Поради закъснение при изграждането на метрото по втория радуис през центъра софийското метро ще заработи частично през април 2009 г. Тогава Столичната община възнамерява да открие участък от спирката при Българското национално радио на бул. "Драган Цанков" ( построена преди години за подземен трамвай и пригодена за габаритите на метро) до Метростанция 13 в столичния квартал "Младост 1", съобщава stroitelstvo.bg.

Едва в края на следващата година "Тайсей" вероятно ще може да предаде обекта си - строителството на три важни метроспирки в софийския център - от МС "Сердика" при хотел "Шератон" до спирката на стадион "Юнак" на "Драган Цанков". Подземната къртица е прокопала участъка в едната посока, но закъснява с изпълнението на цялостния обект, за което заплаща неустойка от $4,8 млн.

Предстои подписването на договорите за изпълнител и на втория метрорадиус на метрото. След повторен конкурс на община София, съвместно с МТ, са избрани изпълнители и в сряда ще бъдат официално обявени трите договора за строеж от надлеза при жк. "Надежда" до ЦУМ и под бул. "Витоша" и готовия участък при НДК - до кв. "Лозенец", РУМ-а на бул. "Черни връх".

Стойността на обектите е с финансиране по орепативната програма "Транспорт" и държавни средства на стойност 241 млн. лв.

История на строежа
Първите проучвания и планове за строителство на подземен транспорт в столицата са осъществени в края на 60-те години на 20 век. През 1973 г. е създадена специализираната проектантска организация „Метропроект".

През 1975 г. е приета генералната схема за развитие на линиите на метрото, съгласно която, метромрежата се състои от три метродиаметъра с обща дължина 52 км, 47 метростанции и средно разстояние между тях 1100 м:

Първи диаметър ЖК „Обеля" - ЖК „Люлин" - Център - ЖК „Младост" (червена линия на картата)

Втори диаметър кв. „Хладилника" - кв. „Лозенец" - Център - кв. „Илиянци" (синя линия на картата)

Трети диаметър кв. „Княжево" - Център - ЖК „Подуяне" - ЖК „В. Левски" (зелена линия на картата)

Трасето и станциите от Първи метродиаметър по направление Изток-Запад се строят активно от 80-те години и до днес. Към юли 2008 г. в експлоатация е участък от ЖК „Обеля" до пл. „Св. Неделя" с 8 метростанции и продължава строителството на участък от пл. „Св. Неделя" до ЖК „Младост".

Предвижда се линията да свързва ЖК „Надежда" със ЖК „Обеля", да продължава през ЖК „Люлин", центъра на града до ЖК „Младост". В западната си част, линията ще се свързва с Втори метродиаметър при пътен възел „Надежда" и ще я пресича при пл. „Св. Неделя" (Метростанция Сердика).

В източния си дял, в ЖК „Младост"-1, първи диаметър се разделя на два лъча - северен (към ЖК „Дружба" и Летище София) и южен (към ЖК „Младост"-4 и Бизнеспарк София). Завършването на целия диаметър се очаква през 2013 г.

Вторият диаметър ще свързва частите на града по направление Север-Юг - от „Илиянци" до „Лозенец". Предвидени са връзки с Първи диаметър при пътен възел „Надежда" и Метростанция „Сердика" и с Трети диаметър при НДК. Трасето ще преминава под бул. „Рожен", бул. „Княгиня Мария Луиза", бул. „Витоша" и , бул. „Черни връх".

Строителството на отсечката от пътен възел „Надежда" до хотел „Кемпински-Зографски" ще започне през 2009 г. и трябва да завърши през 2012 г. Трасето има дължина 6,5 км, от които 4,42 км тунели, включва 7 станции и е разделено на два етапа: пътен възел „Надежда"-бул. „Патриарх Евтимий" и хотел „Хемус"-хотел „Кемпински-Зографски".

Третият диаметър по план ще свързва югозападната със североизточната част на града. От тази линия са изградени части от трасето при станциите край НДК и гара Подуяне. Kе се споменават срокове за строителство на станции или отсечки от линията.