Поради закъснение при изграждането на метрото по втория радуис през центъра софийското метро ще заработи частично през април 2009 г. Тогава Столичната община възнамерява да открие участък от спирката при Българското национално радио на бул. "Драган Цанков" ( построена преди години за подземен трамвай и пригодена за габаритите на метро) до Метростанция 13 в столичния квартал "Младост 1", съобщава stroitelstvo.bg.
Едва в края на следващата година "Тайсей" вероятно ще може да предаде обекта си - строителството на три важни метроспирки в софийския център - от МС "Сердика" при хотел "Шератон" до спирката на стадион "Юнак" на "Драган Цанков". Подземната къртица е прокопала участъка в едната посока, но закъснява с изпълнението на цялостния обект, за което заплаща неустойка от $4,8 млн.
Предстои подписването на договорите за изпълнител и на втория метрорадиус на метрото. След повторен конкурс на община София, съвместно с МТ, са избрани изпълнители и в сряда ще бъдат официално обявени трите договора за строеж от надлеза при жк. "Надежда" до ЦУМ и под бул. "Витоша" и готовия участък при НДК - до кв. "Лозенец", РУМ-а на бул. "Черни връх".
Стойността на обектите е с финансиране по орепативната програма "Транспорт" и държавни средства на стойност 241 млн. лв.
История на строежа
Първите проучвания и планове за строителство на подземен транспорт в столицата са осъществени в края на 60-те години на 20 век. През 1973 г. е създадена специализираната проектантска организация „Метропроект".
През 1975 г. е приета генералната схема за развитие на линиите на метрото, съгласно която, метромрежата се състои от три метродиаметъра с обща дължина 52 км, 47 метростанции и средно разстояние между тях 1100 м:
Първи диаметър ЖК „Обеля" - ЖК „Люлин" - Център - ЖК „Младост" (червена линия на картата)
Втори диаметър кв. „Хладилника" - кв. „Лозенец" - Център - кв. „Илиянци" (синя линия на картата)
Трети диаметър кв. „Княжево" - Център - ЖК „Подуяне" - ЖК „В. Левски" (зелена линия на картата)
Трасето и станциите от Първи метродиаметър по направление Изток-Запад се строят активно от 80-те години и до днес. Към юли 2008 г. в експлоатация е участък от ЖК „Обеля" до пл. „Св. Неделя" с 8 метростанции и продължава строителството на участък от пл. „Св. Неделя" до ЖК „Младост".
Предвижда се линията да свързва ЖК „Надежда" със ЖК „Обеля", да продължава през ЖК „Люлин", центъра на града до ЖК „Младост". В западната си част, линията ще се свързва с Втори метродиаметър при пътен възел „Надежда" и ще я пресича при пл. „Св. Неделя" (Метростанция Сердика).
В източния си дял, в ЖК „Младост"-1, първи диаметър се разделя на два лъча - северен (към ЖК „Дружба" и Летище София) и южен (към ЖК „Младост"-4 и Бизнеспарк София). Завършването на целия диаметър се очаква през 2013 г.
Вторият диаметър ще свързва частите на града по направление Север-Юг - от „Илиянци" до „Лозенец". Предвидени са връзки с Първи диаметър при пътен възел „Надежда" и Метростанция „Сердика" и с Трети диаметър при НДК. Трасето ще преминава под бул. „Рожен", бул. „Княгиня Мария Луиза", бул. „Витоша" и , бул. „Черни връх".
Строителството на отсечката от пътен възел „Надежда" до хотел „Кемпински-Зографски" ще започне през 2009 г. и трябва да завърши през 2012 г. Трасето има дължина 6,5 км, от които 4,42 км тунели, включва 7 станции и е разделено на два етапа: пътен възел „Надежда"-бул. „Патриарх Евтимий" и хотел „Хемус"-хотел „Кемпински-Зографски".
Третият диаметър по план ще свързва югозападната със североизточната част на града. От тази линия са изградени части от трасето при станциите край НДК и гара Подуяне. Kе се споменават срокове за строителство на станции или отсечки от линията.
korojadec
на 26.08.2008 в 11:33:04 #10Предложение: всеки, на когото в София съставят акт за нарушение на Правилника за движение по пътищата, вместо да плаща глоба, да работи 1-2 дни на метрото...
bateemo
на 26.08.2008 в 10:55:03 #9мишо, ако няма спирки в центъра, хората няма да ползват метрото! За съжаление не всички мислят като теб и ако им се налага да ходят 15-20 мин ще си ползват колите! За мен огромната глупост е липсата на голями безплатни паркинги по крайните метростанций (не съм забелязал такива в обеля и станция Люлин, а там си имаше площи)!! Ако не си около метростанция, пак зависиш от безумния градски транспорт да стигнеш до такава.
hellwitch
на 26.08.2008 в 09:55:27 #8самосвал Ей няма да сложат една корекция на този тъп форум
hellwitch
на 26.08.2008 в 09:54:21 #7Така се "усвояват" пари за метро. Иначе на строежите - 2 бригади циганета си бъркат в носа по цял ден и току влезе някой самосват да демонстрира работа.
Morongo
на 26.08.2008 в 09:38:44 #6Ей така се случват нещата..."Към края на годината, средата на другата...към края на 2009. Догодина април ще кажат че ще го пуснат септември, след това към края на годината и те така...."
d0ni
на 25.08.2008 в 21:09:46 #5http://en.wikipedia.org/wiki/London_Underground Лондонското метро - 1854 решават, че ще имат метро, Февруари 1860та почва работата и Януари 1863 вече имат метро. Следващата станция била готова Юни 1864-та. И това е било преди 150 години :-)
Sioux
на 25.08.2008 в 20:50:31 #4Остава да се светнат да използват и вече съществуващата железопътна инфраструктура, преди да са я унищожили и застроили. Спокойно могат да пуснат надземна железница от Дружба или дори Казичене, до Надежда - с отбивка през летището. Така ще свържат директно летището с Централна гара. След това да възродят и разширят линията от Хладилника до Слатина, която минава през гара "Пионер".
A320
на 25.08.2008 в 14:34:17 #3Избори идат, как Боко да не открие нещо по този случай, пък и дори да не е готово. Но защо мълчи за огромното закъснение?
Мишо
на 25.08.2008 в 13:09:29 #2Няма такива тъпанари, като тези, които отговарят за спирките на метрото, не съм сигурен кои точно са. Как може да оставиш 2/3 от кварталите си без метро, а в следващият момент да направиш поне 5 спирки по центъра, при положение, че от точка до точка в центъра се стига за максимум 20 минути пеша?
S L A V Y
на 25.08.2008 в 13:02:58 #1Е па дайте да помагаме нещо.... събота, неделя