"Булстрад" - холдинг в холдинга
Българските компании, които запазиха лидерската си позиция след промените през 1989 г., не са кой знае колко много. ЗАД "Булстрад" обаче със сигурност влиза в тази група. Разбира се, създадената през 1961 г. държавна застрахователна компания, специализирана в морското и авиационното застраховане, доста дълго бе единствената, която изобщо поемаше рискове, свързани с превози, имущество, моторни превозни средства, строително-монтажни работи. Това определено допринесе за квалификацията на екипа, който работеше за нея. Дълги години (чак до 2002-ра) дружеството изпълняваше и функциите на Национално бюро на българските автомобилни застрахователи и продаваше полиците "Зелена карта". Още през 1967 г. то регистрира свой брокер в Лондон, който през 1999-а бе преименуван на "Юръпиън Иншурънс енд Реиншурънс Брокерс" (Еuropean Insurance and Reinsurance Brokers). От 2000 г. българското дружество вече е негов мажоритарен собственик.
Застрахователят учреди още едноименен приватизационен фонд и бе акционер в "Булстрад - Финанси", в "Интерлизинг", в търговска банка "Кредитекспрес" (по-късно тя бе преименувана на "Токуда Кредит Експрес Банк", а след като през лятото на 2002 г. японският бизнесмен Тарао Токуда се договори с "Булстрад" да откупи 33.34-процентния й дял в кредитната институция, тя стана "Токуда Банк").
В момента "Булстрад" е в състава на "Виена Иншурънс Груп".
"Булстрад" традиционно заема лидерската позиция в общото застраховане, а днес около него "кръжи" цяла финансова група, която включва животозастрахователната компания "Булстрад Живот", "Булстрад Сървисиз енд Кънсалтинг" и здравния осигурител "Булстрад Здраве". Към семейството на "Булстрад" се числят също общозастрахователната и животозастрахователната компании с марката "Български имоти". Всъщност те бяха първата придобивка в България на австрийската "Виена Иншурънс Груп".
ЗАД "Булстрад" е абсолютният първенец в българското общо застраховане
В средата на 2009 г. неговият пазарен дял е 16.58% (следващата компания по премиен приход е ЗПАД "ДЗИ-Общо застраховане", която държи 14.48% от пазара). През 2008 г. дружеството привлече премии за близо 222 млн. лв., с което реализира годишен ръст от 25 процента.
Автомобилните полици в портфейла му заемат около 66 процента. В този сегмент компанията е на второ място с 13.7% пазарен дял. В морското застраховане тя е с 33.52% пазарен дял, а в "Карго" застраховането - 49.68 на сто. По полиците "Гражданска отговорност" и "Отговорност на превозвача" ЗАД "Булстрад" е с 35.11% пазарен дял. Като цяло компанията трудно може да срещне равностойна конкуренция. Печалбата на дружеството за миналата година е 2.1 млн. лева.
През първата половина на 2009-а компанията отчита лек спад на премийния си приход. От януари до края на юни застрахователят е продал полици за 120 млн. лв. (срещу 129 млн. лв. за същия период на 2008 година). Свиването на премиите се дължи основно на по-малкото постъпления от застраховки, покриващи рисковете на летателни апарати, плавателни съдове, домашно имущество, както и "Обща гражданска отговорност". Което естествено се обяснява с негативното влияние на кризата върху бизнеса и джоба на българина. Печалбата на ЗАД "Булстрад" за полугодието е 260 хил. лева.
Другото общозастрахователно дружество от групата - ЗК "Български имоти", през 2008 г. събра 52.2 млн. лв. премии, или с 2.6% повече от 2007 година. Пазарният му дял е 3.41 процента. Компанията традиционно е силна в автомобилното застраховане. През 2008 г. "Каско" и "Гражданска отговорност" на автомобилистите формират около 94% от приходите й от основна дейност. Около 5% от портфейла й пък се дължат на застраховките "Пожар и природни бедствия".
Въпреки кризата, заради която в края на юни бизнесът по "Автокаско" (на годишна база) намаля в страната с около 800 хил. лв. - до 4.41 млн. лв., компанията "Български имоти" показва доста добри резултати. В средата на 2009-а премийният й приход нараства с 32% (при 1.7% ръст за целия пазар) спрямо 2008-а - до 26.12 млн. лева. По този начин тя увеличава пазарния си дял до 3.6 процента. Това се дължи основно на далеч по-големите приходи от "Гражданска отговорност". В края на юни 2008-а те са били 12.76 млн. лв., докато в средата на 2009 г. вече са 19.69 млн. лева.
