Нови 41 програми за популяризиране през следващите 3 години на селскостопански продукти на пазарите в Европейския съюз и извън него бяха одобрени от Европейската комисия, става ясно от съобщение на официалния уебсайт на ЕК.
Те са на стойност 130 млн. евро, като половината от парите ще постъпят от бюджета на ЕС, а в определени случаи финансирането оттам може да достигне и 60%. В тези средства се включват 30 млн. евро от фондовете на съюза, до които ЕК получи достъп, след като през август миналата година Русия наложи забрана за внос на хранителни стоки от ЕС.
Останалата част от разходите по тези мерки ще бъдат осигурени от професионалните и междуотрасловите организации, които са ги предложили, а в част от случаите - и от заинтересованите от реализацията им държави-членки на ЕС.
Държавите и регионите, към които ще бъдат насочени мерките за популяризиране на селскостопанските продукти на ЕС, са Близкият Изток, Северна Америка, Югоизточна Азия, Китай, Япония, Южна Корея, Африка, Русия, Беларус, Казахстан, Австралия и Норвегия. 5 от приетите програми ще включват съвместни кампании на организации от различни държави членки, пише Farmer.bg.
Програми, избрани от 18 държави членки, включват разнообразие от продуктови категории като пресни плодове и зеленчуци, млечни продукти, качествени продукти (със защитено обозначение за произход, защитено географско означение и гарантирани традиционни особености), биологични продукти, зехтин, месо, както и комбинации от различни продуктови категории.
17 от програмите са насочени към вътрешния пазар на ЕС, а 24 - към външни пазари. Действията на ЕК показват значителна промяна в сравнение с предишните серии от програми, където около две трети от схемите бяха насочени към вътрешния пазар, и най-вероятно се дължи на 30-те млн. евро, отпуснати за търсенето на алтернативни пазари след забраната за внос от страна на Русия. Въпреки руското ембарго обаче износът на хранителни стоки от ЕС е нараснал с 2% в стойностно изражение през периода август-декември 2014 г. спрямо същия период на 2013 година.