В края на юли правителството реши да даде две седмици на държавните институции да предложат нови мерки за реформи в областите пенсионна реформа, здравеопазване, пазар на труда, образование, бизнес среда и повишаване ефективността на публичните финанси и мотивация на данъчните служители.

БСК има принципна позиция, че здравето е основна ценност, която трябва да бъде водещ приоритет на обществото. Това е особено валидно в сегашните условия на тежки демографски процеси и на продължаващата емиграция. Необходима е обща концепция за промени в здравеопазването, която да обединява усилията на държавата, всички заинтересовани страни и населението.

Ето част от предложените на кабинета оценки и идеи за реформи в сектора.

Състояние на здравната система

Ниска  ефективност от дейността на здравната система - при непрекъснато повишаване на разходите за здравеопазване показателите за здравното състояние на населението не се подобряват. Система силно се бюрократизира. Задълбочава се неравнопоставеността при ползването на здравните услуги между различните слоеве на населението и региони поради диспропорции в качеството на обслужването и възможностите на лечебните заведения. Поддържа се висок дял на лицата, които не правят здравноосигурителни вноски.

Размерът на вноските, които държавата прави за осигурените от нея лица - пенсионери, деца, безработни, учащи се, не съответства на разходите, които се правят за тяхното здравно обслужване. Не се използват възможностите на електронното здравеопазване за подобряване на ефективността на здравната система.

Какво да се направи?

Необходимо е да се преразгледа законовата рамка, която определя поведението на цялата система на здравеопазването - управлението на здравната система и на здравното осигуряване. Да се анализира и оцени ефективността на системата на управление на здравеопазването, която се финансира от бюджета на Министерството на здравеопазването.

Да се разработи дългосрочна инвестиционна политика, която да осигури реализация на целите на реформата в здравеопазването. В програмата да се  определят приоритетите при осъществяване на инвестиционната политика, източниците на финансиране, нейната последователност във времето и ефектът, който се очаква.

За здравноосигурителната система

Необходимо е бюджетът на НЗОК да се отдели от консолидирания бюджет на страната. Да се преустанови практиката осигурителни вноски да се внасят във фискалния резерв, като резерв на здравната каса, който не се ползва за реалните цели на осигурителната система. Управлението на финансовия ресурс на касата да бъде право и отговорност на управителните органи на касата.

Държавата, както всички работодатели, да бъде равнопоставена по отношение на задълженията си при определянето на размера, обхвата и реда за внасяне на здравните вноски на лицата, които осигурява.

Да се разработи комплекс от мерки - законодателни, икономически, социално-психологически, информационни,  с които да се промени подходът към лицата, които не правят здравни вноски. Създаване на система за осъществяване на непрекъснат мониторинг върху плащането на здравноосигурителни вноски.