През април 2010 г. общият показател „доверие на потребителите" нараства с 6.4 пункта спрямо януарското си равнище, което се дължи на повишаване на доверието сред населението в градовете (с 8.5 пункта) и в по-малка степен - сред населението в селата (с 1.5 пункта), съобщава НСИ.

Като цяло последната анкета показва намаляване на негативните очаквания за следващите дванадесет месеца по отношение на финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната и безработицата, което и покачва равнището на общия показател на доверие   (граф. 2, 3 и 4). По отношение на безработицата  предвижданията са, че ще има съкращаване на персонала и през следващите дванадесет месеца, но темповете значително ще се намалят (понижение на балансовия показател с 16.2 пункта).

Изследването се прави от скоро от НСИ и е част от хармонизираната програма на Европейския съюз за наблюдения на бизнес тенденциите и наблюдение на потребителите и е представително за населението на 16 и повече години. Обект на изследването са лицата на 16 и повече години, методът на подбор - случаен, гнездови и пропорционален на населението по райони, в т.ч. селско/градско население (153 гнезда с по 8 лица в гнездо). Методът на анкетиране е интервю - лице в лице.

Същевременно обаче се запазват, дори в някои случаи се влошават, оценките по отношение на настоящето, като при населението в селата тази тенденция е по-силно изразена.  Така например общата оценка на потребителите за настоящото развитие на икономическата ситуация в страната се влошава в резултат на понижените оценки на потребителите в селата. Потребителите в градовете  запазват мнението си от преди три месеца (граф. 5). Според оценките на потребителите, отбелязани през април, финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца се е влошило още повече, като сред населението в селата влошаването е още по-голямо (граф. 6).

Потребителите продължават да считат, че и през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени (граф. 7), като инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца са в посока на забавяне на темпото на увеличение на цените (граф. 8).

Последната анкета отчита малко по-благоприятна обща оценка относно настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба (граф. 9), като същевременно се регистрира и повишение на стойността на балансовия показател относно намеренията за такива покупки през следващите дванадесет месеца. Малко по-позитивна е и нагласата на потребителите по отношение на извършването на разходи за „покупка на кола"  и за „подобрения в дома" през следващите дванадесет месеца. Балансовият показател обаче, свързан с намерението за „покупка или построяване на жилище (вила)" в бъдеще, се понижава.