Необходими са обезценки на активи за 4.222 млрд. лв. от портфейла на Корпоративна търговска банка. Това сочи одиторският доклад проведен в банката, обяви БНБ. Общо активите на КТБ са за 6.66 млрд. лв. Това означава, че КТБ е раздала тези кредити и срещу тях в момента няма нито обезпечение нито плащания.

Докладът е даден на Софийска градска прокуратура. Основната причина за това, е че документите и отчетите на КТБ представяни в БНБ преди нейното влизане под особен надзор са били с невярно съдържание.

Едва 13% от кредитния портфейл е покрит с валидни обезпечения.

От одиторския доклад се вижда, че размерът на депозитите към 30 септември е 6.260 млрд. лв. От тях 4.371 са на частни лица. Бизнесът има 1.199 млрд. лв. в КТБ, като 766 млн. лв. от тях са на частни предприятия. Обезпечените с държавни ценни книжа държавни пари са 100 млн. лв. а необезпечените въпреки изискването за това са 378 млн.лв.

Даните показват, че капиталът на банката е намалял от 521 млн. лв. на 198 млн. лв., като към това число ще трябва да се прибави и обезценката от 4.22 млрд. лв.

Високо ликвидните средства на банката (парични средства по сметки в централната банка и в наличност) към 30.09.2014 г. са 331 млн. лева. Увеличението от 187 млн. Лева в сравнение с 30.06 .2014 г. е резултат на прехвърляне по сметки в БНБ на средства, държани по кореспондентски сметки в търговски банки и постъпления от погашения поглавници и лихви.

Одиторите потвърждават, че основният акционер в банката - контролираната от Цветан Василев фирма Бромак е изтеглила 206 млн. лв.

Експертите обаче са на натъкнали и на нов подобен трансфер. Те описват, че банката е предоставила на друго контролирано от Цветан Василев дружеств - ТЦ-ИМЕ 80 млн. лв. държавни ценни книжа. В момента това дружество не е в състояние да върне тези средства.

Основната дупка в кредитния портфейл идва от 82 кредити с обща стойност 3.434 млрд. лв. Тези кредити са отпускани на кухи фирми без служители, които най-често не са предсоставили бизнесплан за дейността си. Освен това тези кредити не са имали реално обезпечеине, като по този начин едва 2% от тези 3.434 млрд. лв. могат да бъдат възстановени.

Ето и пълният текст на съобщението на БНБ

На 21.10.2014 г. Управителният съвет на БНБ разгледа доклад за анализа и оценката на активите на „Корпоративна търговска банка" АД (КТБ), извършена от одиторските фирми „Ърнст енд Янг одит" ООД, „Делойт България" ООД и „АФА" ООД.

В периода 05.08 - 20.10.2014 г. посочените одиторски фирми са извършили анализ и оценка на основни балансови позиции и издадени банкови гаранции от банката. Извършеният анализ и оценка се основава на принципите за признаване и оценяване съгласно приложимите международни стандарти за финансова отчетност (МСФО). Оценката е извършена на база на отчетените по регистрите на банката към 30.06.2014 г. активи и банкови гаранции с отразяване на всички съществени събития до 30.09.2014 г., оказващи влияние върху анализа.

Към 30.09.2014 г. общата сума на всички активи на банката е в размер на 6662 хил. лева. Заключението на одиторските фирми е за необходимост от обезценки на активи на банката в общ размер на 4222 млн. лева. Детайлна информация за баланса на банката и изводите от анализа и оценката на активите може да бъде видяна тук.

На основата на баланса на банката и резултатите от анализа и оценката на основни балансови позиции (в т.ч. кредити, инвестиционен портфейл, ценни книжа, други активи, недвижими имоти) и издадени банкови гаранции от банката, могат да се направят следните изводи:

Ръководството на банката не се е придържало към разумни и консервативни банкови практики. След поставянето на банката под специален надзор се установяват множество пропуски, допускани преди поставянето й в този статут:

- В процеса на отпускане на кредити липсва задълбочено проучване на кредитоискателите, отсъстват пълни анализи на бизнес планове и разчети относно проектите, обосноваващи финансирането.

- Липсва контрол при учредяването и текущото наблюдение на договаряните обезпечения. Извършеният анализ показва, че значителна част от обезпеченията са с пропуски при тяхното учредяване или са несъществуващи, което ги прави нереализируеми. Коефициентът на покритие на кредитния портфейл на банката с валидни обезпечения е около 13 на сто.

- Липсва текущо наблюдение и контрол върху дейността на кредитополучателите и целевото използване на средствата от отпуснатите кредити. Допускани са множество предоговаряния на кредити, без да са налице необходимите обосновки за това.

- Документацията в кредитните досиета не е поддържана в състояние, което да позволява на банката да управлява своите вземания с цел получаване на икономическите ползи, свързани с тях.

- В дейността на банката се наблюдават необичайни за банковата система порочни бизнес практики, които са извършвани чрез сложни операции, целящи прикриване на същността на сделки и трансакции. Един от примерите за това е специфичният начин на кредитиране, опосредствано от „дружества със специална цел", холдинги и други подобни, с цел финансиране на придобиването на активи, не отговаря на стандартните и надеждни банкови практики.

- Представяните от ръководството на банката преди нейното поставяне под специален надзор финансови и надзорни отчети пред управление „Банков надзор" на БНБ са били недостоверни и подвеждащи.

Поради гореизброените причини БНБ изпраща докладите на одиторите на вниманието на Софийска градска прокуратура.

Управителният съвет на БНБ възложи на квесторите да осчетоводят изготвените в пълно съответствие със стандартите на МСФО оценки и до 31.10.2014 г. да представят в БНБ съответните надзорни отчети, които са необходими за вземане на решенията, предвидени в Закона за кредитните институции.

Други решения, сред които преструктуриране и/или оздравяване на КТБ, са възможни, ако Народното събрание в рамките на законодателните си правомощия намери за уместно и своевременно приеме изменения и допълнения на действащото законодателство, включително и по отношение на ресурсното обезпечаване.

С цел вземането на информирано решение и подпомагане работата на народните представители по казуса КТБ, Управителният съвет на БНБ ще внесе на 27.10.2014 г., първия работен ден на 43-ото НС, обобщена информация за събитията и всички взети решения на БНБ по отношение на групата КТБ от 20 юни 2014 г. (деня на поставяне под специален надзор на КТБ) до настоящия момент.