Над половината от оборота на стоките в международните търговски вериги в България е съставен от български продукти, като делът им достига и до 70 процента при някои търговци. Това стана ясно от конференция посветена на българския износ , организирана от Сдружението за модерна търговия.

Същевременно делът на плащания към българските търговци от страна на веригите е още по-голям - между 70% и 90%, сподели Николай Петров, изпълнителен директор на „Билла България".

На конференцията седнаха на една маса успешни български компании износители и техните партньори - търговските вериги. Целта: да се покаже, че в партньорство двете страни могат да си бъдат полезни в търсенето на нови пазари.

„Българското производство не е мъртво, а напротив", обясни изпълнителният директор на „Лидл България" Милена Драгийска. Тя изнесе данни, че 25 български доставчици са пробили на международните пазари чрез веригата. „Ние заедно разработваме продукти с българските производители", каза още тя. Според нея веригите могат да дадат онова на производителите, което е необходимо за техния международен успех - оптимизиране на логистиката, съвети за опаковките, както и разработени пазари.

За възможното добро сътрудничество в този тип търговия разказа Елена Герганова, шеф на една от най-успешните български компании в областта на органичното земеделие „Гимел". „Ние сме най-големият производител на био краставици в Европа", анонсира тя, като обясни, че „визата" за европейските пазари още преди 15 години се оказали търговската верига Rewe в Германия, която първа започнала да купува тяхната стока. Сега „Гимел" изнася около 8000 тона годишно био продукция основно в Германия, но и на Скандинавието.

За успешните истории на българския износ разказа и Христо Петров, директор „Търговия и маркетинг" в „Кауфланд България". По негови данни веригата изнася продуктите на 20 български производители в чужбина - основно в бившите и разпознаващи българските стоки „соц" страни - Чехия, Полша, Румъния, Хърватска и други. Той даде пример със „Захарни изделия Варна", които „зареждат с бисквити всички държави от посочената група". Сред другите стоки са вина - избите „Телиш", „Вини Сливен", както и „Любимец. Хлебните български изделия също са на почит, като сред основните износители са „Хебър", хлебозавод „Тимс" в Хасково, както и други. И още един успешен пример от хлебния бранш - „Пендор" правят „всички кроасани за Източна Европа", по думите на Петров.

Не на последно място беше обсъдена темата за контрола, който веригите налагат над своите доставчици. И двете страни се обединиха около мнението, че той е нужен - защото освен качеството на продуктите гарантира и толелирането на т.нар. „бял сектор". Това е един от най-големите проблеми - нелоялната конкуренцията на фирмите, които си осигуряват 30 процента ценово предимство (20% от спестено ДДС + 10% от спестени осигуровки, б.р.) пред честните играчи в бизнеса, коментира още Николай Петров от „Билла България".