През 2008 г. двете общозастрахователни дружества на "Виена Иншурънс Груп" в България разработиха стратегия, с която да обединят припокриващите се дейности - маркетинг, реклама, информационни технологии, актюерство, счетоводство и финанси, правно обслужване. По този начин ЗАД "Булстрад" и ЗК "Български имоти" ще продължат да се развиват като самостоятелни структури със собствени канали за продажба, но ще повишат ефективността си.
В началото на 2009 г. бе обявено, че се обмисля оптимизиране на дейността и на животозастрахователните компании от групата
Силата и на двете дружества впрочем е в класическата застраховка "Живот и рента". Тя заема около 67% от портфейла на "Булстрад Живот" и 78% от този на ЖЗК "Български имоти". Неслучайно мениджмънтът на "Виена Иншурънс Груп" у нас сподели, че е възможно тяхното сливане, но преди това да се случи е необходимо да се преценят ефектите от подобна концентрация върху клиентите, както и да се получат необходимите разрешения от надзорните и регулаторните органи.
Иначе учреденото през 1994-а ЗАД "Булстрад Живот" приключи 2008 г. с ръст на премиите от 12.18% (24.4 млн. лева). Увеличението на активите му спрямо 2007 г. е с близо 27%, а на брутните резерви - с 46 процента. В края на миналата година животозастрахователното дружество контролираше 8.76% от пазара. За първите шест месеца на тази година застрахователят събра премии за 10.75 млн. лв., което е с около 2% по-малко в сравнение със същия период на 2008-а. За сметка на това пък пазарният дял на компанията се увеличи до 9.4 процента.
Животозастрахователят с марка "Български имоти" е по-скромен по размери и ако се съди по данните, публикувани от КФН, губи пазарните си позиции. В края на 2008 г. например делът му в общия премиен приход на българските животозастрахователи бе около 1.5%, а на полугодието той се сви до 1 процент. Спадът на премийният приход пък е около 50% - до 1.16 млн. лв. в средата на 2009-а. Тези огромни разлики обаче може да се дължат и на прехвърлянето на част от портфейла на дружеството към ЗАД "Булстрад Живот", предвид предстоящото сливане на дружествата.
ЗОД "Булстрад Здраве"
което бе създадено през 2003 г. (и до 2007 г. носеше името "Булстрад Здравно осигуряване"), също е от по-малките представители на своя пазар - то държи около 2.66% дял от него. За първите шест месеца на 2009 г. дружеството е събрало 615 хил. лв. премии. В средата на 2008 г. пазарният му дял бе 3.06%, но реализираните приходи бяха с 33% по-малко - 463 хил. лева.
Преди повече от година в групата на "Булстрад" присъстваше и представител на пенсионното осигуряване.
Застрахователната компания бе собственик на 12.29% (или малко повече от 1.84 млн. акции) от капитал на ПОК "Доверие", която има над 1.3 млн. клиенти и управлява нетни активи за повече от 1 млрд. лева. През лятото на 2008 г. обаче общото събрание на акционерите на "Булстрад" взе решение да продадат дела си в пенсионноосигурителното дружество на "Ти Би Ай Ейч Файненшъл Сървисиз Груп Н. В." срещу 24.49 млн. лева. В базираната в Холандия "Ти Би Ай Ей" "Виена Иншурънс Груп" (Vienna Insurance Group) притежава 60%, а останалите 40% са собственост на "Кардан Файненшъл Сървисис" (Kardan Financial Services BV). В момента тя притежава 92.58% от ПОК "Доверие".
Това обаче не е единственото преструктуриране в рамките на партньорството между "Кардан" и "Виена Иншурънс Груп", което се отразява на българските им дъщерни дружества. След като през април 2009 г. бе получено разрешение от Комисията за защита на конкуренцията например, през юни от "Виена Иншурънс Груп" обявиха, че придобиват всички акции, индиректно притежавани от "Ти Би Ай Ейч" в българските застрахователни компании от групата. Така австрийците вече са собственик на 97% от ЗАД "Булстрад" и 92% от ЗАД "Булстрад Живот". Причината за това
"вътрешнофирмено преструктуриране"
бе стремежът да се постигане по-пълна интеграция на застрахователния бизнес на австрийския конгломерат - например използването на еднакви методи за отчитане и планиране и следването на една стратегическа насока. За да се стигне до сегашната акционерна структура обаче, капиталът на "Булстрад" бе променян на няколко пъти.
