News.bg | Money.bg | Topsport.bg | Vsi4ko.bg | Finance.news.bg | Gladen.bg | Lifestyle.bg | Ibox.bg

Регистрация | Забравена парола?

Вход
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx/0.7.65

Фиксинг

09.02.2012
  • 1.47188 Понижение
  • 1.61599 Повишение
  • 1.95583
  • 2.33769 Понижение
  • 0.19057 Понижение
  • 0.23362 Понижение

още фиксинги

Борсов коментар

БФБ
Спадовете продължиха

И на сесията в четвъртък поевтиняващите акции продължиха да са далеч повече от поскъпващите за шеста поредна сесия, като не липсваха и по-активни разпродажби по някои позиции

Преглед на печата

Преса
09.02.2012 г.

„Удариха ни 9 бала”, „Тази година плажовете наполовина”, „Само Борисов се оказа невинен за критичния доклад на ЕК”

Анкета: читателите на Money.bg очакват поевтиняване на имотите

Последна редакция: 24.11.2008, 17:22

Публикуване: 23.11.2008, 12:59

Къща

©

Автор: Димитър Събев

Размер на шрифта: a a a

Разполагаме с поредния пример за негативни нагласи относно развитието на имотния пазар през следващите месеци. Анкета на Money.bg относно прогнозите за средни цени на имотите в страната през следващата половин година еднозначно показва очаквания за спад на цените. Възможно е отговорите да се разгледат и от перспективата на теорията на игрите.

Зададохме въпроса: Какво ще стане с цените на имотите у нас през следващите шест месеца (до 20 май 2009 г.)? Участието е най-силното до този момент в наша анкета, като от 5 ноември до сега темата е посетена от 10 000 уникални IP адреса.

От 95 отговорили на въпроса, които представляват около 1% от разгледалите анкетата, 80% считат, че цените на имотите в България ще се понижат в следващите шест месеца. 45% от всички отговорили считат, че понижението ще е съществено. Приехме, че съществено понижение в цените на имотите е с повече от 5 - 8%.

Почти 35% от отговорилите считат, че ще има понижение на цените на имотите, но то няма да е толкова съществено. Според 13% цените ще се запазят без промяна.

В лагера на оптимистите за цените са само 7% от отговорилите, като едва трима очакват съществено повишение на цените.

Сред най-дискутираните теми на изминалата седмица стана изказването на регионалния директор на „Ремакс" за България пред в-к „Стандарт", който информира за разлика от 10 - 15%, а в някои случаи и на 30% спрямо цените, които се обявяват от продавачите, и цените, на които се сключват реалните сделки. „Продавачите все още обявяват цени, които са непроменени спрямо хубавите времена".

В публикуван също тази седмица доклад на банка ОББ се говори за изследване на сайта imot.bg, според което през октомври цените на имотите в седемте най-големи града на България са паднали с 3.8% спрямо септември 2008 г. Във Варна имотите са поскъпнали с 0.7%, но в София цените са паднали с 1.2%.

Най-откроимото движение на пазара е стръмното поевтиняване на не толкова качествените имоти, особено на панелните жилища. Търсенето на панелки е изключително слабо, затова натискът върху цените е неумолим. Дори в центъра на София и престижния Лозенец цените на панелните жилища трудно могат да пробият 80 000 евро, а в крайни квартали като Надежда и Обеля се движат около 600 евро за кв.м. В неуютни райони като Симеоновско шосе нови добри тухлени жилища трудно намират купувач по 800 евро за кв.м.

Пазарът в момента е на купувача - коментира пред Money.bg брокер в София. За апартаменти дори в по-централни райони на столицата, които не отговарят на най-търсените от българина характеристики, цената може да се понижи чувствително. Конкретен пример сочи за отстъпка на продавача от 87 000 евро до 77 000 евро.

Българските банки стават особено предпазливи при отпускане на кредит и вече е рядкост някой клиент да купува жилище само с пари на заем. Нужни са поне 20% свои средства - и сигурен бъдещ паричен поток.

