След няколко седмици предстоят двете най-значими световни конференции в круиз индустрията - тази в Маями, касаеща предимно световния и американски пазари, и тази в Саутхемптън, касаеща предимно британския и европейски пазари, съобщават от Българското круиз общество. Вече и реалностите и тенденциите за 2011-та са ясни. Ето и някои оснвни данни на Международната асоциация на круиз линиите, САЩ, и на Асоциацията на Акредитираните Круиз Експерти, Великобритания:

- Настоящатат година ще бъде поредната рекордна година по брой пасажери в историята на круиз индустрията: над 16 милиона пасажера. За 2010-та круиз пасажерите бяха 15 милиона.

- 14 нови мега-лайнера на вода през 2011-та, на обща стойност 4,6 млрд. долара. За 2010-та бяха пуснати на вода други нови 12.

- Неизменно за последните 10 години круиз индустрията е най-динамично растящия сектор от цялата туристическа индустрия.

Круизите представляват интерес номер едно сред потребителите спрямо който и да е друг вид пътуване или почивка поради:

- качеството на предлагания туристически продукт;

- опита от предишни круиз ваканции;

- цената;

- удовлетворението от новите кораби,

- 94% от круиз агенциите в целия свят са оптимистични за ръст в продажбите през 2011,

- Още по-голяма диверсификация на маршрутите по целия свят,

- Нови забавления и атракции на борда на корабите за 2011-та,

- Средното време на постъпване на круиз резервация преди круиза, се увеличава от 4,5 месеца през 2009-та на 5,8 месеца през 2011-та,

- Средната продължителност на круиз ваканцията се увеличава през 2011-та до 7,2 дни.

Най-бързо растящия пазар в световен мащаб е европейският. Ръстът само за една година на нашия континент надхвърля 12%, до забележителните 5 милиона пасажера. В Европа оперират общо 45 круиз линии с общо 124 кораба (морски и речни). Тази година ще бъде рекордна и за круизите в Европа. Никога досега не е имало такава концентрация на пасажерски кораби в европейски води. Разбира се, повишената конкуренция води от една страна до по-ниски и достъпни цени, а от друга - до печеливши и доволни гости. Това показва и статистиката: 23% ръст на европейския пазар за последните 3 години. Почти две трети от клиентите на Стария континент предпочитат като дестинация Средиземно море и островите в Атлантическия океан; 18% - Северна Европа, 24% - извън Европа, главно Карибските острови.

Средната възраст на круиз пасажерите продължава да пада. В момента тя е 54 години. Едно от обясненията е, че круизите стават все по-достъпни за по-широк кръг потребители от всички възрастови групи.

Круиз ваканциите набират все по-голяма популярност сред клиентите и в България. Определено 2011-та ще бъде рекордна за нашия пазар, като до момента направените резервации бележат забележителния ръст от над 200% спрямо същия период на миналата година. Това важи както за индивидуалните резервации, така и за групите. Предпочитана дестинация за българите остава Средиземно море. Интересно е обаче да се отбележи, че Карибските острови изпреварват Балтийско море като втора най-предпочитана дестинация. Сумата, която харчат нашите сънародници за 7-дневен круиз на пълен пансион, с атракциите и забавленията на борда в Средиземно море, с включени полети отиване и връщане, всички трансфери, евентуално хотел, всички такси и медицинска застраховка, започва от около 900 - 1000 евро на човек, настанен в двойна каюта. Круизите са особено търсени и при поводи, а и като подаръци за близки - юбилеи, годишнини от сватба, меден месец и др. Повишена популярност има сред речните круизи в Европа. Постъпват запитвания и за околосветски плавания. При тях обаче планирането започва поне една година предварително. Тази година круиз линиите са завишили още повече контрола върху американските круиз агенции и туроператори да не приемат резервации от страни извън САЩ и Канада. През 2010 г. имаше неприятни случаи на недопускането на борда на кораба и връщането на суми на български пасажери, резервирали през американски интернет сайтове. Проучвания сочат, че средно един потребител разглежда 18 интернет сайта преди да вземе решение за своя круиз. Въпреки това предпочитания метод за резервация остава чрез круиз експерт - лице в лице (25%),  по телефон чрез круиз експерт (38%), он-лайн чрез круиз експерт (17%) или директно чрез круиз линията (20%) от които он-лайн (12%).

Сред основните силни черти на круизите са големия избор на маршрути по целия свят и по време на всички сезони; богатия избор на хранене - специализирани ресторанти на борда, гостуващи шеф-готвачи, местна и интернационална кухня, кулинарни демонстрации и състезания. Не по-малко привлекателни са забавленията и обогатяващите програми по време на круиза - семинари, лектори на борда, дегустации и обучения, в голямата си част които са или безплатни или на символична такса за участие в рамките на 10-30 долара на човек (ако например дегустирате старо вино или уиски). Силен интерес има към тематичните круизи - музика, храна и вино, култура и изкуство, алтернативен начин на живот и др. Круиз линиите привличат водещи световни оператори на спа и фитнес центрове на корабите, на козметични салони и ред други допълнителни услуги, включително богати спортни програми - футбол, баскетбол, тенис, мини-голф и т.н. Децата също не са забравени. За всяка възрастова група има клубове за тях, като детегледачки и обучен персонал поемат грижата и освобождават време на родителите в голямата част от денонощието.

Кои са водещи дестинации при круизите - тенденции при европейските потребители за 2011 година:

1.      Европейски реки

2.      Средиземно море

3.      Острови в Гърция и Турция

4.      Карибски острови и Източно Мексико

5.      Южна Америка

6.      Панамски канал

7.      Хавайски острови и Южен Пасифик

8.      Китай и Япония

9.      Югоизточна Азия

10.  Балтика и Скандинавия

Българското круиз общество е неправителствена организация, подпомагаща информираността на българските пасажери, туроператори и туристически агенции, за достиженията и текущото състояние на световната круиз индустрия. Към асоциацията сътрудничат обучени и акредитирани круиз експерти от Асоциацията на круиз експертите във Великобритания, чиято цел е да следят тенденциите и да дават препоръки на клиентите от България при избора на най-подходящото пътешествие като продукт, време на пътуване, дестинация и пазарни условия.