Правителството ще промени нормативната уредба, за да даде възможност за по-широка конкуренция, която да доведе до намаляване на цените на горивата. Но не е възможно намаляване на акциза.

Това каза министър Симеон Дянков при посещението си в Панагюрище, предаде агенция Фокус .
Идеята за законодателни мерки, насърчаващи конкуренцията в сектора, бе лансирана и от бившия му колега Трайчо Трайков преди дни.

Припомняме, че доскоро вицперемиерът защитаваше позицята, че е възможно да седне на масата за преговори в ЕС и да поиска по-нискък акциз за горивата, който да е съобразен с доходите на българите.

Сега финансовото министерство предлага да се улесни конкуренцията, като се разреши данъчни складове в Румъния и Турция да съхраняват горива, които се продават в България.

Според експерти обаче тази мярка може да намали цените с до 1 стотинка на литър, докато поскъпването на петрола ще ги увеличи с нови 2-3 стотинки.

За съжаление, не може да се намали акцизът, тъй като при влизането на България в ЕС подписаните споразумения предвиждат поетапно увеличаване на акциза. Грешка е било да се разписва споразумението по този начин, тъй като доходи и акцизи трябва да са пропорционални. В момента акцизът е под минималния праг. Има теоретична възможност да се поиска намаляване, но за целта трябва да има решение на ЕК и всички останали 26 членки на ЕС. В девет от тях трябва да се проведе референдум, т.е. това няма да стане веднага.", каза вицепремиерът.

По думите му идеята за ползване на националния резерв също не може да се задейства, защото тя трябва да се изпълни едновременно от голяма група държави в ЕС. А първата среща на финансовите министри от общността е чак в средата на септември", допълни министърът.

Междувременно Франция обяви временно намаляване на акциза, но Германия се противопостави на мярката.

Миналата седмица стана ясно, че от началото на 2013 г. акцизът на стандартното дизелово гориво ще се повиши с 15 лева за 1000 литра - от 630 на 645 лева. Причина за това е предварително договореният график с ЕС. Първоначално Дянков обяви, че увеличението ще е с една стотинка (без ДДС). Но стана ясно, че дизелът с биодобавка (за чието въвеждане също има график и вече ще е масов) се увеличава повече - с осем стотинки на литър.