Собственици от Ирландия и Великобритания, закупили апартаменти в София с инвестиционна цел, все по-често прибягват до продажба, тъй като имат да се борят с трудностите на имотния и ипотечния пазар в собствените си страни.

Рязък е спадът в търсенето на апартаменти „на зелено". За това вина имат не само по-негативните нагласи за конюнктурата и опасенията от възможни фалити на строителни предприемачи, но и недобросъвестността на много строителни фирми, които предлагат по-ниско качество на завършения строеж от първоначално обещаното.

Ценообразуването на новото строителство, включващо в крайната сметка огромни „общи части" и нефункционално големи тераси, не е по вкуса на традиционно настроения български купувач. Впрочем пазар има за всеки имот - зависи разбира се как и на каква цена той се предложи.

Държавата побърза допълнително да изнерви и без това обтегнатия имотен пазар, като в новия си Закон за енергийната ефективност предвижда задължителни „енергийни обследвания" на сградите с РЗП над 1000 кв.м. Ако това е в сила и за жилищните блокове, може да се очаква нова бюрократична и корупционна бариера да натовари процедурата в недвижимите имоти.

Дядо Коледа няма да донесе чувал с по-високи комисионни на брокерите за Новата година. Началото на 2009 г. се очаква от продавачите на пазара с притеснение, а от купувачите - с интерес. При положение, че себестойността на новото строителство често пада под 500 евро за квадратен метър, цени от 1200 евро изглеждат подозрителни.

Нагласите на специалистите на пазара са, че цената на качествените имоти няма да се понижи. Тук се включват на първо място по-отдалечените от пренаселения център южни столични квартали, а също и офисите клас А.

Дългосрочният показател, който може да ориентира бъдещия купувач, е съотношението цена на имота / годишен доход. Ако приемем, че 6 годишни дохода са справедлива цена за едно жилище, а добре печелещо домакинство в столицата има 2 000 лева месечен доход, то средният апартамент в София би трябвало да струва 72 000 евро. Това ми дава основания да не си правя апокалиптична прогноза за сривове в цените на жилищата в България.

Освен това няма признаци, че миграционният поток към столицата и големите градове скоро ще секне. В тази връзка, бих пожелал на жителите на столицата един кмет, който приказва по-малко за политика и е по-активен в онези конкретни неща, за които е бил избран: проблемът с транспорта и трафика в София остава нерешен.

Големият дял (над 90%) на собственост на българите върху техните жилища говори, че имотни трансформации ще продължават да се извършват - тук е и шансът на строителните компании, които в следващите две години имат да продадат това, което са построили или сега се опитват да достроят.

Преди повече от година анализирах за Money.bg базата данни с цените предлага на IMOTERRA и установих много интересно догонващо повишение на цените. Брокерите се стремят да запазват определена пропорция в цените на имотите между отделните градове и средно с една седмица закъснение нагаждат офертите си спрямо промените в София.

Преди повече от година в българското медийно пространство практиката бе да се пише само и единствено за поскъпващи имоти и нашият сайт за пореден път бе разумно изключение. Оскъпяването на имоти, което не се дължи на промени в търсене и предлагане и себестойност, се нарича спекулативен имотен балон.

Не говорих много за резултатите от анкетата, те са красноречиви сами по себе си. Опасявам се, че стоим пред една нова спекулация, макар и по-безобидна от брокерската - спекулация от читателите на Money.bg. Логично е да се предположи, че купувачите на имоти са повече от брокерите и продавачите. Също така за читателите на българския икономически сайт може да се очаква вкусът към пазарната игра. Не са ли негативните отговори в анкетата още един начин да се повлияе на продавача, за да се получат по-изгодни цени?

В заключение, мисля, че в тази игра на думи има доста смисъл: каквото си построил, това и ще продадеш.

