължиха

И на сесията в четвъртък поевтиняващите акции продължиха да са далеч повече от поскъпващите за шеста поредна сесия, като не липсваха и по-активни разпродажби по някои позиции

Преглед на печата

Преса
09.02.2012 г.

„Удариха ни 9 бала”, „Тази година плажовете наполовина”, „Само Борисов се оказа невинен за критичния доклад на ЕК”

Евроизация напук?

Последна редакция: 09.12.2008, 10:16

Публикуване: 08.12.2008, 10:27

Автор: Проф., д-р ик.н. Гарабед Минасян

Размер на шрифта: a a a

Гарабед Минасян

Гарабет Минасян

Гарабед Минасян е професор, доктор на икономическите науки. Работи в Института по икономически изследвания на БАН, а от 2010 г. е редовен професор и в Стопанския факултет на Тракийския университет. Директор на Института за 1992-1995 г., ръководител на секция ”Макроикономически анализи и прогнози”. Два мандата е член на Управителния съвет на БНБ (от 1997 г. до 2006 г.) от квотата на Президента на Република България. През 1997-2000 г. е икономически съветник на Президента на Република България. Специализирал е в СССР, Великобритания, САЩ и Австрия. Автор е на 17 научни монографии, на повече от 100 научни статии у нас и в чужбина, участвал е в над 120 научни конференции у нас и в чужбина. През 2006 г. е награден с орден “Стара планина” втора степен за “изключително големите му заслуги към Република България в областта на икономическите науки и във връзка с изтичането на втория му мандат като член на УС на БНБ”.

Вече стана традиция когато се появи трудност в нашата икономика (а на такива няма дефицит) задължително да се погледне към паричния съвет и също почти задължително да се предложи едностранна евроизация. В такива случаи об­ществото несъзнателно се поизправя, наостря уши и внимателно опипва официал­ните настроения. Дали пък не предстои поредното издънване, което спомените с десетгодишна давност поддържат перманентно свежо?

Този път първоначалната инициатива е на Конфедерацията на работодатели­те и индустриалците в България (КРИБ). Неизбежната валутна перспектива на Бъл­гария е приемането на евро като единствено платежно средство, но финансовата кри­за изнервя иконо­ми­ческите аген­ти и инвеститорите. Изглежда напълно логично да се избърза с тази за­дължи­телна стъпка, толкова повече когато доверието в меж­дународен план в ста­бил­ното и успешно антикризисно управление на правителст­вото катастрофално па­да. На подаденото кончé се хващат мнозина, но тлъстата уловка е вездесъщия министър на икономиката и енергетиката - г-н Петър Димит­ров. Редно е един мега-министър да не стои със скръстени ръце, да има свое отно­шение, да предлага инициативи и да подкрепя инициативи, най-вече когато идват от влиятелни бизнес-среди. Анекдотът за нашия космонавт с предписанията за него­ви действия е толкова стар, че се забравя. По-точно: "Не прави нищо, само храни кучето!". Въпреки че мега-министърът би следвало (би следвало!) да е наясно, че "лич­ните мнения" на един министър никога не са твърде лични и много често се пре­връщат в дела с колосална разрушителна сила. В това отношение нашето общество има необходимия тренинг.

Сбъдването на мрачни сценарии в българско издание е възможно както с па­ричен съвет, така и без паричен съвет. Паричният съвет не е панацея за позитивно финансово-икономическо развитие, както и сама по себе си не би могла да причини кризисни явления. Необходими са цял комплекс от свързани неблагоприятни раз­вития по целия фронт на макроикономическото управление, за да се достигне до крайни неблагоприятни ефекти. Нека да си припомним, че Аржентина през 2002 г. не издържа на оскъпяването на американския долар и включително поради вътреш­ни управленски неудачи се принуди да се откаже от паричния си съвет и да преми­не към свободно плаващ валутен режим при трикратна обезценка на собствената си валута. Преди това обаче (1997 г.), при развихрилата се финансова криза в страните от Юго-източна Азия, т.нар. азиатски тигри понесоха нелеки финансови поражения и единствено Хонконг с паричния си съвет (въведен през 1983 г.) издържа и пре­мина с чест изпитанието въпреки пророчеството на небезизвестния Дж.Сорос за неговото сгромо­лясване.

