News.bg | Money.bg | Topsport.bg | Vsi4ko.bg | Finance.news.bg | Gladen.bg | Lifestyle.bg | Ibox.bg

Регистрация | Забравена парола?

Вход
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx/0.7.65

Фиксинг

21.05.2012
  • 1.53398 Понижение
  • 1.62837 Повишение
  • 1.95583
  • 2.42208 Понижение
  • 0.19353 Понижение
  • 0.24265 Понижение

още фиксинги

Борсов коментар

БФБ
Натискът върху повечето акции се запазва

Изтъргувани 4.11% от капитала на Булгартабак-холдинг повишиха борсовия оборот с близо 15 милиона лева

Преглед на печата

Преса
21.05.2012 г.

“До 1 млрд. лв. годишно изтичат от България към офшорни зони”, “Глоба за пушене само с полицай , “ Приемаме еврото до 2-3 години”

Кремиковци = 2% от БВП?

Последна редакция: 13.02.2008, 11:20

Публикуване: 12.02.2008, 13:17

Автор: Георги Ангелов

Размер на шрифта: a a a

Покрай споровете дали Кремиковци трябва да бъде спрян или не в публичното пространство започна постоянно да се цитира едно число за важността на комбината. Комбинатът създава 2% от БВП ехтеше от всички посоки като аргумент защо предприятието не може да се закрие.

Разбира се, аргументът „твърде голям, за да фалира" (too big to fail) сам по себе си е абсурден. Дали едно предприятие е с 500 работници или с 6000 не би трябвало да води до различно третиране. В крайна сметка, „върховенство на закона" и „равенство пред закона" означава именно това - ако една голяма фирма не си плаща данъците трябва да бъде сполетяна от същата съдба, която ще сполети една малка фирма, която не си плаща данъците.

Конкретният въпрос, който искам да засегна в този текст, обаче е друг - наистина ли Кремиковци създава 2% от брутния вътрешен продукт на България. Толкова ефективни ли са 6-те хиляди работници в комбината, че да успяват да произведат една петдесета от цялата икономика?

Ако погледнем финансовия отчет на Кремиковци за 2006 година забелязваме, че приходите на комбината през годината са 1.08 милиарда лева. През 2006 брутният вътрешен продукт на страната е 49.09 милиарда лева. Някой ще си помисли, че сметките се връзват: наистина 1.08 милиарда приходи на Кремиковци са малко над 2% от БВП. Но, има един голям проблем - приходите на едно предприятие не показват неговия дял в брутния вътрешен продукт. Защото БВП не измерва приходи.

Ако една компания закупи суровини за 1000 лева и с тях произведе стоки, които продаде за 1100 лева, добавената стойност на тази компания е сто лева - това е приносът на компанията към БВП. Защото БВП измерва не приходите, а добавената стойност.

Добавената стойност е разликата между приходите от продажби на стоки и разходите за суровини и материали за производството на тези стоки. Ако погледнем от друга гледна точка, добавената стойност на практика е равна на печалбите на съответната компания плюс разходите за труд (заплати, осигуровки).

Колко е добавената стойност при Кремиковци?

- Комбинатът има разходи от 1.36 милиарда лева и загуба от почти 280 милиона лева.

- Разходите за труд са почти 116 милиона лева.

Ако съберем печалбата от минус 280 милиона лева с разходите за труд от 116 милиона получаваме добавена стойност за Кремиковци, която е отрицателна. С други думи, нашата груба сметка показва, че комбинатът има отрицателен принос към БВП.

С това не искам да кажа, че винаги в бъдещето приносът ще остане отрицателен. Но през последните години той е такъв. Което означава, че твърдението, че Кремиковци създава 2% от БВП е невярно. За момента, това не се случва.

Възниква интересен въпрос - как може да се работи при толкова големи загуби? Има няколко възможни отговора:

1. финансира се с дългове, но се вярва, че загубата е временна и ще се покрие в бъдещето

2. предприятието се декапитализира (продават се активи, за да продължи работата)

3. не се плащат данъци, осигуровки, задължения към доставчици (на ток, газ и пр.)

Каквото и да се случва, не е толкова важно. Частните предприятия затова са частни, за да могат сами да вземат решения. Държавата, обаче, затова е държава, за да си събира парите от некоректните длъжници. А не да измисля странни обяснения как нередовните платци били толкова важни за икономиката, че не бива да спират работа. В случая с Кремиковци дори това не е вярно.

Етикети: кремиковци 

Сподели: В Ibox.bg В Svejo



Регистриран на: 12.02.2008, 16:06

17. jambol12 | 12.02.2008 17:27

Ясно е написано - "all final goods and services". С други думи междинните продукти не се броят и за да получим добавената стойност на Кремиковци трябва от продажбите да извадим стойността на материалите и суровините.

Или БВП = Заплатите + Брутната Печалба(а не продажбите)

Регистриран на: 30.01.2008, 16:57

16. SimoX | 12.02.2008 17:12

Видно е че дървените философчета винаги са на линия!!
След като определението на БВП не ви харесва (беше от wikipedia) то следва да си скъсате мизерните дипломки добити на основата на кухи зубрещи глави!!!
Това че не разбирате същността си е ваша работа.

