България вече е на 63-о място в света по износ на стоки, с 2 места по-нагоре спрямо 2012, показва анализът на Българската стопанска камара.

През последните 5 години българските фирми постигат средногодишен ръст на износа от 15%. През същия период, световният внос расте с 10% средногодишно, т.е. изместваме други доставчици на глобалните пазари.

Както и досега, България е лидер в износа на някои нишови продукти.

Такава трябва да бъде и по-нататъшната специализация - продуктова, а не секторна. Икономиката няма 2 или 3 водещи и структуроопределящи отрасли и не може да се очаква България да е експортен лидер в цял сектор, препоръчва авторът на доклада, Веселин Илиев - Главен директор „Външноикономическо сътрудничество", БСК.

Къде е мястото на България в световния износ през 2013?

Водещи пазари за износа на средни и тежки нефтени деривати продължават да са Гибралтар, Турция и Сингапур; общо 2/3 от износа ни е за тях. Украйна, Италия и Сърбия формират още почти 16% от пазарите ни, съобщава още анализът на БСК.

През последната година износът за Гибралтар намалява с много бързо темпо, основно за сметка на ръст към Сингапур. Вече сме едва седми доставчик за Гибралтар, а 2012 бяхме първи. За Турция сме пети доставчик, като безспорен пазарен лидер там е Русия.

Авторите на доклада отбелязват, че България постига на турския пазар с няколко процента по-добри цени отколкото постига Русия.

Водещи пазари за пшеницата са Испания 23%, Румъния 11%, Либия, Италия, Гърция, Сирия. Най-добри цени, обаче, постигаме в ОАЕ, Ливан и Египет - средно около 320 - 330 щ.д./тон.

България е на първо място в света по износ на слънчогледови семена. Най-голяма част от износа е за Холандия, Турция, Франция, Португалия, а най-добри цени постигаме в Германия и Великобритания. С изключение на тях двете, експортните ни цени са около 530-580 щ.д./тон, което е близо до средните цени на конкурентите ни - 600 щ.д./тон пазарите. Печелим пазарни позиции в почти всички страни, губим в Турция и Румъния.

Износът на медикаменти бележи 23% средногодишен ръст за 2009-2013 при ръст на световния внос 3%. Русия и Германия формират 40% от износа ни, следвани от Румъния, Украйна, Полша, Холандия. В Русия губим пазарни позиции, но в Германия, Полша и Холандия - печелим.