Както вече съобщихме, консорциум от инвеститори официално е подал оферта за Корпоративна търговска банка /КТБ/ на 29 октомври. Междувременно агенция БГНЕС публикува официалния документ, с който разполага.

Оманският фонд очаква от българското правителство чрез Българската банка за развитие или друга институция, определена от правителството, да предостави до 2,3 милиарда лева като кешов капитал. Едновременно с това консорциумът е готов да предостави необходимите допълнителни средства като активи и пари в брой на банката, за да запълни липсите. Това ще осигури на банката достатъчен нов капитал за повторното й отваряне.

Оманският фонд отбелязва, че не е получил достъп до доклада на одиторите за КТБ, според който дефицитът на банката възлиза на 4,3 млрд. лева. Консорциумът иска достъп до доклада на одиторите, за да започне работа с настоящото и бившето ръководство на банката с цел да се установи дали дефицитът е сходен с настоящите изчисления.

Вложители

Фондът отбелязва, че собствениците на гарантирани депозити, които искат да изтеглят парите си, ще получат средствата си в пълния им размер, без активирането на схемата за застраховане на вложителите. Вложителите, чиито депозити не са гарантирани от държавата, може да се наложи да приемат намаляване на средствата им в рамките на програмата за помощ на настоящите кредитори и някои вложители в банката.

Консорциумът ще обмисли дали е възможно да раздели негарантираните влогове в отделни групи въз основа на размера на депозитите, желанието за запазване на депозитите в банката и стратегическото значение за операциите на банката. Това може да бъде комбинирано със схема, при която собствениците на негарантирани влогове ще получат стимул да запазят депозитите си в банката по-дълго време. Те могат да получат предложение за по-малко орязване, ако запазят депозитите си в банката за по-дълго време. Това може да бъде комбинирано с плаващ механизъм за теглене, при който всеки месец се увеличава процентът на възможната сума за теглене. Всяко реализирано орязване ще гарантира, че българските данъкоплатци няма да поемат цялото бреме на рекапитализацията на банката. Според консорциумът подход, насърчаващ собствениците на негарантирани влогове, които се съгласят да запазят депозитите си в банката за по-дълго време, ще отговаря на интереса както на банката, така и на българските данъкоплатци. Предложението предвижда собствениците на негарантирани депозити, които изберат да изтеглят парите си след отварянето на банката, да поемат най-голямото орязване. Все още е твърде рано да се определи размера на подобно орязване на негарантираните депозити. Собствениците на негарантирани депозити, които изберат да запазят депозитите си в банката за 3-4 години, ще бъдат възнаградени с намаляващ процент на орязването в зависимост от периода на влога, както и участие за остатъчната сума за 5-годишното възстановяване на активите на банката. Всички допълнителни суми ще бъдат зачеркнати. Собствениците на негарантирани депозити, които изберат да изтеглят влоговете си незабавно, ще получат изплащане на влоговете си (по-малко орязване) под формата на български държавни цени книжа, които могат да бъдат превърнати незабавно в пари в брой на пазара.

Акционери и кредитори

Подобно на собствениците на негарантирани влогове, акционерите и други кредитори може да се наложи да приемат орязване. Консорциумът отново ще помисли дали е възможно да направи разграничение между акционерите и двустранните кредитори, когато изготвя схемата за възстановяване. Като начало акционерите/кредиторите, които изберат незабавно изплащане, ще понесат най-голямото орязване. Отново все още е рано да се определи размерът на орязването. Акционерите/кредиторите, които искат да останат кредитори в банката и да участват във възстановяването й, ще получат по-малко орязване на дължимата им сума въз основа на акциите/кредита и участието им в остатъчната сума при възстановяване. Всички допълнителни суми ще бъдат зачеркнати.

Акционерите/кредиторите, които изберат незабавно изплащане, ще получат парите си (по-малко орязване) в български ценни книжа, които могат да бъдат превърнати в пари в брой на пазара.

Консорциумът смята, че подход, основан само на преговори със собственици на негарантирани влогове, акционери и кредитори може да бъде заплашен със съдебни действия на потенциални кредитори, включително граждански наказателни искове срещу банката. Консорциумът е убеден, че всяко ефективно орязване на парите на собствениците на негарантирани влогове, акционерите и кредиторите трябва да бъде подкрепено от съответното законодателство, което България трябва да приеме.