Хубавото и лошото на паричния съвет е съществуващата потенциална въз­мож­ност за промяна на валутния режим. Лошо е, защото валутната стабилност не изглежда да е окончателно необратима, но е хубаво, защото промяната на валутния режим предоставя своеобразен икономически стимул от последна инстанция. Рабо­тодателите и индустриалците, а и особено мега-министърът, трябва да имат отговор на въпроса какво ще правят ако търговският дефици­т продължава да се поддържа висок, а необходимият за не­говото финанси­ране приток на външен капитал драстич­но намалее. В такъв случай цялостната ико­номическа рецесия е неизбежна, ще се натрупат поредица от фали­ти, а со­циалните вълнения ще изострят ситуацията до крайност. Тогава обезценката на местната валута изглежда като някакво (все пак) поносимо решение.

Примерът с едностранната евроизация на Черна гора не е определящ. Такива случаи могат да се намерят и други (например доларизацията на Еквадор през 2001 г.), но съществуват немалко обратни примери. Нашите колеги от Балтийските ре­публики с парични съвети не са и помисляли за едностранна евроизация незави­си­мо от драматизма на икономическата им ситуация. В допълнение членството ни в ЕС поставя определени неявни ограничения, с които не може да не се съобразя­ва­ме.

Едностранната евроизация има своите конкретни негативни материални из­мерения. По­настоящем парите в обращение у нас са около 8.4 млрд.BGN. Те са по­крити от 4.3 млрд.EUR във валутни резерви на страната. При тях­но­то стопа­нисване БНБ реализира минимален средногодишен доход от примерно 2.5%, т.е. формира номинален годишен доход от около 100 млн.EUR, преобладава­ща­та част от които съставят вноската на БНБ в държавния бюджет. При едностран­на­та ев­рои­зация този доход за нас ще изчезне и ще се присвоява от Европейската цен­трал­на банка (ЕЦБ). Ситуацията е съществено различна, ако България е член на евро­зо­на­та - сеньора­жът от емисиите на евро се разпределя между страните-участ­нички, които са и ак­ционери в ЕЦБ. Некомпенсираното отхвърляне на един чувст­ви­те­лен евро-до­ход в неустойчи­вото текущо време изглежда най-малкото не­разум­но.

Маастрихските критерии за членство в еврозоната не са някаква екзотична приумица на скучаещи бюрократи в Брюксел. Те имат вече многого­диш­на история и доказват своята пригодност. Тяхното неспазване създава рискове, които биха могли да доведат до нежелано социално-икономическо напрежение. Не е случайно, че до сега не е формирана стройна и логически издържана критика на тази система от критерии от нито една теоретическа позиция.

Аргументът, че има страни в еврозоната, които нарушават (или са нарушава­ли) изискването за максимален бюджетен дефицит от 3%, поради което изглежда неоправдана строгостта при третирането на страните-кандидатки за включване в еврозоната, не звучи убедително. Вярно е, че след въвеждането на евро редица страни от еврозоната са прекрачвали прага на допустимия максимален размер на бюджетния дефицит през отделни години, но вярно е също така, че независимо от амбициите ни все още сме прекалено далеч от позиции за еквивалентно иконо­ми­ческо трети­ра­не. Такова третиране не съществува и в рамките на МВФ. Вярно е и например, че няма опция за задължително включване в еврозоната на Великобри­тания, Дания и Швеция, докато то е в сила за всички оста­нали страни. Пре­тенциите ни за равноправно икономическо третиране ще бъдат оправдани при­мерно ако жи­тели от ядрото на ЕС започнат да търсят работа у нас, или ако ев­ро­пейски студенти идват да учат у нас, така, както ние се домогваме до западноевро­пейските икономи­чески и образователни структури. За съжаление това време ся­каш е твърде далеч в перспективата.

В нашата най-нова история са пресни примерите на ярко и ефектно изразя­ва­но вътрешно недоволство от императиви и внушения, направени както от МВФ, така и от ЕС. Почти винаги този ропот е буря в чаша вода и набързо се преглъща (както най-вероятно ще се преглътне и "възмущението" от спрените еврофондове). Не е в наш интерес да възбуждаме и да инициираме напрежение в отношенията ни с ЕС, както и да правим нещо просто така, напук. Нека да си припомним недалеч­ната 1995 г., когато правителството на Ж.Виденов отхвърли сътрудничеството с МВФ с аргумента, че социалистическата партия знае какво иска, знае как да го по­стигне и има достатъчно добре подготвени кадри за да го постигне. Една година по-късно същото това правителство беше готово на всичко само и само да получи някаква външна подкрепа.

