Ерата на електрификацията в транспортния сектор, революцията на соларните панели и гигафабриката за батерии на Tesla разпалват битка за най-евтината батерия. Това ще доведе до бум на търсенето на елемента литий и ще го превърне в най-важната стока в радара на енергийните инвеститори, пише сайтът oilprice.com.

Литият е най-лекият и най-гъвкавият метален елемент. Минералът е гръбнакът на нашето ежедневие, изскачайки от всичко от стъклото на прозорците ни до планините от електроника. Обхватът на приложението на лития нараства все повече.

Смартфони, таблети, лаптопи и друга потребителска електроника изискват повече литий. Най-голяма нужда от елемента обаче ще се усети в производството на електрически превозни средства и домашни батерии за соларни панели. Така литият ще бъде на ръба на бум, при който предлагането вече няма да бъде приемано за даденост.

Досега предлагането е успявало да е в крак със силно нарастващото търсене на литий и въпреки че се предвижда растеж на минерала със или без „батерийната експлозия", гигафабриката на Tesla ще запали феноменална искра в търсенето.

Доставчиците също ще се променят, проправяйки път за по-новите участници, които ще предоставят някои от най-добрите възможности за инвестиции в сектора.

Тук е добре да се спомене, че Tesla Motors разработва по-евтина серия електромобили, които да пусне на пазара по-късно през това десетилетие. За да постигне това, в момента компанията строи гигафабрика за 5 млрд. долара, която да създаде 500 000 електрически автомобила с цел да намали цената на батериите с поне 30 процента.

Според шефа на Tesla Елън Мъск, търсенето на стационарни акумулаторни батерии вече е скочило до небето и затова е възможно да се обмисли за разширяване на гигантската фабрика още преди да бъде построена. Компанията дори предвижда да произвежда повече литиево-йонни батерии в гигафабриката, отколкото целия международен пазар.

Производителите на батерии се насочват към лития, а търсенето му ще е най-осезаемо при производството на хибридни, плъгин хибридни и електрически превозни средства, най-вече от Toyota, Honda, Nissan, Renault, Mitsubishi, Ford, Chevrolet, General Motors и от Tesla Motors, разбира се.

Конкурентите на Tesla ще превърнат надпреварата в една от най-големите битки на века - битка, която изцяло се уповава на запасите от литий.

Вероятно най-големият съперник на Tesla ще бъде Build Your Dreams (BYD) - китайският производител на автомобили, подкрепян от Уорън Бъфет. Компанията вече създава електрически автобуси и също като Tesla има амбиции за гигафабрика от световен мащаб.

Според Агенция „Ройтерс", до края на годината BYD би трябвало да има капацитет за производство на батерии от 10 гигаватчаса, който се очаква да се покачи до 34 GWh до 2020 г. с изграждането на нова фабрика в Бразилия.

Други играчи в производството на батерии ще са компанията Foxconn, която произвежда телефоните на Apple, и LG Chem, която вече е в топ 3 на създателите на батерии. Samsung също навлиза на сцената, като наскоро придоби отдела за производство на батерии на Magna.

Ясно е, че производителите на литий са на път да се радват на значителни печалби през десетилетието. За инвеститорите, които тепърва се захващат с революцията на литиевата батерия, най-добрият начин да изиграят картите си е като подминат традиционните производители на батерии. В този сценарий инвеститорите ще се обърнат към компаниите с най-ниска пазарна капитализация, солиден мениджмънт и високо перспективни депозити.

В момента литият не се търгува като стока, а се контролира чрез нещо като олигопол. Има три или четири големи доставчици в света и досега са се справяли сравнително добре с търсенето и предлагането на литий през последните десетилетия.

Освен това, има едва няколко места в света, където има висока концентрация на литий в солени саламури. Някои от най-известните залежи са в пустинята Атакама, Боливия, Аржентина и Чили. Снабдяването в тези места е заплашено от корупция и политика.

В САЩ най-висока концентрация има в щата Невада, където компанията Pure Energy Minerals има единствения потенциален бъдещ ресурс на саламура в Северна Америка. Единствените останали залежи на саламура се намират в Китай, но са много по-малки и се държат от китайски компании.