Сподели: В Ibox.bg В Svejo



Регистриран на: 21.06.2007, 06:08

33. InvestConsult | 26.11.2008 05:41

РЕ: Ежко Регистриран на: 22.04.2008, 07:16
------------
Таралежко,благодаря за коментара ! Понеже показваш диалогичност , независимо че моят пост не беше към теб и явно не ти се нрави - ще ти дешифрирам написаното (няма да го споделяш с никой другбой )

Прав си поне в едно-НЕ ВСИЧКИ печелят , бих казала ,че винаги печели само третия ешелон !
На всички пазари двата ешелона ТРЯБВА да са предвидими участници (продавачите и купувачите)
Ако съм проследила историята на двата ешелона в моя вчерашен пост-и те са едни и същи през последните 500 год - какво очакваш ???
А защо Журналистът е озаглавил статията с "ОЧАКВАНИЯ"
Тази магическа дума осигурява дивидента на третия играч -той знае какви са желанията и им дава допълнителни доказателства ,за да им е по-"безболезнено"
-------
пак повтарям , не налагам мнения , но сме в една лодка и е нужно да се отърсим от "Очакванията" и да започнем да разсъждаваме с главите !

Регистриран на: 22.04.2008, 07:16

32. Eжко | 25.11.2008 18:55

Инвест.....Както бях казал(написал) преди няколко дена за паричките от Европа...са спрени.И както на повечето от народа му е ясно недвижимите имоти са част от икономиката,можем да видим развитие(негативно).Инвест....това е свободен пазар-не винаги който бърза е на печалба....А както е известно печлба имат само малцина

Регистриран на: 21.06.2007, 06:08

31. InvestConsult | 25.11.2008 06:16

БГ "ЧИТАТЕЛИТЕ" друго не заслужават-освен очаквания !
Проблемът им е ,че много "ЧЕТАТ" а не разсъждават !

А ОЧАКВАНИЯТА ??!!?!
---------------------
Някога ДЕДИТЕ на тези "ЧИТАТЕЛИ" се редели на опашка да им отрежат главите на дръвника луд!?!?!
ОЧАКВАЛИ ПАЛАЧЪТ ДА СЕ ИЗМОРИ,БЕЛКИМ ИМ СЕ РАЗМИНЕ !

Останалите живи пък ОЧАКВАЛИ някой да ги освободи, и ОЧАКВАЛИ ..500 год!

По-късно БАЩИТЕ на тези "Читатели" били прочели незнайно къде-че при комунизЪма няма да се работи-само лайф , че и жените ще са общи,какво безплатно чукане щяло да се случи...............и започнали да ОЧАКВАТ
На всички ОЧАКВАЩИ безплатно чукане им го зачукаха ПЛАТЕНО - на 10.11.1989 с $ 12 МЛРД външен дълглуд!?!?!
---------
После днешните "Читатели" прочели някъде,че при капитализЪма всичко ЩЕ е евтино,щото видите ли-имало конкуренция и "ЧИТАТЕЛЯТ" заслужавал по-евтинко и започнали да ОЧАКВАТ луд!?!?!
Зачукването е комплексно - ЦЕНИ на бензин,хляб,ток,парно, ЖИЛИЩА
но поне не бесят - осъдените на смърт не ги убиват-само леко ги раняват !
очакването продължава !
---------------------------------
Този пост не е конкретнна критика към никого ! а, не не не!!
Няма претенцията да образова някого,да му променя гледището и пр !
Когато на едно място се съберат много "ЧИТАТЕЛИ" - освен да обменят мисли за "проченето" - за друго не стават !
И когато такива "ЧИТАТЕЛИ" продължават да го правят-порочният кръг се затваря , присъединяват се други "читатели" и започва "ГОЛЯМОТО ЧЕТЕНЕ" ...и ОЧАКВАНЕ луд!?!?!
във време като настоящето-да "четеш" си е като да се наредиш на опашката,на която са се редили дедите ти,
към очакванията няма специални изисквания-те са безплатни ! бой глупчо
Очакванията НЕ са като шкурка (за да ги усетиш) - ТЕ са като лубрикант - да е по-безболезнено "ОЧАКВАНЕТО"
Проверявайте от време на време,докато очаквате,дали не са се случили "очаквания" отзад луд!?!?!

