БВП на България по тримесечия отбелязва плаха и неустойчива динамика, но все пак позитивна. Лошата новина е последователното реално намаляване на инвестициите. За последните две и половина години реалният спад на капиталообразуването в основен капитал (годишен, на тримесечна база) е средно по над 15% (Фигура 1). Подобна тенденция при технологичното състояние на българската икономика е повече от тревожна и има (и ще има) неприятни дългосрочни последствия.
Логичният въпрос е защо инвестициите в българската икономика намаляват така драстично и за продължителен период от време. За декадата след катастрофалните за България 1996-1997 г. и особено около и след приемането на страната в ЕС притокът на чуждестранен капитал бе основен източник на инвестиции. Вътрешните спестявания се колебаеха около 12-14% от БВП, докато нормата на натрупване достигаше рекордни висини близо до 40%-товата граница. Притокът на чуждестранен капитал в страната намаля драстично и е логично намаляването на инвестициите да се свързва с този факт. Числата от платежния баланс на страната (към м. септември, 2011 г.) обаче говорят и за нещо по-различно.
В Таблица 1 е показано презграничното движение на финансови ресурси, притежавани от резиденти, по полугодия и по две позиции: (1) направени портфейлни инвестиции в чужбина (портфейлни инвестиции, активи) и (2) Изнесена валута във вид на депозити в чужбина (валута и депозити, активи). Общо за последните две години и половина по тези две пера резиденти са изнесли местна валута в размер на 2.3 млрд. EUR, т.е. средногодишно по повече от 900 млн.EUR. Ако тези пари не бяха изнесени в чужбина, инвестициите в страната за този период биха били с поне 10% повече.
Фигура 1
Таблица 1
Презгранично движение на финансови ресурси на резиденти (млн. EUR)
І-VІ | VІІ-ХІІ | І-VІ | VІІ-ХІІ | І-VІ | Общо | |
Портфейлни инвестиции, активи | -510 | -113 | -312 | -263 | -68 | -1266 |
Валута и депозити, активи | 103 | -607 | 622 | -473 | -642 | -997 |
Общо (нето) |
-407 | -721 | 310 | -736 | -710 | -2264 |
Платежният баланс на страната е изцяло либерализиран и правителството няма права и възможности да наложи административни мерки за ограничаване на изтичането на българските пари. Резидентите са свободни да инвестират своите собствени пари където пожелаят - в страната или в чужбина. Числата от платежния баланс сочат, че интересът за инвестиции в чужбина нараства.
Гражданите притежават различни начини за изразяване на своето собствено отношение към това, което става в страната. Най-явният начин са изборите. Но на избори гласуват примерно половината от населението, а мнението на останалите остава зад кадър. Можеш да изразиш отношение в медиите, но там говорещите са също силно ограничени. Можеш да участваш (или не) в стачки, но и там бройката е ограничена. Има един начин обаче, чрез който всеки гражданин гласува всеки ден, т.е. изразява отношението си към това, което става в страната непрекъснато. И този начин на гласуване е чрез парите. Ако одобряваш провежданата политика, няма защо да се страхуваш за парите си, можеш да ги държиш спокойно вътре в страната. Ако ли пък не - тогава търсиш начин да избягаш от несигурността и бягството е в чужбина.
Български резиденти изнасят парите си в чужбина. Единият канал е чрез портфейлни инвестиции. Такива правят различни по характер институционални инвеститори (пенсионни фондове, застрахователни и осигурителни фондове и др.под.). Показателно е, че на търговете на ДЦК, обявени от МФ и провеждани от БНБ, търсенето превишава предлагането примерно три пъти! МФ не иска тези пари! Единствено Българска банка за развитие (ББР) емитира две облигационни емисии през 2010 г. за 40 млн.EUR и търсенето там беше сходно. Банките не се ангажират с дългосрочни емисии и предпочитат да мислят за пасивите си ден за ден. Тогава какво да правят институционалните инвестиционни фондове с натрупаните средства? Инвестират ги в чужбина (в ДЦК на богатите страни, с висок рейтинг), т.е. подпомагат възстановяването на чуждите икономики. Българските пари се вливат в икономиките на богатите държави, защото България не може (не иска?!) да ги използва.
