Руските клиенти са определящи за българския пазар на ваканционни имоти, както и до голяма степен и за туризма. Ето защо евентуални санкции срещу тях от страна на Европейския съюз ще се отразят негативно на сектора, пише в свой анализ инвестиционната компания Green Life.

Според нея умерената позиция на България и избягването на крайни политически изказвания по отношение на ситуацията в Украйна са ключови за успеха на летния сезон на ваканционни жилища.

Рисковете за пазара

„Задълбочаване на конфликта в Украйна има своите негативни последици. Руските граждани следят с притеснение решенията на ЕС, особено що се отнася до предложенията да се спре издаването на визи за тях. През последната седмица дори наблюдаваме отчетлива тенденция на изчакване и забавяне на сделките от тяхна страна", коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life.

Това би могло да обърне позитивната тенденция на пазара от миналата година, когато на годишна база покачването в броя на сделките с жилища тип „втори дом" беше около 7%, която тенденция стабилизира и ценовите нива.

Кризисен потенциал

Според експертите обаче международният конфликт би могъл да се отрази и позитивно на българския пазар на ваканционни жилища, ако България запази умереност.
„През последните месеци рублата се обезценява. За руските граждани, чиито спестявания са в местна валута, това е неприемливо и те търсят възможност да „спасят" парите си, като ги вложат изгодно. Ваканционен имот в България е чудесна възможност", казва още Петров.

Според данните на компанията, през последната година е имало и нова тенденция на българския пазар на ваканционни имоти. Все повече руски туристи, купувачи на такива жилища на българското Черноморие, търсят опции за развиване на бизнес у нас. Пазарът на имоти тип „втори дом" през цялата 2013 година бе белязан от стремежа на руските граждани да намерят опция за постоянно пребиваване в България. Тази тенденция по естествен начин породи и опитите на руснаците да започнат бизнес в страната ни.

Кой купува ваканционни имоти?

„През 2013 година профилът на средностатистическия клиент остана без промени. Бюджетът му бе около 50 000 евро, а масовото търсене бе за едностайно жилище в комплекс, подходящ за целогодишно живеене", коментира Теофил Петров. „В изтеклите 12 месеца обаче се появи и нова група купувачи - жители на Беларус, Украйна, Казахстан започнаха да проявяват интерес към България. Те имаха значително по-високи бюджети - между 80 000 и 100 000 евро", казва още Петров.

Независимо към коя група принадлежат клиентите, факторите, които мотивираха покупките през 2013 година, бяха сходни. За тях важни бяха близостта до морето, местната инфраструктура, качеството на строителството, отношението на местната власт към чужденците, добавят още от Green Life.