Регистриран на: 25.10.2006, 17:14

30. theprestige | 24.11.2008 19:58

Ежко 100% съм съгласен с теб! И пак да се повторя за тези дето пак "не очаквано" ще ги изненада кризата:

Първо - Такава криза ще тресе в скоро време бг, че 97 зимата ще ви се стори лято.

И второ цените на имотите в бг ще се сгромолясат тотално.

Трето валутния борд ще падне и левчето ще ...... сами се сещайте .....
и т.н.

Не били паднали цените в Ню Йорк и Москва ха ха ха ха ха ха да бе да я пак по-проверете а ? Смее се

Регистриран на: 22.04.2008, 07:16

29. Eжко | 24.11.2008 15:39

Няколко причини заради,които имотите ще тръгнат"надолу"("ще" защото досега бяха нагоре)
Никакъв Европейски стандарт-проект,материали,строеж и т.н.
Изключително слаба инфраструктура-пътища,летища,места за паркиране и т.н.
Край на приказката за Митичните англичани(те купиха по селата и във ваканционите имоти).
Оферти има....но като че ли няма регистър за сключени сделки-пак и никой няма интерес от това(само че това няма да продължи много много).Никой не знае на какви нива са се сключели сделките!
Намаляване на потребление(бензин,хляб и т.н)
По малък финансов ресурс,достъпен за масите
Бизнеса в България е притиснат от Русия(цената на газа)и от Европейския съюз(по отношение на тези свързани с операции подобни на САПАРД)
Парите които участваха на пазара за имоти,отдавна ги няма...те са "завартяха" няколко пъти и преди кризата си отидоха

Регистриран на: 26.07.2006, 23:16

28. Само Левски | 24.11.2008 12:55

Не видях мнения относно изказаното от мен мнение по-долу за начина за изчисляване на ЦЕНАТА НА НЕДВИЖИМИТЕ ИМОТИ.
-------------------------------------------------------------------------
Преди време експертите говореха, че нормалните цени на жилищета се определят от наемите т.е. от доходите които може да се взема от тях. И се правеше изчисления че на Запад, където сега падат цените на недвижимите имоти - 10 годишния наем, които може да се вземе от едно жилище е нормалната му цена т.е ако месечния наем на едно жилище е 500 лева на месец то цената му ще е 10 годишния му наем или 60 000 лева.Харесва му или не на някого. Ако месечния наем е 300 лева цената е 36 000 лева.

Регистриран на: 19.06.2007, 07:01

27. bleki | 24.11.2008 11:28

РЕ: Abaris Регистриран на: 29.07.2006, 16:24
==============================
Ето,това се казва мнение,поздравления !
Уринираш ли срещу тренда-ще си с мокри очи !
Не пречи на хората да следват целите си !
вече си приятел смешник

Регистриран на: 29.07.2006, 16:24

26. Abaris | 24.11.2008 11:22

bleki Регистриран на: 19.06.2007, 07:01

Само си чеша езика. Нямам нищо общо със сферата на НИ. Айде лек ден. И един съвет: ако наистина вярваш в това, което пишеш, е по-добре да си мълчиш и да оставиш непросветеното население (като мен), да пропсуне "шанса" за "евтин" апартамент на 1000 Е/м2 и след това да се набутаме, когато цените догодина нарастнат тройно Много щастлив . От мълчанието само ще спечели Смее се

Регистриран на: 19.06.2007, 07:01

25. bleki | 24.11.2008 11:17

РЕ: Abaris Регистриран на: 29.07.2006, 16:24
==============================
Ако си говорилник (щом не ползваш шейни) ,т.е. само си упражняваш правописа- моля за извинение - приех коментарите ти сериозно луд!?!?!
черпя по едно-за твоя сметка на бира
-----------------
желая ти много пари-всичко останало ще си купиш,макар че с тези разсъждения.............

Регистриран на: 29.07.2006, 16:24

24. Abaris | 24.11.2008 11:09

bleki Регистриран на: 19.06.2007, 07:01

Еми аз не си спомням да съм се качвал на някаква шейна през 96. Много щастлив

Както нямам намерение да се качвам и сега, въпреки "аргументите" на такива като тебе.