Encyclopedia Britannica

Total market value of the goods and services produced by a nation's economy during a specific period of time.
GDP is customarily reported on an annual basis. It is defined to include all final goods and services—that is, those that are produced by the economic resources located in that nation regardless of their ownership and are not resold in any form. GDP differs from gross national product (GNP), which is defined to include all final goods and services produced by resources owned by that nation's residents, whether located in the nation or elsewhere.

Изобщо не възнамерявам да разяснявам каквото и да било.
Просто човека с очилата дрънка врели-некипели!
И след като се появиха толкова потдръжници явно първосигналните
са тук.Веднага се оформи Левски-ЦСКА....така присъщо за невежите.
А иначе бих искал да живея в един по-чист град и това минава 100% през затварянето на Кремиковци защото е видно че ако се инвестира за екологично производство най-вероятно производството няма да е ефективно.

Регистриран на: 27.09.2006, 13:58

15. Неделчо Съботинов | 12.02.2008 17:07

Това е стара, нерентабилна и цапаща цялото софийско поле фабрика, а не национална светиня.

Регистриран на: 26.10.2006, 09:49

14. boris | 12.02.2008 17:02

ами значи решението е просто. Държавата продава абсолютно всички дялове в комбината и оттегля клаузите от договора. Съдът взима решение предприятието да изплати дълговете си към всички кредитори. Ако "Кремиковци" отцелее значи е печелившо и от неговата работа има полза, ако фалира значи такава му е била съдбата.
И предпочитам да не ми отговарят разни дето според тях завода бил на печалба обаче Митал го разпродавал и източвал и заради това той неможел да пръкне. Защото който твърди това, ще го помоля да си спомни, какви коли собствениците им ги разпродават за части.

Регистриран на: 07.09.2006, 13:28

13. Screw | 12.02.2008 16:26

null, айде да не трещиш глупости викам? Чуди се

Регистриран на: 12.02.2008, 16:06

12. jambol12 | 12.02.2008 16:13

Друг път е коректно описанието на БВП, може би е взето от някой монголски учебник. В статията става въпрос за тази част от БВП-то, която е произведена от Кремиковци. Най-грубо казано това е :

БВП = Заплатите + Брутната Печалба

Регистриран на: 12.02.2008, 15:48

11. george13 | 12.02.2008 16:12

Първият коментар на SimoX е погрешен.

БВП измерва стойността на стоките и услугите в икономиката, но това не означава събиране на приходите на всички предприятия в икономиката. Ако беше вярно, щеше да излезе, че най-много са допринесли за икономиката търговските вериги, през които в крайна сметка се продават повечето стоки и услуги (а те са допринесли най-малко).

Едно предприятие произвежда жито на стойност 1 милион лева
Второ предприятие купува житото и произвежда брашно за 2 млн лв
Трето предприятие купува брашното и произвежда хляб за 4 милиона лева
Четвърто предприятие купува хляба и го продава в магазините си за 4.2 млн лева

Ако SimoX е прав ще се окаже, че четвъртото предприятие е допринесло 4.2 милиона към БВП. Абсурдно е да се твърди, че предприятието с най-малка добавена стойност може да е допринесло най-много за икономиката. Най-много допринася другото предприятие, което купува суровина за 2 милиона и прави от нея продукция за 4 милиона.

Прочетете си определенията. Там изрично се прави уговорка, че БВП избягва двойното броене. Ако една фирма плати на друга фирма 1 милиона за суровини и с тях произведе стоки за 1.5 милиона, БВП отчита само добавената стойност от 0.5 милиона. Единият милион вече е отчетен като принос към БВП от другата фирма.


Ако Кремиковци внесе руда за 1.3 милиарда и изнесе стомана за 1 милиард е съвсем очевидно, че то не добавя нищо към икономиката. Когато се четат определенията, трябва да се чете и целият урок след това, а не да се прескача.

По-любознателните могат да видят и информация от извора, от статистическия институт, българския или произволен друг по света:
http://www.nsi.bg/Gdp/GdpMethod.htm

Регистриран на: 01.06.2007, 12:21

10. Abadbobata | 12.02.2008 15:56

Само едно нещо се сещам от предната статия за Кремиковци:

Внасянето на желязна руда от Южна Амеркиа е абсурдно.

От тук на сетне...

Колкото и да е важен, щом е на загуба и е частен, значи ще се закрие. Защо държавата се тика да помага на губещо предприятие?

Регистриран на: 20.07.2006, 14:34

9. null | 12.02.2008 15:47

нали знаете къде можете да си пъхнете института за пазарна икономика на отворено общество с хора едва подминали 25 години и никакъв практически опит, нагаждачи мръсни?

опитвате се да подкопаете стойността на комбината, та няколко човека с партийни книжки, пари и поръчения да прилапат земята и после да създадат екологично чист жилищен комплекс с по 4000 евро цена на квадратен метър жилищна площ.