Структура

Консорциумът и българското правителство ще създадат компания за придобиване (Bidco), която ще придобие всички нови акции, които бъдат издадени от банката. 50% от Bidco ще бъдат собственост на консорциума, а останалите 50% - на българското правителство. Крайният резултат трябва да бъде придобиването от Bidco на 100% от банката след рекапитализация. Ако описаните по-горе орязвания бъдат осъществени, те ще имат значително позитивно въздействие върху дефицита.

Предоставяне на активи

Консорциумът ще се стреми да ускори планираната рекапитализация на банката, като договори набирането на средства чрез акционерно дружество със специална инвестиционна цел (ДСИЦ). Бромак и свързаните с Бромак страни трябва да прехвърли всичките активи, които държи на ДСИЦ. Това прехвърляне на активи ще бъде използвано от ДСИЦ за набиране на капитал за рекапитализацията на банката чрез Bidco.

Управление

Консорциумът и българското правителство трябва да се договорят за новия ръководен екип на банката. Бившето ръководство на банката трябва да бъде заставено да участва във вътрешното разследване в рамките на възстановяването на неизплатените кредити на банката.

Капитал

За да се гарантира успешна реорганизация, капиталът, предоставен на банката от страните, може да бъде по-голям от необходимото за повторното й отваряне. 6 месеца след отварянето на банката акционерите на Bidco трябва да решат дали прехвърлените към банката средства са били повече от необходимите и ако това е така, тези излишни средства трябва да бъдат върнати от банката на Bidco. Страните ще сътрудничат за гарантирането, че подобен механизъм е структуриран в съответствие с регулациите на ЕС.

Правни изисквания

Консорциумът ще работи с българското правителство, така че всички елементи от окончателния план за реорганизация да бъдат одобрени от Европейската комисия. Консорциумът е притеснен от споразумение между банката и нейните кредитори при силно намалени лихви, които може би са били изключени откакто банката беше поставена под надзор. Тези споразумения трябва незабавно да бъдат анулирани. Поради това българското правителство трябва да съдейства за приемането на закони за постигане на следното:

1. Подпомагане на собствениците на негарантирани влогове, акционери и кредитори на банката

2. Запазване на активите и капитала на банката. Това ще изисква анулиране на всички споразумения и процедури, водещи до намаляване (или загуба на стойност) на активите на банката, които са сключени от кредитор, длъжник или организация, свързана с длъжник от датата на поставяне на банката под надзор.

3. Консорциумът е обезпокоен от споразумения, сключени между компании, които са включени в прехвърлянето на активи и кредитор, длъжник, или компания, свързана с длъжник на такива компании. Консорциумът иска да подчертае, че активите на подобни компании трябва да бъдат запазени чрез гарантиране на избягването и анулирането на подобни споразумения и процедури.

Целта на всичко това е да се гарантира, че отделни личности няма да могат да могат да претендират за преференциална позиция или участие в орязване на активи преди реорганизацията на банката.

Разходи по транзакцията

Страните са съгласни, че всички разходи, свързани с преструктурирането и повторното отваряне на банката ще бъдат поети от банката. Това включва преките разходи, поети от членовете на консорциума и свързани с повторното отваряне на банката. Тези разходи обхващат периода от 20 юни 2014 г. до датата на повторното отваряне на банката. Тук са включени разходите за консултанти, съветници, адвокати и други подобни фирми с цел да помогнат за преструктурирането на банката.

Това писмо няма цел да създава правнообвързващи задължения и не трябва да се счита за ангажимент или задължение от страна на консорциума или неговите членове да поръчителстват, уреждат или купуват ценни книжа и/или да предоставят инвестиционни инструменти и/или да участват в транзакции в рамките на потенциално преструктуриране. Всеки ангажимент ще бъде обект на договор и дю дилиджънс за банката и за засегнатите страни.

Това писмо трябва да бъде третирано по английските закони и да бъде обект на изключителната юрисдикция на Върховния съд на Англия и Уелс.