Ти с колко ника пишеш тука? Чуди се

Регистриран на: 19.06.2007, 07:01

23. bleki | 24.11.2008 11:05

РЕ: Abaris Регистриран на: 29.07.2006, 16:24
==============================

РЕ: Bender Регистриран на: 14.07.2006, 10:09
===============================
Надеждата умира последна
луд!?!?! смешник
---------
През зимата на 1996 медиите "пророкуваха" долар по 4 000 лв / $ и то точно на курс 3150 лв / $ - всички медии вкупом!
Какво се случи-хората като вас (горецитираните) се качиха на шейната , водени от алчност за лесни пари , купиха на 3150 лв , след седмица обаче курсът беше 1560 лв / $ - т.е. печалбата беше здрава-
.............................................................................................
но за онези-които НЕ БЯХА слушали препоръките за безплатни печалби !
..............................................................................................Техният влак изобщо НЕ СПРЯ на тяхната гара !
------------------
Ситуацията сега е аналогична , с уговорката че официалната (т.е. МЕДИЙНАТА) посока е НАДОЛУ !
А НЕОФИЦИАЛНАТА ???? добре, дошъл!
---------
както се казва-всяка прилика с действ. лица е събития НЕ Е случайна !
няма евтини имоти-има скъпи мечти !

Регистриран на: 29.07.2006, 16:24

22. Abaris | 24.11.2008 10:43

bleki Регистриран на: 19.06.2007, 07:01

Това, което си написал, се отнася и до теб. Аз водя диалог с други хора, не с теб. Колкото до моето мнение - щом не ти отърва, превърни се в щраус и просто не го чети. Много щастлив

Регистриран на: 14.07.2006, 10:09

21. Bender | 24.11.2008 10:40

Я бай брадърите нещо са нервнички......
500 евро момчета до края на 2009 за ново строителство в София. Реални сделки, не оферти. През 2010 още по-надолу......
На продаващите през 2006-2008 - честито пичове. Вие намазахте дебело филията.....
На купуващите с кредит в този период - сори. Ще ви е трудно....

Регистриран на: 19.06.2007, 07:01

20. bleki | 24.11.2008 10:39

РЕ: Abaris Регистриран на: 29.07.2006, 16:24
=================================

Колко реплики са ти нужни,за да разбереш,чеНИКОЙ не се интересува от мнението ти !!!
Има ЖУРНАЛИСТ / ПРОФЕСИОНАЛИСТ , който е обследвал прецизно темата,достатъчно добре се е мотивирал и едва ли има нужда от твоите ..........да ги наречем "съображения"
----------
българска работа-никой не го пита / но той си казва..........като Мирча Кришан с краставицата ! бой
---------
нямам нищо против теб-но предпочитам да чета Професионални анализи вместо твоите , както и всички преждеписали - тук не си необходим - но при нужда ще бъдеш призован

Регистриран на: 29.07.2006, 16:24

19. Abaris | 24.11.2008 10:11

"И още нещо дарагой мой - аз говоря за реална продажба..."

Еми именно. Ти ми цитираш един сайт, в който виждам предлагане. Ама не и РЕАЛНИ продажби.

2. Бургас не е Ню Йорк. Нито Москва, даже и София не е.
3. Ти си ходил по света, така че ми кажи: има ли някъде другаде цени по 1000 Е/м2 при тотално липсваща инфраструктура?
4. Половината от новопостроените сгради не отговарят и на половината от европейските изисквания за строеж.
5. На 30 км. от Бургас стои един напълно празен град - Слънчев бряг.
6. Пожелавам ти приятен ден. Усмивка

Регистриран на: 19.06.2007, 07:01

18. bleki | 24.11.2008 10:02

РЕ: vanush Регистриран на: 24.06.2006, 07:26
--------------
Дръж ЗДРАВАТА логика , прочети още веднът финала на статията и заключението на Автора - въпросният "опонент" най-вероятон е заинтересован спекулант , които хвъля въдици напосоки-колкото повече клюки-толкова по-голям шанс за такива като него !
Прав си-България НЕ Е СОФИЯ-там,в София действат други правила - ПАЗАРНИ и Господ не може да ги промени !
Имотите следват БЕНЗИНА , ХЛЯБА , ТОКА , Парното и пр....показатели

Регистриран на: 24.06.2006, 07:26

17. vanush | 24.11.2008 09:54

Arабис гледай какво става тук.

