Money.bg предоставя възможност на организацията на българските дизайнери да изложи чрез отворено писмо своята гледна точка как би могло да се подобри качеството на потребителските изделия на европейския пазар.

П Р Е Д Л О Ж Е Н И Е

от НАЦИОНАЛНАТА АСОЦИАЦИЯ ЗА ДИЗАЙН И РЕКЛАМА (НАДР),

относно  подобряване качествата на потребителските изделия и средства за производство на европейския пазар.

Уважаема госпожо Кунева,

НАДР е творческо средище на различни специалисти - дизайнери, внедрители и реализатори на дизайн-проекта, до неговото налагане като качествен продукт на пазара със средствата на рекламата. Те участват  в дизайн-процеса от създаването на проекта за масовия продукт до  реализацията му, насочена към потребителя, с цел постигането на социални, икономически и културни резултати.

Обръщаме се към Вас с предложения за подобряване на ефективността за контрол при създаването и разпространението на стоките за масово потребление чрез промени в законодателната и административна уредба.

В проектната фаза при възникването на потребителско изделие се осъществява симбиоза на дизайн и техническа реализация. Регистрацията на индустриален дизайн и интелектуална собственост с легитимен автор - физическо лице, защитава новият продукт като конкурентно изделие. Така се гарантират авторските права на създателите на дизайн, съгласно европейските авторско - правни норми.

В етапа на внедряване в производството дизайнерската иновация преминава във владение на производителя - ползвател като индустриална собственост.

Създаден професионално, дизайнът на едно изделие  трябва да отговаря на комплекс от изисквания, постановяващи:

  • Неговият социално - потребителски адрес като етно - културна същност и отражение, в съответствие с конкретен потребителски клас /семпъл, стандартен, лукс и пр./, както и способността му да интригува емоционално потребителя.
  • Неговата узнаваемост като предназначение и обслужване, определящи ефективността на уреди и пособия за производство.
  • Неговата функционална и експлоатационна безопасност и влиянието върху производителността на труда.
  • Неговото съответствие и универсализация спрямо ергономичните и антропометрични характеристики на човека.
  • Екологичната адаптация при избора на технология за производство и рециклиране след приключване на жизнения цикъл на продукта.
  • Технико - технологичните параметри, свързани с ефективността на производството му и връзката му с потребителския сегмент.
  • Качествата на формообразуващата и пластичната цялост на продукта, като концепция за количество детайли и формоделене в технологичен, и формално естетичен аспект.
  • Експлоатационните и естетическите характеристики на цветовите, и повърхнинни дизайнерски решения.

Само когато е удовлетворен този комлекс от изисквания, може да говорим за наличието на оптимално адаптиран към потребителската специфика и професионално създаден потребителски дизайн - продукт!

За съжаление пазарът изобилства от изделия, които от една страна са произведени без дизайнерски проект, чрез който да бъдат респектирани потребителските изисквания. А именно те са основните изисквания към дизайна.

Други нелегитимни продукти на пазара са тези, които са пиратирани или преиначено - модифицирани от такива с правно уредена интелектуална и индустриална собственост, което в същността си е кражба на авторски права!

Известно е, че опитът да се променят и преиначават елементи от един продукт без професионални познания, неминуемо води до промяна и на неговите характеристики, свързани с коментираните изисквания, а това потенциално го превръща в несъответстващ на изискванията сурогат.

При регистрацията на индустриален дизайн, според действащият у нас  Закон за промишления дизайн (ЗПД), е уредена единствено правната закрила на дизайна. По проблема на какви изисквания трябва да отговаря дизайна, компетенциите и квалификациите на дизайнера, както и за стимулирането на внедрителите на иновации и дизайн от страна на държавата, няма нито дума. Наложително е това да се уреди законодателно, чрез внасянето на нови клаузи в закона или с подзаконов акт. Те биха могли да се определят и като клаузи и нормативи в отделен кодекс за дизайна към ЗПД. Това ще допринесе за подобряване качествата на произвежданите стоки и ще повиши конкурентността на икономиката ни.

Понастоящем в Патентното ведомство, мястото за регистрация на индустриален дизайн, не работи нито един дизайнер, а така се стига до абсурдни регистрации на продукти, които не отговарят на потребителските изисвания и само формално имат претенциите за новост! Наложително е експерти - професионални дизайнери да осъществяват този процес.