Активизира се процесът на изнасяне на български пари във вид на депозити в чужбина. Кои са тези депозитори? Влогове до 100 хил.лв. в българските банки са гарантирани от държавата, така че за дребните вложители потенциална опасност от загуба не съществува. Остават едрите депозитори и те видимо не се чувстват спокойни. Част от тези пари вероятно са с криминален произход, но друга част са просто натрупан капитал, който не се инвестира в страната. И то при условие, че доходът от такава вътрешна инвестиция ще бъде при всички случаи по-висок (дори много по-висок) от аналогична инвестиция в чужбина. Видимо чистата калкулация на очакван доход не е достатъчна за инвеститора. И това е една от основните заблуди на управленския елит. Практиката категорично показва, че фискалните облегчения и отстъпки не могат да компенсират всички останали недъзи на управлението. Всяко заболяване трябва да се лекува с подходящото лекарство - не може сърдечно заболяване да се лекува с (вероятно доказани) лекарства за стомашно разстройство.
Неразбирането на същността на протичащите процеси води до погрешна диагноза и търсене на несъществуващи причини за наблюдавани неудачи. Чувствителното нетно изтичане на резидентни пари показва, че изживяваната у нас криза не е следствие от световната или каквато и да е друга криза, а си е чиста наша българска финансово-икономическа криза. И причините следва да се търсят във вътрешното макроикономическо управление, а не някъде извън страната. Всякакви оправдания за външни шокове са несъстоятелни. Вярно е, че чуждестранният капитал заобикаля страната, но този капитал, който я напуска, е нашият собствен български капитал. Ние прекалено често, по повод и без повод, обвиняваме чужденците, че не разбират българина и българското и затова предлагат неадекватни мерки, и че ние самите разбираме най-добре това, което се случва у нас и вероятно именно за това предпочитаме все повече и повече да изнасяме парите си в чужбина.
Очертаната особеност демонстрира късогледството на едностранното третиране на процесите. Безогледната грижа за състоянието на държавния бюджет (мислене от типа: аз си гледам своето, другите да си се оправят кой как може) пренасочва българските пари в чужбина и намалява вътрешната инвестиционна активност. В допълнение съществуващият институционален хаос, примесен със солидна доза корупция и некомпетентност, довършва останалото. Куриозът е в това, че както при нормална ситуация емисиите на държавен дълг отнемат инвестиции от частния сектор, така и сега неемитирането на държавен дълг изтласква ликвидност в чужбина.
Какво би трябвало да се направи? Решението не е стандартно, а дори е необичайно. Първо, безусловно държавата следва да въведе институционален ред, без който всякакво възстановяване е илюзорно. В противен случай проблемите ще се натрупват докато изригнат (справка - ромския проблем). Второ, макроикономическото управление е длъжно да има много по-широк поглед от чисто ведомствения. Държавата може да емитира дълг и да събере съществуващата парична маса, като неговото използване да стане не чрез разширяване на икономическата дейност на държавата (най-парливият нашенски проблем), или чрез увеличаване на разходната част на държавния бюджет, а чрез ББР. Например, държавата емитира дълг, отваря свой собствен депозит в своята собствена ББР (или ББР емитира срочен дълг с държавно участие), а последната реализира ефективното вливане на тези средства в реалната икономика. Държавата и бюджетът няма да понесат загуби, тъй като цената на емисията ще се плати от лихвата на ББР. Държавният дълг нараства, но в същия размер нараства и фискалният резерв, който държавата поддържа не в БНБ, а в своята собствена ББР. Както преди държавата провеждаше своеобразна монетарна политика, изземвайки парична маса от обращение (излишъкът в държавния бюджет), така сега ще увеличава паричното обращение за сметка на изтичането на финансови ресурси зад граница.