Средни цени в EUR на ПРЕДЛАГАНЕ на жилищна площ в Бургас "лазур"
на база на сайта "imot.bg" от 18.11.2008 г.
двустайни 1073
тристайни 1045
това е средна цена
не изключвам че може да има и блъфиране.
И още нещо дарагой мой - аз говоря за реална продажба а не обещание че ще е готова зградата на кукуво лято.
Или както се казва тури тук - тури тука.
От моя опит по света разбирам че в малките градове и селата нещата вървят надолу, в големите може и да слезат малко надолу но в местата където са парите /като София за Б-я или Москва или Ню Йорк / цените се задържат, продажбите спират но цените не падат.
И още нещо - когато цените падат тадат на ефтините а скъпите си стоят.
Когато има криза в имотния сектор наемите се качват. Можеш ли да го разбереш? Ако не мога да се опитам да осветля малко нещата но времето все пак не е толкова много за дълги писаници.
Благодаря за грижата за моите пари който ми спести

Регистриран на: 19.06.2007, 07:01

16. bleki | 24.11.2008 09:45

РЕ: Abaris Регистриран на: 29.07.2006, 16:24
----------------------------------
този Инвестконсул се опитва друго да ти каже - добре го цитираш-но се сети ЗАЩО ПАзарът е по-стар от Стария Завет ???
Ако всички се сещаха-щеше ли да е по-стар от Стария Завет ???
Такиво като теб ползват "заклинания" , които са им продали под формата и на цената на престижно образование-ако истината се продаваше толкова евтино-пазарът да е СПРЯЛ по време на стария завет !
Гладам в Бургас-цените са все 1000 Е/кв - ще почакат още малко мераклиите, пък ще започнат да купуват-отприщи ли се лавината-няма спирка
---------
нищо лично срещу теб - влагай по-малко числа и повече практика -> и ще се доближиш до истината ДА!

Регистриран на: 29.07.2006, 16:24

15. Abaris | 24.11.2008 09:02

InvestConsult Регистриран на: 21.06.2007, 06:0

Нямам намерение да те коригирам, тъй като твоето мнение няма никаква аргументация (на която да стъпя), а е по-скоро един вид заклинание. Времето ще покаже. Обаче балъците намаляха... Усмивка
---
Вануш, внимавай, какво си пожелаваш, защото може и да се сбъдне. Все пак ще ти спестя 10000 лв., като не се хващам на бас Усмивка Но както ИнвестКонсулт написа: пазарът е по-стар и от Стария завет. И въпреки, че досега функционираше по някаква тукашна, българска логика, в момента цените вече падат. Явно нещата си идват по местата. Пример: кв. "Лазур" в Бургас. В началото на годината беше изключено да намериш апартамент - ново строителство - под 1000 Е/м2. Как ли изглеждат нещата сега? Имаш интернет, провери сам. Не държа да ми благодариш за спестените 10000 лв. Намига

Регистриран на: 21.06.2007, 06:08

14. InvestConsult | 24.11.2008 08:34

РЕ:ЕЖКО
-----------
ценя коментара Ви,особенно глаголното време , в което пишете
(бъдещето време винаги е било удобно за всякакви прогнози,надежди и пр.)
истината се случва СЕГА , в настоящето-нека сложим всичко от главата на българина на масата,да го разгледаме и да направим анализ на бъдещето през настоящето !


403 Forbidden

403 Forbidden


nginx/0.7.65
 LASTCH%HIGHLOW
SOFIX - - - -
BG40 - - - -
BGREIT - - - -
BGTR30 - - - -
CGIX - - - -
към   За още котировки

Реклама