Целта на новото ръководство на порцелановата фабрика е да завоюва старите пазари.

75 години от създаването на видинската порцеланова фабрика честваха наскоро община Видин и новото ръководство на Бонония АД. Фабриката е създадена през 1926 г., а основатели са инж. Георги Младенов и съдружници. Производството бързо се разраства и през 30-те години фабриката изработва сервизи за чай и кафе в стил Барок и красиви сувенири за Австрия, Германия, Португалия, Италия. По време на Втората световна война предприятието не прекъсва работата си, сочат видинските архиви. Изнасят се позлатени сервизи в изящни стилове с ръчна декорация, оригинални кухненски съдове за храна, вази, пепелници и т. н. Собствениците доставят основните суровини от вътрешността на страната - каолин, гипс, минерали от рода на фелдшпата. Помощните материали - златно мастило, доломит, каолин за глазура, внасят от Германия и Чехия, цилиндровото масло - от Гърция, а колофон и гъби сюнгер - от Гърция и Испания. Славата на видинския порцелан се носи из цяла Европа.
През 1947 г. фабриката е национализирана, производството намалява. След 1952 г. тя е модернизирана. Номенклатурната листа е обогатена с нови модели стил Барок и съвременни мостри. През 1963 г. персоналът нараства от 100 до 500 работници и служители, възстановява се износът. Сувенирът Баба Вида, изработен по проект на художника Стефан Тодоров, става известен в цяла Европа.
По идея на Института за стъкло и фина керамика през 1977 г. е изграден единственият цех за костен порцелан в България. Седем години по-късно са внесени немските пещи Небер и е разкрит цех за автоклавиране на костен порцелан. Производството му спрямо обикновения порцелан нараства в съотношение 70 към 30. Започва серийно производство на сувенири и бижута от костен порцелан. Пластичната декорация е неповторима.
През 1991 г. фабрика Коста Йорданов е регистрирана като фирма Бонония. Същата година Камарата на търговските лидери в Мадрид й връчва приз Златна статуетка за високи технологични постижения и качество. До приватизацията през 1996 г. фирмата минава през различни етапи на регистрация - като ЕООД през 1994 г. и като ЕАД през януари 1996 г. По предложение на Министерството на промишлеността в края на 1996 г. 70% от капитала на дружеството са предложени за масово раздържавяване. В приватизацията участват приватизационен фонд Св. София и индивидуални акционери. След акционерно събрание през 1997 г. фирмата е регистрирана като Бонония АД.
Приватизацията по този начин се оказва неуспешна. Година и половина след нея предприятието не работи. Сменят се двама собственици. От края на 1999 г. Бонония АД е с нов борд на директорите, който изкупува основния пакет от акции. Към момента акционерното дружество е раздържавено на 87%. Дребните акционери са 250. Според настоящия директор Валери Василев стремежът на екипа е да възстанови максимално производството на костен порцелан и да възвърне старите пазари и слава на предприятието. Засега натоварването на производствените мощности е едва 30%. За печалба не може и да се говори. Всеки лев се изразходва по предназначение. Работниците са около 20. Порцелановата промишленост в Европа е в колапс. Василев смята, че само може да се спечели от тази пазарна ситуация. В момента изделия от костен порцелан произвежда единствено Англия. Днес почти нямаме конкуренти на европейските пазари, но не можем да се стабилизираме бързо и да ги завоюваме. Нужни са средства за реконструкция, за подобряване на сградния фонд, за увеличаване на производството и персонала, сподели още Валери Василев.
Мениджърският екип на Бонония АД постепенно обновява цеховете Декорация и Глазура. Цехът за сурово производство на костен и обикновен порцелан и цехът за отливни детайли също се възстановяват. Освен каолин, гипс, фелдшпат основна суровина е и костното брашно. Костите от едър рогат добитък се изпичат при температура 1200 градуса и се получава фино и качествено брашно, пояснява г-н Василев. Тази година ръководството експериментира и в производството на цветен порцелан. Още с първите изделия постигнахме безупречно качество, подчертава Деля Джамбазова. Цветният порцелан ще бъде хит на вътрешния пазар през 2002 г. Фирмите купувачи знаят за нашите планове, имаме много поръчки, но не можем да ги изпълним, мотивира се тя. Много от мострите на изделията преди 1996 г. са запазени. Сложни модели се изпълняват единствено само по индивидуални поръчки. Серийно се изпълняват само няколко артикула. В производствената програма на дружеството е залегнало и производството на лампиони от костен порцелан. До края на годината ще се възстанови и производството на бижута. Създадена е лаборатория за изработване на рекламно лого. Сключени са договори с няколко рекламни къщи. От два месеца усилено се разработват изделия с цветна глазура. Цветната пластика върху сувенирите е уникална и е ръчно изработена от главния технолог на Бонония АД Емилия Каменова. Предстои сключване на договори с търговската италианска фирма Лагуна Лайт. Основни представители и клиенти на дружеството са фирма Жер-Имск ЕОД, верига от магазини в Русе и Пловдив и фирма 7-М, която изнася видинската марка от костен порцелан в САЩ.
Много усърдно се готвим за участие в мострения панаир на леката промишленост във Франкфурт през 2002 г., заявява Валери Василев. Смятаме, че там нашето производство ще си върне славата и ще спечелим нови пазари и бизнеспартньори. На всяка цена трябва отново да възстановим позициите си в Русия, Франция, Испания, Финландия и Австрия. Бонония АД трябва да се превърне в мощен конкурент и производител на костен порцелан в Европа.