Стратегията за развитие на железопътния транспорт още не е готова. Това заяви изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ"  Владимир Владимиров пред журналисти по време на дискусия организирана от Института за пазарна икономика посветена на бъдещето на "БДЖ Товарни превози". На събитието присъстваха още председателят на транспортната комисия в парламента Гроздан Караджов, шефът на "БДЖ Товарни превози" Любомир Илиев, икономистите Георги Ангелов, Петър Ганев, Светла Костадинова, Георги Ганев и др.

В момента мениджмънтът на националния железопътен превозвач подготвя детайлен план от над 300 страници, в който са описани няколко сценария пред БДЖ - негативен, реалистичен и оптимистичен, каза още Владимиров.

В текстовете за залегнали дълбоки реформи, каза допълни изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ".

Припомняме, че ръководството на БДЖ пое ангажимент до края на февруари да представи своите предложения за реформа в сектора за периода 2015-2022 г като то момента този план все още не е представен.

Като елементи от него Владимиров посочи, че се предвижда сериозно инвестиране на средства за закупуване на влакове, които да се движат в "южното направление" (София - Бургас)

Припомняме, там по етапно до 2020 г. се очаква да бъдат въведени в експлоатация високоскоростни жп отсечки, които ще свалят времето за пътуване между София и Бургас до рамките на около 3 часа.

Относно финансовото състояние на БДЖ в реформата е залегнало, че то се очаква да се подобри следствие от увеличаване на собствените приходи. Държавата също ще участва, като минималният вариант е това да стане с минимум 210 млн. лева.

Владимиров заяви, че очаква и кредиторите на БДЖ, към които компанията има заеми за близо 600 млн. лв., да одобрят предстоящата стратегия.

Шефът на Холдинг БДЖ в същото време изрази съмнение, че към настоящия момент може да се говори за реален интерес към "БДЖ Товарни превози". Припомняме, че съмнение за продажбата на дружеството, изрази и транспортният министър Ивайло Московски.

Председателят на парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения заяви че приватизацията на" БДЖ Товарни превози" е стратегически въпрос, но това по принцип е правилното решение. Задачата на ръководството на компанията в момента е да се опита да направи " БДЖ Товарни превози" по-привлекателна за спедиторските компании, които са тези които разпределят пазара на транспортни услуги.

В "БДЖ Товарни превози" трябва да се наблегне значително на маркетинга, на привличането на нови клиенти, иначе финансовото състояние на дружеството ще се влошава.

Караджов все пак заяви, че в момента в България по-скоро е привилегирован автомобилният транспорт. Цените, които плащат тежкотоварните автомобили за преминаване през инфраструктурата ни не могат да покрият разходите за нейната поддръжка.

Той дори стигна по-далеч като заяви, че при сегашния вариант, всеки един от данъкоплатците плаща на всеки един превозвач на товари в света, който преминава през нашата територия. "За бедна държава като България, това е абсурдно. Час по-скоро трябва да изоставим тази практика", призова Гроздан Караджов.