Алтернативен вариант е ББР да емитира свои собствени облигационни емисии, които да привежда в оборот.
Широкият многостранно ангажиран подход на макроикономическото управление е задължителен за социално-икономическия просперитет.
Стаксел
на 20.05.2013 в 15:18:25 #10hellwitch: +1
Julian73
на 30.10.2011 в 03:27:38 #9Поради ниския стандарт,безработицата и липсата на светлина в тунела,и невъзможност за реализация,хората масово имигрират.Гурбетчиите започват да стават траини имигранти,продават активите в България и инвестират в чужбина.Аз живея в Великобритания и 80% изобщо и не искат да чуят за България,даже и новините от там не ги интересуват.
Nasich11
на 11.10.2011 в 15:26:36 #8хелуич спри с глупостите че ставаш направд смешен !!! държавата и бизнесяа се гърчат в ликвидна криза ти ви разправяш некви глупости за ефективност и пазарно търсене - В ДЪРЖАВАТА НЯМА ПАРИ - НЕДЕЙ ДА ГОВОРИШ ТАКИВА ИЗМИШЛЪОТИНИ ЧЕ ЩЕ ТИ СЕ СМЕЯТ ХОРА КОИТО РАЗБИРАТ ОТ ТАЗИ МАТЕРИЯ
Nasich11
на 11.10.2011 в 15:20:11 #7в тая държава всеки 2-ри станал икономист - ЗА ТОВА ДЕРЕДЖЕТО НИ ТАКОВА кой те направи пък тебе икономист ми е чудно - от такива "икономисти" държавата ни е на това дередже
hellwitch
на 11.10.2011 в 12:43:47 #6Положителното на статията е, че освен да се посочва проблем се дава и вариант за неговото решаване(въпреки че аз не го одобрявам). А това е начинът, по който трябва да се подхожда. Адмирации за автора.
hellwitch
на 11.10.2011 в 12:33:08 #5Първо да уточня, че съм икономист и математик и главата ми разбира достатъчно, най-малкото защото доходите ми са над средните за ЕС при това съм в БГ. Проблема на БГ е неефективността, а не липсата на капитали. 40 млрд. евро се наляха в БГ икономиката за последните 10г. като "инвестиции", от които сега има цели квартали с необитаеми блокове, недовършени сгради и без инфраструктура(канализация, улици, тротоари за паркове, училища и др. ). Това е безумно разхищение, което статистиката го отчита като нещо положително, а то не е. Постигнахме огромни нива на междуфирмена задлъжнялост. Това, което се коментира в статията като "много лошо" е, че си изплащаме дълговете последните 2 години и липсата на инвестиции. Но ситуацията е коментирана едностранно, да липсата на инвестиции в размерите от преди кризата е лошо, но ако се погледне конкурентноспособността - тя расте много точно през същия период. А именно изчистването на стари задължения, намаляването на разходите(вкл. и чрез съкращения) доведе до по-висока конкурентноспособност, а от там и до ръста в износа. Относно Дянков - да има грешки, но на практика е най-добрия министър на финансите, който сме имали. Плоския данък си е ок, а качените акцизи са на стоки като цигарите, които са анти продукти в действителност и колкото по-малко се пуши толкова по-добре. Бюджетната политика, която води е на малки дефицити. Фискалния резерв беше стопен от Станишев и беше 12 млрд. 2008, но това се забравя. Средата на 2009, когато Дянков дойде фискалния резерв беше 8 млрд. и с задължения за над 2млрд. вкл. продънения бюджет 2009 в който дупката беше огромна. Така, че реално Дянков не е използвал повече от 1 млрд. за 2 години от резерва - нещо напълно нормално. Предложената схема - теглене на кредити(вътрешни в случая) само щеше да натовари всички с още лихвени плащания и щеше да ни вкара в дългова спирала водеща до 4-5 години до Гръцкия сценарий. Моето мнение, че проблема в БГ не е липсата на капитал, а на ефективност и на пазарно търсене. Разбира се има много какво да се направи по въпроса, както макроикономически така и фискално. МВР в момента например е бездъната яма в държавния бюджет и това трябва да се коригира бързо. Още повече, че най-големия проблем е образованието, в което няма реформа вече 21г.
