Неделчо Спасов - зам. главен ревизор в НКЖИ, пред money.bg

Г-н Спасов, станахме свидетели на много тежки наводнения през тази година, като последните по-обилни валежи паднаха в началото на септември. Имаше ли засегнати участъци от жп инфраструктурата?

От 5 до 7 септември се изсипа поредното сериозно количество валежи, като на определени места в Югоизточна България това засегна и железопътната инфраструктура. Районът обхвана осем точки от нея. Най-засегната беше г. Михайлово, която е разположена на осма и четвърта железопътна линия. Там имаме поражение на железния път на носещото платно и баластовата призма. Сумарно поражението е засегнало 300 м трасе.

Засегнати бяха и участъци от линията Харманли - Свиленград и между гарите Меричлери и Симеоновград и др. Основните поражения са извличане на баласт (настилката под траверсите), земна маса или обратното - нанасяне на много земни маси върху линиите. На някои места липсващите елементи временно ги възстановихме с т.нар скари, така че влаковото движение да може да продължи, макар и при намалени скорости от 25 км/ч.
Екипите работиха добре. Дежурните служители бяха предварително разстановани по цялата пътна мрежа, като спомогнаха един влак в Харманлийско да не бъде затиснат между два участъка, през които нямаше как да премине.

В момента продължаваме да работим, като в гара Михайлово до 3 октомври ще възстановим изцяло засегнатите участъци.

Може ли да се прогнозират последствията от такива тежки природни бедствия, т.е има ли някакъв начин да се вземат превантивни мерки, за да има по-малко щети?

Оценката за опасността от дадено природно явление се прави въз основа на натрупани във времето данни. Така са определени местата, където в миналото сме имало по-тежки последици, така че да предотвратим бъдещи сериозни щети. За тези места сме предвидили превантивни мерки и наблюдения.
Има картографирани места, в които очакваме свлачищни процеси, където има хора назначени за денонощна охрана. При повишен риск от идващи дъждове или други природни явления също увеличаваме наблюдението.
Благодарение на тези мерки ние предотвратяваме попадането на превозвачите в обсадна обстановка, така че да не могат да стигнат до най-близката гара.

На какъв етап е зимната подготовка в НКЖИ?

Считам, че сме направили това, което е необходимо. За тази година подготовката започна по-рано, след като миналия студен период бе особено тежък. Имаме необходимата техника, на която е направена проверка. Имаме роторен снегорин, който е базиран в североизточната част на страната, където има много снегонавявания. Също така имаме таранни снегорини разположени на определени възлови места - Стара Загора, Димитровград, Каспичан, Добрич, Мездра и Карнобат.

Има подготовка и по гарите, където през зимния период ще бъдат ангажирани всички служби в НКЖИ, за да може по-бързо те да бъдат привеждани в състояние за нормално ползване.

По отношение на здравословните и безопасни условия на труд за персонала също са предприети необходимите действия. При тежките зимни условия работният капацитет се изчерпва по-бързо, като в зависимост от спецификата на работата им са предвидени специални работни облекла и обувки. Направени са необходимите процедури за доставка на топли напитки и при температура под 10 градуса се осигурява топло помещение за почивка.