Всички сме чували, че газираните напитки не са особено полезни и са пълни с вредни съставки, включително и много захар. Ето обаче 10 неща, за които индустрията не би си признала, но за които е добре да имате едно наум, когато седнете на кафе следващия път. Списъкът е съставен от Market Watch.

1. „Твърде много газирани напитки могат да ви убият"

Газираните и подсладените напитки могат да доведат до смъртта на приблизително 184 000 възрастни души всяка година, според ново проучване на изследователи от Tufts University, публикувано в списание "Circulation". Установено било, че консумацията на подсладени напитки може да е била отговорна за около 133 000 смъртни случая от диабет, 45 000 от сърдечносъдови заболявания и 6 450 от рак.

Пиенето на едно или две сладки напитки на ден увеличава риска от диабет тип 2 с 26%, според проучване от 2010 г., публикувано от Diabetes Journal.

Индустрията на безалкохолни напитки е отговорила на притесненията и значително е намалила количеството захар в напитките: 45% от безалкохолните напитки, които се продават днес, имат нула калории.

2. „Енергийните напитки не са за всеки"

Често целта на енергийните напитки са младите хора, като в рекламите си компаниите включват рок концерти, скейтбордисти и сърфисти. Сан Франциско обаче заведе дело през 2013 г. срещу Monster Energy заради пласирането на кофеиновата си напитка на 6-годишни деца. Миналата година компанията неуспешно опита да убеди държавен съдия, че съдебният процес е от компетенциите на Американската администрация за контрол върху храните и лекарствата.

Миналата седмица администрацията реши да изследва ефектите, които имат храни и напитки с високо количество на кофеин върху младите хора.

3. „Кофеинът и алкохолът правят опасен коктейл"

Броят на хората, които встъпват в спешното отделение със симптоми като силно сърцебиене, гърчове и главоболие след употреба на енергийни напитки скочиха от 10 000 до над 20 000 от 2007 г. до 2011 г., според анкета на болниците, публикувана през 2013 г. Повечето от тези посещения са били на тийнейджъри или младежи, които са смесили алкохол с енергийни напитки.

4. „Най-готината нова напитка е водата"

Водата е еди от най-разрастващите се сегменти от индустрията на напитки, докато продажбите на традиционните газирани напитки намаляват. Това се дължи на промяна в потребителските вкусове. От пускането на американския пазар на водата Perrier в средата на 70-те години, потреблението на бутилирана вода в САЩ е скочила с 2,700% спрямо 1976 г. Затова не е случайно, че много производители на безалкохолни напитки притежават марки за бутилирана вода. Coca-Cola държи Dasani, PepsiCo притежава Aquafina, а Dr Pepper Snapple държи Deja Blue.

5. „Диетичните напитки не са здравословни"

Хората с наднормено тегло пият повече диетични напитки в сравнение с хората с нормално тегло. Въпреки това, пак приемат значително повече хранителни калории от хората с наднормено тегло, които пият подсладени напитки.
Проучване от френски изследователи през 2013 г. открило силна взаимна връзка между диетичните напитки и повишения риск от диабет тип 2. Жените, които пият „леки" напитки, са склонни да консумират 43 % повече от жените, които пият обикновени подсладени напитки.

6. „Зависими сме от кофеина"

Енергийните напитки са новата мода в индустрията за безалкохолни напитки, открадвайки от пазарния дял на традиционните газирани напитки, според експерти. Очаква се продажбите на безалкохолни напитки да нараснат от 12.5 милиарда долара през миналата година до 21.5 милиарда долара през 2017 г. Компаниите за безалкохолни имат свои собствени енергийни напитки. Coca-Cola продава NOS, PepsiCo има Amp Energy и Dr Pepper Snapple притежава Venom Energy.
Съдържанието на кофеин в енергийните напитки обаче привлече вниманието на Американската администрация за контрол върху храните и лекарствата. Позволеното съдържание на кофеин в безалкохолните напитки е 0.02%.
Едно кенче Monster Energy от близо 500 мл съдържа около 160 милиграма кофеин и не е рядкост потребителите да консумират няколко напитки на ден.

7. „Обичаме големите чаши"

Въпреки че беше един от най-големите опити да бъде обуздано влиянието на индустрията на безалкохолни напитки в последно време, Апелативният съд в Ню Йорк миналата година отхвърли плана на бившия кмет на Ню Йорк Сити Майкъл Блумбърг да попречи на ресторанти, спортни стадиони, кина да продават подсладени напитки в чаши, по-големи от 500 мл.

8. „Дълбоките ни джобове ще наложат вето върху данък за газираните напитки"

Между 2005 г. и 2009 г., когато застъпници на общественото здраво се опитваха да обложат с данък газираните напитки на национално ниво, харчовете за лобиране от индустрията нараснаха над 30 пъти - до 40.3 милиона долара през 2009 г. Тези усилия допринесли за провал на предложението. Сумата, похарчена от Coca-Cola, PepsiCo и Американската асоциация за напитки, е спаднала до 10 милиона долара през 2011 г.

9. „Даренията ни за благотворителност се озовават на странни места..."

Доклад от 2013 г. на Центъра за наука и обществен интерес (Center for Science in the Public Interest) посочва, че компаниите за газирани напитки правят дарения на благотворителни каузи, които иначе биха били силно критични към индустрията. Даренията към две големи групи, борещи се срещу глада - Food Research and Action Center и Feeding America, например, повдигат въпроси за дългогодишните им връзки към компании за храни и напитки.

Подобни връзки между корпорации и НПО-та могат да създадат конфликт на интереси.

10. „Дарения отиват и за лекари и зъболекари"

Организациите, които би трябвало да дават съвети как хората да пият повече вода и по-малко газирани напитки, са същите, които получават пари от компаниите за безалкохолни напитки, според проучване на Центъра за наука и обществен интерес. То посочва, че индустрията е давала пари на групи, представляващи лекари, зъболекари и диетолози, което е затруднило способността им да дават безпристрастни съвети.