Не е редно името на нашата страна да се оформи като нарицателно за слаби икономически възможности, но за неудържим мерак за опериране с европейска валута.   

ГМ/061208

Сподели: В Ibox.bg В Svejo



Регистриран на: 18.09.2007, 12:01

7. BatVlad | 09.12.2008 20:12

Привет,

Смисъл да се влиза в ЕРМ2 разбира се има, но не и самоцелно. Смисъл има само, ако следващата стъпка (ЕМУ) е реална и видима на хоризонта, а това е нещо, което с борда и инфлацията ни, просто не е възможно. Във връзка с това и критиката ми - тази логика е известна на всички икономически субекти и влизането в ЕРМ без ясна визия за излизането няма да е даде кой знае колко положителен сигнал. Или, ако има такъв, то ще е страшно краткотраен. Ревизията на критериите се дискутира много отдавна. Реално погледнато няма логика да не се направи такава. Това обаче няма да стане, колкото и дискусии да се правят, колкото и да се надига глас. Просто тези критерии са удобни, за да държат хора като нас далеч от ЕМУ за определено време. От ЕЦБ не горят от желание да се разправят с поредните бедняци, дето само ще им првят средната инфлация в зоната по-висока. Ние сме само главоболие за тях. Статуквото е удообно за бюрократите и за политиците. А и не бива да се забравя - ЕМУ е ок, но не е панацея. Истината е в структурните реформи, които трябва да се правят в големи количества.

Регистриран на: 08.12.2008, 16:59

6. Vladimir Karolev | 09.12.2008 03:00

до БатВлад.

Не съм казал, че материала на проф. Минасян е анти-борд и анти еу. Може би не съм разбрал сарказъма му.

Проф Минасян пише, че няма "формирана стройна и логически издържана критика на критериите" Думичката теоритична я няма. Та затова дадох някои примери на критика на критериите.

Не съм съгласен, че няма практична полза от това да сме в ЕРМ2. И не само аз - и множество други български и чуждестранни икономисти.

И накрая - не сте ли съгласни, че е необходимо да инициираме международна дискусия за релаксиране на критерия за инфлация? Наприме да стане както предлага доктор Грос - да стане 1.5% над средната инфлация в еврозоната, а не както е сега в трите страни с най-ниска инфлация.

Регистриран на: 18.09.2007, 12:01

5. BatVlad | 08.12.2008 23:28

На адаша ми, който "компетентно" се е изказал по-долу: Не си разбрал явно сарказъма на проф. Минасян. Той просто споделя някакъв хипотетичен сценарий, при който би могло да се намери аргумент за девалвация. Цялата статия е про борда, про еу, про ему и т.н. и много против едностранната евроизация. Що се отнася до критиката на критериите - пак не четеш внимателно! Проф. Минасян говори за теоритична критика на тия критерии. Такава за инфлационния критерий няма. Има практиеска идваща от реалната ситуация, в която се намират новите страни-членки, а именно процес на догонване, който обуславя наред с много други фактори по-високата инфлация. Теоритична крити ка(а и практическа, защото все пак това е пратически интрумент) съществува по-скоро за СГП критериите, там нещата са наистина мноого спорни, но няма да навлизам в подробности. Влизането в ЕРМ2 би било ок, ако можем поне приблизително да се надяваме да покрием критерия за инфлация. Той за съжаление в близките години без да сдадем ползите от борда или пък да се направи преоценка на лева нагоре (да, да се промени курса в негова полза, за да поеме част от инфлационния натиск), просто няма как да бъде изпълнен. Освен това в ЕРМ2 не пускат ей така. Да, официални критерии няма, но разширението на зоната е сериозно нещо (макар и ЕРМ2 да не е съвсем същото, зщото там може да се седи дълго реално погледнато) и пред вид някои проблеми (особено с инфлацията), които имаха някои нови страни (словения, например), от ЕЦБ не се бият да пускат в ЕРМ2 и зоната, респективно. Пред вид финансовата криза още по-малко. Изпотрябвали са им държави, които по съвсем друг начин са засегнати от шоковете, за да им объркват и без друго тежката ситуация. Да не споменавам, че България от ЕРМ2 члнество няма да има особени ползи. Стабилността на курса го имаме и сега. Очакванията на субектите няма да бъдат кой знае колко стабилизирани по една много проста причина. Всеки, който се интересува му е ясно, че инфлационен критерий няма как да изпълним, т.е. сигналът за обвързване с ЕЦБ (членство в ЕМУ) става фалшив - ние влизаме в ЕРМ заради самото влизане, което по тази причина ще има нулев ефект.