Nasich11
на 11.10.2011 в 11:22:29 #4hellwitch - не .ти разбира главата нищо от икономика ама даваш акъли .... Дянков е ОПАСЕН ЗА ДЪРЖАВАТА НЕКАДЪРНИК който на всичкото отгоре РАБОТИ ЗА СВЕТОВНАТА БАНКА А НЕ ЗА БЪЛГАРИЯ- КЪДЕТО СА МИНАЛИ МВФ И СБ ТАМ НРЕВА НЕ НИКНЕ Антикризисните мерки които трябваше да вземе това МАЛОУМНО ПРАВИТЕЛСТВО КОЕТО НЯМА НИТО 1 СПЕЦИАЛИСТ са : 1. пускане на част от фискалния резерв в обръщение - ако не стигне за да омекоти удара на кризата и изтичането на капитали от страната може да се тегли нисколихвен кредит от някоя търговска банка ( НО НЕ ОТ СБ И МВФ- ЧУЕТЕ ЛИ ГИ ТЯХ БЯГАЙТЕ НАДАЛЕЧЕ) 2. СВАЛЯНЕ НА ЛИХВИТЕ ПО КРЕДИТИ - коминът Дянков направи точно обратното - БГ е единствената държава качила лихви по време на тежка криза 3. ЗАПАЗВАНЕ ИЛИ НАМАЛЯВАНЕ НА КОСВЕНИТЕ ДАНЪЦИ И ПРЕМАХВАНЕТО НА ПЛОСКИЯ ДАНЪК - но и тук смешникът Дянков направи точно оббратното - БГ Е ЕДИНСТВЕНАТА ДЪРЖАВА КАЧИЛА ДАНЪЦИ ПО ВРЕМЕ НА КРИЗА ЗАРАДИ ВСИЧКИ ТЕЗИ ДИВОТИИ - СИМЕОН ДЯНКОВ КОЙТО ХАЛ ХАБЕР СИ НЯМА НИТО ОТ ИКОНОМИКА НИТО ОТ ФИНАНСИ ТРЯБВА НЕЗАБАВНО ДА БЪДЕ УВОЛНЕН ЗАЩОТО СЪСИПА БИЗНЕСА И РАЗОРИ ХАЗВАТА НА ДЪРЖАВАТА САМО ЗА 2 ГОДИНИ - СЪЩО ТАКА ТРЯБВА ДА МУ БЪДЕ ПОТЪРСЕНА ПЕРСОНАЛНА ОТГОВОРОНОСТ НЕ САМО ЗА ТОВА НО И ДА ГО ПИТАТА КЪДЕ СА ПАРИТЕ ОТ ЗДРАВНИТЕ ВНОСКИ И ПЕНСИИТЕ
Miki
на 11.10.2011 в 00:02:05 #3Те парите на България са потекли през граница още преди 20 години в зората на демокрацията, а може и преди това, и то по най-различни начини и форми.
hellwitch
на 10.10.2011 в 23:23:29 #2И за да не звуча като стандартен форумен хейтър ще се обоснова: Статистиката на БНБ показва, че основното изтичане на капитали е под формата на погасяване на вътрешно холдингови заеми при банките. Другата част е от Гръцки банки,които се стремят да позакрепят закъсалите си централи. Това, че български пари изтичали под формата на депозити е някакво много невярно твърдение. Ако има БГ инвестиции в чужбина това не е непремено лошо за БГ компанията, която го прави, а може просто да се позиционира на нови пазари. Факт е, че в банките е момента има достатъчно ресурс и липсата на кредитиране е поради липса на конкурентни проекти, а не защото нямало пари в БГ.
hellwitch
на 10.10.2011 в 23:10:15 #1Съветът е странен. Европа е затънала в дългове ама нашия икономист предлага ние още да взимаме