Да си кажем честно - ако ще се купува употребяван автомобил, то най-добре предишният му собственик да е бил германец. Затова никого не учудва факта, че европейците предпочитат все по-често да купуват употребявани автомобили именно от най-големия пазар в Европа - Германия. Страната е известна с големия избор на модели втора ръка, постоянното им обновяване и не на последно място - състоянието им. Защото ако типичният французин например прибягва до смяна на автомобила средно на десет години, типичният германец подменя машината в гаража си средно на пет години, което осигурява на търговците на втора ръка коли още и още модели за продажба.

Растеж, растеж и пак растеж

Затова и все повече клиенти от съседните страни на Германия отправят поглед към пазара й за употребявани коли. Дори и скандинавците започват все по-често да пътуват на юг, за да се сдобият с използвано немско возило. По-големият интерес от страна на чуждите купувачи отчитат и търговците. Според данни на германския сайт за продажби на коли Autoscout24 през миналата година 18 процента от предлаганите употребявани автомобили са били продадени в чужбина, което е с 3 процента повече от предходната. Експерти от бранша са единни: това е само началото и тепърва търсенето ще нараства.

Според Зигфрид Треде, експерт от германска организация за наблюдение на автомобилния пазар, по-малко закупените нови автомобили в засегнатите от кризата европейски страни води логично и до по-малък брой употребявани на местните пазари. Ето защо липсата трябва да бъде попълнена от някъде. В случая от Германия. „Това ще доведе и до по-голямо търсене в Германия", казва той. По този начин според него цените „леко ще се стабилизират", т.е. повишат.

Но не за всички модели: който се интересува от малко използваните среден или висок клас коли, ще може и в следващите месеци да разчита на по-ниски цени. „Ценовите промените изключват тези автомобили", казва Треде. Според експерта в тези категории цените са от пролетта на 2013 под сериозен натиск заради сериозното количество сменени автомобили в този период. „Така например, ако някой автомобил от тази категория не е в идеален вид например или е с по-голям километраж, бива продаван със сериозна отстъпка", коментира той. Лошо за продавачите, но полезно за клиентите.

От половин до милион годишни продажби в чужбина

Ето защо и през 2013 година германските власти отчитат близо 7 милиона сделки с употребявани автомобили в страната. Но в тях не се включват продажбите извън Германия, които е трудно да бъдат преброени. Така например според германската статистическа служба половин милион употребявани превозни средства - от малки коли до каравани са били изнесени извън страната. „Минимум два пъти повече са", казват обаче експертите от бранша.

Интернет търговецът mobile.de отчита най-много чуждестранни посещения от Полша, Румъния, Русия, Австрия, Унгария, Франция, Украйна, Холандия и България


Автомобилите най-често се изнасят от компании тип rent-a-car - прехвърлят ги на дъщерните си дружества в чужди страни, които от своя страна ги продават. Друг път за употребяваните автомобили е през самите им производители, които ги пласират през собствените си канали в чужбина. Разбира се, стандартният метод от търговец на търговец също е все още често срещан.

Но освен няколко годишните запазени среден и висок клас автомобили, се търсят и по-стари и евтини возила. Така например за Източна Европа заминават най-често коли с изминати над 100.000 километра, на които германците не обръщат голямо внимание. Покупката на подобни автомобили е особено честа в страни като Полша, Румъния и Унгария. Но дали увеличаващото се търсене и в този клас ще повиши и цената, този въпрос засега е без отговор.

Празни щандове

Заради нарастващото търсене в чужбина обаче все повече продавачи на стари автомобили в Германия започват да изпитват трудности да попълнят „щандовете си". Дори лизинговите компании не помагат, защото заради кризата повечето хора предпочитат да си удължат кредита вместо да сменят автомобила с нов. Затова и лизинговите дружества в страната имат и по-малко нови продажби и съответно по-малко сменени автомобили. Намаленото предлагане със сигурност ще се отрази по някое време и на цената, категорични са експерти.

Има и още един важен фактор, опредлящ цената на автомобила втора употреба - откъде се купува. Така например търговците в страната отчитат най-ниски цени в Северна и Източна Германия, докато в Бавария и Баден-Вютенберг например цените са доста по-високи. „Разликите могат да достигнат до 26.5 процента или от 14.101 евро до 17.834 евро за сравним модел", обяснява Кристиан Маас, говорител на онлайн портала.