Регистриран на: 08.12.2008, 16:59

4. Vladimir Karolev | 08.12.2008 17:39

Професор Минасян е безспорен авторитет. Аз лично съм научил много от неговите публикации и книги. И съм съгласен с част от аргументацията му в коментара му "Евроизация напук?". Само, че не съм съгласен с няколко неща и най-вече с две негови тези.

Първо, тезата му, че "обезценката на местната валута (лева, б.м.) изглежда като някакво (все пак) поносимо решение" не бих нарекъл безумна, но според мен е невярна. Най-високата цена, която бихме платили е ако позволим обезценка на лева. Ако в резултат на глобалната финансова криза износът ни намалеее толкова много, вносът не намалее много, чуждестранните инвестиции спаднат толкова много, че дефицитът по текущата сметка нарастне - трябва да се намалят публичните разходи. И трябва да се направи всичко възможно да се привлекат инвеститори чрез методи неизползувани досега (например концесии на големи инфраструктурни обекти - справка от последния месец - пристанищата на Гърция). А не да се девалвира лева, та евентуално да се стимулира износа и да се оскъпи вноса.


Не съм съгласен и с констатацията на проф. Минасян "Не е случайно, че до сега не е формирана стройна и логически издържана критика на тази система от критерии (Маастрихстките критерии за влизане в еврозоната, б.м) от нито една теоретическа позиция". Който се интересува да погледне:
http://рареr.ssrn.com/sоl3/papers.cfm?abstract_id=951400 (Jiri Jonas, IMF есоnomist)

или

http://www.ceistorvergata.it/conferenze&convegni/mondragone/XVIPpapers//Paper-Gros.pdf (Daniel Gros, economist working at the EC).


Накратко, не малко чуждестранни икономисти считат, че критерия за инфлация така както е приет през 1992 г е ненужно рестриктивен сега. Споделям такава позиция.

В заключение, моето мнение е, че като минимум трябва да поискаме официално да бъдем приети веднага в ERMII (за това няма никакви критерии и няма никаква причина да не не приемат), да инициираме международна дискусия за релаксация на критерия за инфлация (като например организираме международен научен семинар в България по темата ASAP) и да ускорим естествения процес на евроизация на българската икономика, най-вече като се позволи плащане на задължения към фиска (данъци, такси) и в евро; заплащане на заплати и пенсии и в евро и се въведе ASAP междубанкова система за извършване на преводи в евро само в рамките на България, а не както е сега чрез използуване на кореспондентни банки в чужбина.

Владимир Каролев

Регистриран на: 19.05.2008, 17:56

3. iennin | 08.12.2008 17:30

Добри, не изглеждаш толкова глупав, колкото се изказваш. Не става само с говорене трябва и четене.

Регистриран на: 16.08.2006, 14:11

2. Добри Божилов | 08.12.2008 17:16

Тезата, че девалвация ще е някакво приемливо решение е безумна. Стигне ли се до там, ще последва неудържима - и без решение на държавата, евровизация на икономиката. Левът ще стане непотребна хартийка, а всички ще минат на евро. И нито ЕС, нито БНБ, нито Бат Бойко ще могат да удържат положението...

Регистриран на: 06.07.2008, 22:42

1. vAn05 | 08.12.2008 12:07

Статията е много добра.


403 Forbidden

403 Forbidden


nginx/0.7.65
 LASTCH%HIGHLOW
SOFIX - - - -
BG40 - - - -
BGREIT - - - -
BGTR30 - - - -
CGIX - - - -
към   За още котировки

Реклама