Във сферата на въздушните полети в скоро време може да се появи първият икономичен европейско - азиатски самолетен превозвач, пише Die Welt. Малайската Air Asia вероятно ще се кооперира с британската Virgin Airlines в сферата на евтините полети.

Доскоро компаниите за евтини полети като Southwest от САЩ и двете европейски Ryanair и Easyjet обслужваха предимно къси отсечки. На избираните маршрути те можеха да постигат значителни ценови предимства пред утвърдените на пазара самолетни компании. Но в дългите дистанции икономичният модел още не е успял да се наложи.

В тази връзка все по-силно се спекулира за предстоящото изказване на Тони Фернандес, шеф на Air Asia, на пресконференция в петък. В присъствието на малайския транспортен министър, Фернандес ще оповести за голям проект в съдействие с шефа на Virgin Ричард Брансон.

Първите разговори за сливане между Air Asia и азиатското дъщерно поделение за евтини полети  Virgin Blue стартираха още преди три години, но бяха преустановени без успех. Сега Брансон изглежда решен да форсира експанзията на компанията си в Далечния изток.  Преди седмица той трябваше да подеме тежка борба на американския пазар. След дълги проверки транспортното министерство на САЩ разреши пускането на линията за евтини полети Virgin America. И това - въпреки, че британското предприятие, както му бе предписано, държи едва 25% от дяловете на новия евтин американски превозвач.

Ако се стигне до съвместна дейност с Air Asia, Virgin Airlines може да създаде значителен пазарен дял в Далечния изток. Досега оцветените в ярко червено машини за дълги полети обслужваха дестинациите Хонконг, Шанхай, Токио и Сидни. От летището на Air Asia в Куала Лумпур Virgin Blue би могла да достига цели в Тайланд, Индонезия и Австралия.

Плановете за „нон-стоп" евтини полети от Куала Лумпур и индийския град Амритсар до Манчестър вече сериозно се обсъждат.  От Манчестър групата Virgin може да превозва пътниците си на евтини цени до Лондон. А ако Easyjet, втори след Ryanair превозвач на евтини цени в Европа, също реши да влезе в съюза, икономичните превозвачи ще могат да предложат и по-изгоден вариант  до Лондон - Лутън, „родното" летище на Easyjet.

Билетите ще струват между 80 и 500 евро. Приблизително половината от това, което плащат сега ползващите услугите на утвърдените компании.