С еластична прелезна настилка е покрито обновеното железопътно съоръжение в района на гара Белозем по жп линията Пловдив - Бургас. Обектът ще бъде открит на 22 юни от министъра на транспорта Петър Мутафчиев и генералния директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура" Антон Гинев, съобщи пресцентърът на Министерството на транспрота.

Церемонията е по инициативата на Международния съюз на железниците (UIC) и Европейския форум за жп прелези. Те подготвят европейска кампания за безопасност на жп прелезите, планирана за 25 юни 2009 г., която е под надслов „Спрете инцидентите! Европа за по-безопасни жп прелези!"

В кампанията освен България са се включили Австрия, Белгия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Латвия, Холандия, Полша, Португалия, Словения, Испания, Швеция, Швейцария, Великобритания, Литва, Чешката република, Словакия, включително и държави извън ЕС, като Израел. Всяка от посочените държави ще проведе своя собствена кампания в подкрепа на безопасното преминаване на жп прелези и спазване правилата на движение.

В България еластични прелезни настилки се предлагат от компанията "Страйл България и Реластек" ООД, която е получила правата за тази дейност от германския производител STRAIL, който е част от холдинга Kraiburg group.

Системите за железопътни прелези, които STRAIL предлага, се различават според натовареността на движение и вида на съответния прелез:

- PontiSTRAIL е предназначена за прелези с най-високо ниво на натоварване, по които има цикличност от над 2000 бр. тежкотоварни автомобили на ден. При нея системата на външните плочи се състои от гума и алуминий, което осигурява оптимално разпределение на натоварването и устойчивост на корозия.

- InnoSTRAIL е за прелези със средно натоварване, в зависимост от типа горно строене. Тъй като плочите й са по-големи в сравнение със STRAIL, системата не изисква точно деление на траверсите.

- PedeSTRAIL е предназначена за пешеходци, гари, спирки, депа и индустриални центрове. Системата не е зависима от делението на траверсите. Изпразванията в долната страна на плочите намаляват теглото им и значително улесняват монтажа и демонтажа им. Характерен за тази система е особено дългият й живот.

НК „Железопътна инфраструктура" започна подмяната на остарелите дървени поктрития със съвременни, модерни и удобни за експлоатация еластични прелезни настилки тип STRAIL от миналата година. Тази рехабилитация стартира по най-натоварените железопътни прелези от жп мрежата в страната.