Дефицитът по консолидираната фискална програма към края на септември е в размер на 1 483,2 млн. лв. при планиран за цялата 2014 г. - 1 472,3 млн. лева. За сравнение дефицитът към деветмесечието на предходната година бе в размер на 361,5 млн. лв., което означава, че на годишна база показателя се влошава номинално с 1 121,6 млн. лева, съобщават от Министерството на финансите.

Размерът на фискалния резерв към 30.09.2014 г. е 8,8 млрд. лв., в т.ч. 8,1 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,7 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

Изоставането при изпълнението на разчетите за данъчните приходи по държавния бюджет и отчетения ръст в разходите, основно в частта на разходите по сметките за средства от ЕС, социалните и здравноосигурителните плащания и други, са основните фактори за формирането на дефицита по КФП за деветмесечието на 2014 г. Продължава да се осигурява и финансиране за временно спрените плащания от ЕК по ОП „Околна среда" и по две оси на ОП „Регионално развитие", като се очаква след отблокиране на плащанията на България да бъдат възстановени сертифицираните разходи.

Постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална програма за отчетния период са в размер на 21 555,7 млн. лв., или 69,5% от годишните разчети. Приходите по КФП към края на месец септември нарастват с 248,3 млн. лв. (1,2%) спрямо отчетените за същия период на миналата година. Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на месец септември възлиза на 17 074,9 млн. лв., което представлява 70,2 % от годишните разчети за 2014 г. при 72,3% изпълнение на разчетите към деветмесечието на 2013 година. Съпоставено със същия период на предходната година данъчните постъпления нарастват номинално с 3,3% (552,0 млн. лв.), което значително изостава спрямо планирания ръст с разчетите към ЗДБРБ за 2014 година.

Приходите в частта на преките данъци са 3 113,0 млн. лв., което е 72,1% от планираните за годината и нарастват спрямо същия период на предходната година с 270,3 млн. лв. (9,5%). Постъпленията от корпоративни данъци бележат ръст от 5,5% (61,3 млн. лв.). Нарастване за деветмесечието на 2014 г. се отчита и при приходите от ДДФЛ - с 209,0 млн. лв., което е с 12,0% повече от същия период на миналата година.

Приходите от косвени данъци са в размер на 8 631,9 млн. лв., което е 67,3% от програмата за годината, при изпълнение на разчетите към деветмесечието на 2013 г. в размер на 72,2 процента. Изоставането с 4,9 п. п. в изпълнението на разчетите спрямо отчетеното изпълнение за същия период на предходната година е главно при ДДС и акцизи. Съпоставено със същия период на предходната година постъпленията нарастват номинално с 31,8 млн. лева.

Постъпленията от ДДС са в размер на 5 515,5 млн. лв., или 66,6 % от планираните за годината. Съпоставени със същия период на предходната година приходите от ДДС са с 34,4 млн. лв. повече при планиран ръст от 12,4 % спрямо отчетените за 2013 година.

Приходите от акцизи са в размер на 2 987,1 млн. лв., или 68,2% от планираните за годината. Постъпленията за деветмесечието на 2014 г. са с 0,1% по-малко спрямо същия период на предходната година, при планиран ръст по разчетите към ЗДБРБ за 2014 г. от 7,9 % спрямо отчетените за 2013 година. Постъпленията от мита са 111,8 млн. лв., или 82,1% от разчета за годината. Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 648,8 млн. лв., или 72,3% изпълнение на годишните разчети.

Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 4 681,2 млн. лв., което представлява 74,5% от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 5,0% (224,3 млн. лв.).

Неданъчните приходи са в размер на 2 697,9 млн. лв., което представлява 77,7 % изпълнение на годишните разчети. Това е с 221,6 млн. лв. по-малко от същия период на миналата година, което се дължи на базов ефект от постъпили еднократни приходи през първите шест месеца на 2013 г. от дивидент за държавата и от присъдена сума в полза на държавата по арбитражно дело. По-ниски спрямо септември 2013 г. са приходите и доходите от собственост, приходите от съдебни такси, глобите, санкциите и наказателните лихви, приходите от концесии и другите неданъчни приходи, като само при държавните и общинските такси и приходите от продажбата на нефинансови активи има повишение.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към 30.09.2014 г. възлизат на 23 038,9 млн. лв., което е 70,9 % от годишния разчет. Спрямо септември 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 1 370,0 млн. лв. (6,3%), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните и здравноосигурителните плащания. Разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват с 32,9% (755,3 млн. лв.) спрямо същия период на 2013 г., а разходите по националния бюджет нарастват с 3,2% (614,7 млн. лв.) спрямо отчетените за същия период на 2013 година.

Ръстът при социалните разходи се дължи основно на базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 г., както и на по-високи здравноосигурителни плащания през първите месеци на 2014 г. Влияние върху параметрите по изпълнението на разходите оказват и одобрените с постановления на Министерския съвет допълнителни разходи по бюджетите на редица първостепенни разпоредители с бюджет през последните месеци от мандата на предходното правителство.

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 30.09.2014 г. от централния бюджет, възлиза на 700,3 млн. лева