Приватизационна история
Преговорите за продажбата на държавния застраховател "Булстрад" започнаха някъде в края на 1997-а. Желанието си да се раздели с участието си в него финансовото министерство изрази негласно още в началото на същата година, когато бяха приети промените в Закона за застраховането. За да отговори на изискванията, заложени в тях, "Булстрад" трябваше да набере капитал от поне 4 млрд. лева. Тогава се заговори, че би било най-уместно да се намерят и нови акционери за него.
Продажбата се точи повече от две години
И въпреки очакванията, че приватизационната процедура ще предизвика огромен интерес, бяха закупени едва три оферти за участие в търга.
Официално договорът за продажбата на 31% от капитала на застрахователя бе подписан на 19 юли 1999 година. Седмица по-късно купувачът - "Ти Би Ай Ейч Груп", плати в брой 7.61 млн. щ. долара. През следващите седем години регистрираният в Холандия холдинг придоби още акции, така че участието му в капитала на "Булстрад" достигна 97 процента.
Впрочем първото капиталовложение, което регистрираната в Холандия компания направи у нас през 1993 г., бе за 50% от дяловете на търговското дружество "Ивален", занимаващо се с износ на консерви и други хранителни продукти за Израел. Година по-късно "Ти Би Ай Ейч Груп" участва в учредяването на пенсионноосигурителна компания "Доверие".
През 1999 г., след преструктуриране на бизнеса си, холандската компания (тя е собственост на израелските бизнесмени, притежаващи "Кардан Файненшъл Сървисиз") заедно с ЕБВР създаде "Български застрахователен и пенсионен холдинг". Чрез него всъщност бе извършено придобиването на "Булстрад", с което "Ти Би Ай Ейч" косвено пое контрола и върху дъщерните дружества на застрахователя.
Картинката няма да е пълна, ако не бъдат споменати и
компаниите от структурата на "Ти Би Ай Файненшъл Сървисис"
TBIF също е дъщерно дружество на "Кардан Файненшъл Сървисис" (тук "Кардан" държи над 90% от капитала), което обаче се занимава с управление на активи и банкиране на дребно. То навлезе на българския пазар през 2002 година. Дебютът му бе в покупката на "Телервис България" - лидер на пазара за лизинг на потребителски стоки, занимаващ се и с факторинг. Скоро след това дружеството бе преименувано на "Ти Би Ай Кредит", а в портфолиото му освен потребителско кредитиране в търговски обекти бяха включени и необезпечени заеми за граждани и кредитни карти.
През 2002 г. бе създаден "Ти Би Ай Лизинг". По този начин "Ти Би Ай" стана и продължава да бъде лидер на небанковия кредитен пазар в България.
През 2004 г. с основаването на "Хипо Кредит" и "Кредитекс" холдингът "Ти Би Ай" навлезе и на пазара на ипотеки, предоставяни от небанкови финансови институции.
Горе-долу по същото време се появи "Ти Би Ай Асет мениджмънт", което бе създадено, за да управлява активите на застрахователните и пенсионноосигурителните дружества на "Ти Би Ай Ейч".
Но думата все пак бе за "Булстрад" и за пътя, по който дружеството мина, преди "Виена Иншурънс Груп" да стане собственик на 97% от капитала му. През 2007 г. австрийският застраховател приключи
сделката по придобиване на 60% от акциите на "Ти Би Ай Ейч"
като остави 40% от холандската финансова група, специализирана в застраховане и пенсионно осигуряване, на партньора си "Кардан Файненшъл Сървисис" (Kardan Financial Services B.V.). По това време "Виена Иншурънс Груп" вече бе представена на българския пазар. Още през 2002 г., чрез дъщерната си компания "Винер Щетише", тя придоби 90% от общозастрахователното и животозастрахователното дружества с марка "Български имоти".
В средата на април 2007-а бе финализирана и сделката за придобиване на мажоритарен дял (60%) от капитала на "Булстрад" и се заговори за сливането на двете компании - идея, която впоследствие бе отхвърлена и заменена с проекта за интеграция на някои от ключовите дейности. Това подсказва, че историята на успеха на бившия държавен застраховател ще продължи да се пише, като и занапред акцентът няма да е само върху големината, но и върху качеството и иновативността на услугите. За което естествено помага близо 200-годишният опит на "Виена Иншурънс Груп".
Светлана Стоилова
* Поради различното време на публикуване е възможно да има редакционни разлики в текстовете на електронното и печатното издание.
Архив
/
"Булстрад" - холдинг в холдинга