Комисията за защита на конкуренцията е установила нарушение по чл. 36, ал. 3 от ЗЗК от страна на „Монделийз България Холдинг" АД и е наложила имуществена санкция на дружеството в размер на 0,05% от приходите му от продажби за финансовата 2013 г., равняваща се на 118 215 лв, става ясно от съобщение на КЗК.

Производството е било образувано по повод проведена промоционална игра, организирана от „Монделийз България Холдинг" АД в периода 04.03.2014 г. - 13.04.2014 г., под надслов „Преобрази дома си с Nova Brasilia и AIKO". В тази игра организаторът обещава да раздаде общо 360 награди на обща стойност 75 000 лв. под формата на ваучери (за мебелни магазини AIKO) на стойност 100, 200, 500 и 1000 лв.

При проучването Комисията е установила, че проведената от „Монделийз България Холдинг" АД промоция с обещана голяма награда ваучер на стойност 1000 лв. надвишава значително цената на продавания продукт. При организиране на промоционалната игра с оглед съответствието й със ЗЗК дружеството е ползвало осреднени стойности на цените на разпространяваните от него продукти, докато потребителите закупуват тези продукти на точно определена цена.

КЗК се аргументира, че законът за защита на конкуренцията забранява действия, които използват непазарни елементи в процеса на вземане на решение от потребителя дали да закупи дадена стока или не, тъй като измества неговото внимание от реалните характеристики на продукта като качество и цена.

Според регулатора потребителят по този начин насочва вниманието си повече към възможността чрез участието в играта да получи нещо, за което няма да заплати действителната пазарна цена, а друга, по-ниска. Вследствие на подобно поведение се увреждат интересите на конкурентите, поради което тези способи за привличане на клиенти са недопустими и се санкционират от ЗЗК.

При определяне на санкцията Комисията е взела под внимание тежестта и продължителността на нарушението, както и смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства по случая.