Сдружението на фамилния бизнес (FBN Bulgaria) организира първата официална среща на представителите на „Следващото поколение" у нас. Звеното на наследниците (Next Generation) е ключово за развитието на фамилните компании в цял свят и ще играе съществена роля и в България, където предаването на семейния бизнес към следващите поколения тепърва предстои.

„Ако искате следващото поколение да управлява вашия бизнес, включете го на по-ранен етап, за да им приемствност", коментира Вицепрезидентът на Европейската асоциация на фамилния бизнес Алфонсо Либано при гостуването си в България.

Фамилният бизнес в Европа е широко разпространен, особено на Скандинавския полуостров, където в някои страни като Финладния и Швеция семейните бизнеси представляват съответно 91 и 79% от всички компании в страната.

Собствениците на фамилни компании масово се стремят да предадат бизнеса на децата си, а не на външни мениджъри. Това е особено важно в Италия и Германия, където близо 80% от фамилните мениджъри подготвят именно наследниците си за заемането на отговорни позиции. Затова и въпросът с наследствеността е ключов не само за фамилния бизнес, но и за цялата икономическа картина в Европа.

Широко застъпена практика е едновременното управление на две или повече поколения в рамките на една компания в един и същи период от време - отново на Скандинавския полуостров близо 50% от компаниите се управляват именно по този начин. Изграждането на доверие между поколенията, както и преодоляването на различията са области, в които международните компании имат богат опит. Този опит ще е от съществена полза на българските семейни фирми, на които сега предстои да извървят този път.

Представителите на следващото поколение в България, начело с Председателя на „Next Generation" Ивайло Манджуков, осъзнават колко е важна приемствеността, както и своевременната подготовка на младото поколение и ще работят активно по въпроса.

Следващото десетилетие ще бъде определящо за съдбата на българските фамилни компании, тъй като това е периодът, в който новото поколение ще поеме всичко в свои ръце. Сред основните приоритети на представителите на „Следващото поколение" е грижата за приемствеността, както и създаването на правилната мотивация за успешното продължаване на всяка една семейна компания. Част от фамилните компании в България вече следват примера на европейските и отговорните позиции в „Киров АД Холдинг" и "Fairplay International", „Роза Импекс", „Дарс Ауто", „Интерсевиз Узунови", и др, са разпределени между различните поколения. Организацията на младите ще се заеме с работата по някои от най-съществените за фамилния бизнес инициативи. Дейностите около връчването на наградата за „Най-добър млад мениджър, представител на новото поколение", както и участието в международни събития, ще бъдат основни за наследниците задачи.

Сдружение на Фамилния Бизнес - България (FBN Bulgaria) е сдружение с нестопанска цел, учредено през 2007 г.  Още същата година сдружението е прието за пълноправен член на световната организация Международна Мрежа на Фамилния Бизнес (Family Business Network International /FBN International/) със седалище Лозана, Швейцария. FBN International има подразделения в 50 страни в Европа, Азия, Северна и Южна Америка, Австралия, в които членуват 3200 компании.

Отново през 2007 г. българското Сдружение за фамилен бизнес е прието за редовен член на  GEEF (European Group of Family Enterprises). България е единствената страна на Балканския полуостров, която членува в GEEF редом с още 12 страни от Европейския съюз, чиито сдружения за фамилен бизнес обединяват 9 300 компании. Организациите, членове на GEEF, формират 9% от брутния вътрешен продукт на Европа с над 1 трилион евро годишен оборот и над 5 млн. служители.

Към настоящия момент, в Сдружение на фамилния бизнес - България (FBN Bulgaria) членуват 27 компании от почти всички браншове на икономиката - производство, финансова сфера, строителство и недвижими имоти, услуги. Сдружение на фамилния бизнес - България (FBN Bulgaria) е отворена гражданска структура за нови членове, споделящи философията и принципите на фамилния бизнес.