чудно ми е какъв е приноса на всички чистачки, продавачки и охранители като вас, дето ги пишете умните коментари за "комунистическите" заводи към БВП с невероятно високите ви приходи! после ще ревете пак как някой бил откраднал нещо под носа ви - нали сами им поднасяте всичко на тепсия вече 18 години...

накратко: в първия коментар е дадено коректното описание на БВП. така, както го пише и в американските учебници.

Регистриран на: 15.10.2007, 14:57

8. ivanovi12 | 12.02.2008 15:35

Добра статия. Правилния изказ е приходите се равняват на 2 % от БВП, но както и да е.

Исках само да кажа че принципа ту биг ту фейл не е нещо което трябва да се отхвърля напълно. Сигурен съм момчето знае че има приложение ако има рискове за цялата система, в случая не мисля че е така... т.н. Много щастлив

Регистриран на: 27.09.2006, 13:58

7. Неделчо Съботинов | 12.02.2008 15:27

Sсrew, добре си го написал и съм съгласен с теб. А най-съм съгласен, че Костов е виновен за всичко, особено за прекалено студеното време от няколко дни насам. Смее се

Регистриран на: 07.09.2006, 13:28

6. Screw | 12.02.2008 15:15

Да добавя само, че кретенската визия за просперитет на тъпите червени кратуни е пушещите коминчета и заводи. Това е еквивалентно на същото кретенско съзерцание на молове и хипермаркети. С тази разлика, че в граничните райони пазаруват чужденци и това идва като плюс за икономиката. Докато тези мастодонти на тежката индустрия носят единствено загуби за държавата. И ни тровят. Някой сметна ли здравната каса колко се набутва, за да лекува последиците от този цирей? Или такива сметки са твърде сложни за червените бастуни?

Регистриран на: 07.09.2006, 13:28

5. Screw | 12.02.2008 15:12

Да видим сега. Кремиковци осъществява голяма част от трафика на БДЖ и пристанищата в Лом и Бургас, откъдето внася руда. Дотук ОК, като изключим факта, че не се разплаща с тях. Кремиковци е най-големият енергопотребител в България, за което отново не плаща. Това е ток, който можехме да изнасяме и наистина да правим пари. БДЖ-то, карайки вносната руда харчи ток и работи на загуба. Рудата от Украина и Русия единствено се плаща навреме, иначе комбинатът ще спре.

Извод: подържаме едно губещо предприятие, гълтащо безумни количества ток и вносна руда, с което държавата губи. Изнасяме метали на загуба. Храним циганите, крадящи метали за скрап. Както и 6000 работници, за да гласуват за партията любима.

Това само някой болен комунист може да го измисли. И да, забравих - Костов е виновен!

Регистриран на: 11.07.2006, 16:09

4. Aha | 12.02.2008 14:42

Покрай Кремиковци съществува да! Много точно си го казал, защото не се развива, а съществува. То ако е само заради едното съществуване, по-добре ще е да го няма. Ако не добавя стойност, ако влачи със себе си кредитори, ако трови природата зашо ни е? Колко данъци е платил Кремиковци, колко осигуровки и колко дивиденти или под друга форма източвани пари към собствениците? Това което според мен трябва да се направи е да се види кой е виновник да се стигне до това положение. Как е бил продаден и защо се е стигнало до тук и не само да се види, а и да сенакажат виновниците. Сашко Томов и той е в това число, както и Митал трябва да отговарят пред закона! За жалост няма нищо да стане и ще го оберат хорицата от Кремиковци

Регистриран на: 13.02.2007, 15:05

3. eshil | 12.02.2008 14:20

Коментарът ми към автора е , че той се прави на "дръж ми шапката" все едно че не си дава сметка че покрай Кремиковци съществува БДЖ, съществуват няколко пристанища, съществува износ на метали/ а то сега освен внос ние правим ли друго?/ и т.н. Освен това известно е , че този младеж е от най-ревностните последовотели на тези наши политици който се вживяват в ролята на разрушители вече почти 20 години и благодарение на които днес сме това , което сме!

Регистриран на: 02.02.2008, 18:49

2. Наим | 12.02.2008 13:55

Коментара ви е незначителен и значително тъп !!!

Регистриран на: 30.01.2008, 16:57

1. SimoX | 12.02.2008 13:55

Не че нещо ама този цайс утрепа рибата.
Изобщо тук всеки се изживява в каквато роля си реши.

Брутен Вътрешен Продукт

В икономиката брутният вътрешен продукт (БВП) е мярка за количеството произведени стоки и услуги за определен период от време в даден географски район.
Брутният вътрешен продукт е крайната стойност на всички стоки и услуги, произведени в границите на определена географска територия за известен времеви период.

БЕЗ КОМЕНТАР!!!


403 Forbidden

403 Forbidden


nginx/0.7.65
 LASTCH%HIGHLOW
SOFIX - - - -
BG40 - - - -
BGREIT - - - -
BGTR30 - - - -
CGIX - - - -
към   За още котировки

Реклама