Суецкият канал е построен за 10 години и направата му струвала живота на хиляди работници. Когато проектанти предложили строежът на втори канал да стане за три години, президентът на Египет се сепнал. „Не три години, само една", заповядал той.

12 месеца по-късно Абдел Фатах ас Сиси е домакин на парти, с което да отпразнува най-голямото разширение на канала, откакто е пуснат за първи път през 1869 година, пише Bloomberg.

Не е ясна икономическата полза от т.нар. „Египетски подарък към света", който ще увеличи капацитета и ще съкрати необходимото време за преминаване през 193-километровата връзка между Червено море и Средиземно море.

Церемонията на 6 август идва на фона на бавен растеж на световната търговия, към която са свързани териториите покрай канала.

Суецкият канал все още не се е възстановил напълно след глобалната финансова криза, която доведе до рязко спадане на превоза на стоки през 2009 г. Въпреки че общият тонаж се е увеличил, броят на плавателните съдове, които използват канала, остава 20% под нивото от 2008 г. и едва 2% по-висок спрямо нивото отпреди десетилетие.

Анализатори твърдят, че тази статистика отразява по-бавен растеж на световната търговия. Всъщност Международният валутен фонд очаква ръстът да е средно 3,4% за периода 2007-2016 г. спрямо 7% през предното десетилетие.

Индексът Baltic Dry (BDI), който отразява промените в международните цени за морски превози на основни суровини, се свлече до рекордно ниските 509 пункта през февруари. BDI остава с около 90% под най-високата си стойност за всички времена - 11 793 пункта, достигнати през 2008 г.

Освен че в момента бързината не е ключов фактор за контейнерните превози, които използват канала най-много, по-голям проблем е излишъкът от кораби спрямо търсенето, като строителството на все по-големи кораби за маршрута между Азия и Европа допълва проблема.

Правителството не е обявило публично проучвания, които да покажат как ще успее да си върне инвестициите от 8,2 млрд. щатски долара.

„Разширението ще отговори на бъдещото търсене, като трафикът се очаква да се удвои до 97 плавателни съда на ден до 2023 г.", заяви Мохаб Мамеш - ръководител на проекта за Суецкия канал.

Обемът на световната търговия ще трябва да се увеличава с около 9% на година, за да може Суецкият канал да достигне целевия трафик, заяви в свой доклад компанията Capital Economics.

Днес около 8% от корабните товари по света преминават през канала. Пътуването от Сингапур до Ню Йорк например през Суецкия канал съкращава разстоянието с 19% спрямо с маршрута през Тихия океан и Панамския канал. Преминаването от Персийския залив до Ротердам през канала пък намалява дистанцията с 42%, като се премахва обходния път през нос Добра надежда.

Вторият канал представлява всъщност нов 35-километров канал и разширение с 37 км на оригиналния канал. С него става възможно движението да се извършва двупосочно и се намалява времето за преминаване от 18 на 11 часа.

Предвижда се да последват нови пристанища и логистични услуги. Проектът включва и 6 тунела под канала. Властите очакват приходите да се повишат до повече от 13 млрд. долара до 2023 година. През миналата година те са били 5,5 млрд. долара.