За решаването на тези проблеми е необходимо и постановяване на изискване за сертификат за дизайн, който да съпровожда всеки продукт при появата му на пазара. В него да бъде упоменати автора на дизайна със съответния образователен или професионален ценз и ползвателя - производител (по подобие на регламента и документацията за строеж при архитектите). Единствено така  може да се регламентира фактът, че продуктът отговаря на изискванията за дизайн и има уредена интелектуална и индустриална собственост. Това дава гаранцията, че изделието е безопасно за потребителя, и легитимира произхода и качествата му на пазара! За вносните стоки, в случай че не са съпроводени от такъв документ, той може да се издава от специализирани лаборатории по подобие на немския TÜF - Служба за контрол на качеството на продуктите!Само така могат да бъдат защитени потребителските интереси в ЕС, чрез съблюдаване на изискванията за дизайн, с които продуктите ще са доказано легитимни и безопасни.

Други нелегитимни стоки на пазара са тези произведени чрез нелицензирано копиране и без уредени авторски права и индустриална собственост. Това е крещящ проблем дори в доста по-развитите от нас европейски страни и особено в Далечния Изток, от където се внасят и в Европа!

У нас до 1989 година сертифицирането на дизайна на изделията за масово потребление в съответствие с потребителските изисквания се осъществяваше от специализирана комисия в рамките на тогавашния Централен институт за промишлена естетика.  

Този институт след промяната бе трансформиран в Национален център за дизайн, с кординационно - информационни функции, но за съжаление, поради недалновидност, бе закрит през 1999 година. Това бе една от най- старите дизайн институции в Европа, учредена още през 1963 година с пряката задача да гарантира качество, конкурентност и професионален облик на индустриалното производство у нас.

Ние настояваме за законодателно уреждане на изискването за легитимен образователен и професионален ценз за професията дизайнер.  Това да стане изискване за дизайнерите при проектирането и серийното производството на потребителски стоки и изделия за масово потребление и средства за производство.  Актуалната практика при строителството на нови комплекси и сгради, е регламентирано с изискването те задължително да са проектирани от правоспособни архитекти или авторите им да имат съответния образователен и професионален ценз! Архитектите създават жизнената среда на човека, а дизайнерите са пряко отговорни за неговата предметна среда и човешкия хабитат!

Архитектурата, дизайна и медицината са сфери, пряко свързани с здравословното състояние, трудоспособността, комфорта на човека и съхранението на околната среда. От изброените по-горе, единствено дизайнът не е защитена професия и законодателно не се изисква правоспособност за неговото практикуване!

Ние настояваме професията дизайнер да бъде  защитена и, както архитектурата и медицината, да стане регулирана професия, удостоверявана  единствено с образователната квалификационна степен „магистър - дизайнер"! Факт е, че дизайнът е една сравнително млада професия и този въпрос,  за съжаление, не е комплексно уреден все още и в другите европейски страни. Все пак, съществуващите там традиции, отчитат необходимостта от професионално отношение при решаване на   потребителските проблеми, с което се ангажират професионални дизайнери. Убедени сме, че с иницииране и конституиране на такова законодателство в общоевропейски мащаб повдигнатите проблеми ще  бъдат трайно решени в дългосрочна перспектива.

Мнението ни на професионалисти е, че по-ефективно би било да се предотврати създаването и производството на некачествените продукти, като се въведе регламент за изискуем професионализъм, качество и конкурентност чрез дизайна, вместо да се търсят всевъзможни други начини за премахването на такива стоки от пазара!

Недоумение сред нас като професионалисти - дизайнери предизвиква и фактът, че в програмите на Европейския съюз насочени към иновациите, дизайна е изключен като иновационна практика!?

Целият творчески сектор изрази наскоро несъгласие за частични промени в Закона за авторското право и сродни права (ЗАПСП) и министър Данаилов ги стопира. Единодушно заявихме, че трябва да бъдат осъществени паралелно синхронни промени в цялото законодателство, имащо отношение към авторската проблематика, като се засегнат аспекти от прилагането му чрез министерства и ведомства като: МВР, МНВР,  МФ, МП, МОН, МК, Агенция митници, Агенцията по приходите и пр.

Заявяваме своята добра воля за съдействие и сътрудничество за уреждане на тези проблеми!

Председател на УС на НАДР доц. диз. Сашо Драганов, 23.05.2008 г., София