Инвестиционният проект "Алея Първа" ще разреши наболели проблеми, за които всеки варненец знае, и за които се говори с години, разкриват в обяснително съобщение от Холдинг Варна АД. Той е разработен в пълно съотвествие с одобрения през 2002 г. от Общински съвет - Варна План за регулация и застрояване на Крайбрежната зона като план-извадка по предварителния проект за ПУП на Приморска зона Варна, съобщи Varna24.bg. Всички предвидени в проекта благоустроителни мероприятия са свързани с екологията, инженерно-техническата и транспортната инфраструктури и трайно ще решат: - замърсяването на морето от директно включени отпадни води - дейностите по управление на отпадъците - шумовия дискомфорт на живеещите в близките квартали - разрушаването на морския бряг и ще осигурят: - електрификация на територията - водопроводната и канализационната мрежи - топлоснабдаването на целогодишните обекти - транспортно-комуникационното обслужване, позволяващо свободен автомобилен, велосипеден и пешеходен достъп до крайбрежните зони и плажа. Проектът ще повиши дела на местните инвестиции, като ще осигури нови работни места, което от своя страна ще увеличи доходите на местното население. Пряко или косвено в изграждането на предвидените обекти ще бъдат заети над 1500 души - или 13 на сто от всички безработни във Варна. За реализацията на "Алея Първа" Холдинг Варна АД е закупило на 15 юни 2009 г. пет имота, частна държавна собственост, по реда на Закона за насърчаване на инвестициите и издадения за проекта Сертификат Първи клас през 2007 г. Имотите са част от съставна зона 6 на Крайбрежната зона, като нито един от имотите не включва кавато и да е част от Морската градина или плажната ивица, която е изключителна държавна собственост. Около 50 % от площта им е неактивна и представлява 30-метрови скатове, които подлежат на укрепване. Към момента в и около имотите няма изградена адекватна техническа инфраструктура. Съгласно подписания договор за придобиване право на собственост върху недвижимите имоти Ходинг Варна АД се задължава да не извършва разпоредителни сделки и да не обременява с вещни тежести придобитите имоти за срок от 5 години, считано от датата на осъществяване на инвестицията. Основният интерес на гражданите на Варна е насочен към обектите, които ще бъдат изградени на територията. Ползването на насърчителната мярка задължава дружеството да вложи 73,1 млн. лева, като за изграждането на инженерно-техническата инфракструктура и транспортни мрежи на територията, по предварителни разчети, ще бъдат отделени около 40% от средствата. Приоритетно ще започне изграждането на обектите пряко свързани с обществените потребности, които включват цялостна инженерно-техническа инфраструктура на крайбрежната зона. Изградената дамба спира ерозията на морския бряг, предизвикана от морето. За да се спре разрушаването на ската обяче е необходимо да се укрепят срутищата и свлачищата в различните райони. 30-метровите откоси в терените представляват терасата на Морската градина, която трябва спешно да бъде укрепена. Необходимо е да се обхванат и подпочвените води, за да спрат свлачищните процеси. Факт е че водата в акваторията на Варненския залив е често замърсявана, за което говорят данните, изнасяни от РИОСВ. Това създава дискомфорт на жителите и гостите на Варна и води до загуби за бизнеса. Известен е и проблемът с Шокаровия канал въпреки поставените от концесионерите филтриращи решетки за твърди битови отпадъци. Инфраструктурата на територията на Крайбрежната зона е предвидена за реализация чрез проекта Алея Първа и включва: - изграждане на разпределителен водопровод до дамбата, поетапно изграждане на водопроводна мрежа и разделна канализация за битови и дъждовни води, канално-помпена станция, изграждане на дълбоководно заустване в района на вълнолома, калолечебницата и Шокаровия канал; -цялостно електрифициране на територията, което по предварителни оценки е на стойност около 10 млн. лева. Определени са броя и местата на новите трафопостове, които се налага да бъдат изградени, предвид нарастващите обществени функции на крайбрежната зона; - топлофициране на подзоните, в които ще се изградят целогодишно работещи обекти, като те ще се отопляват чрез топлината на термалната вода. С реализирането на всички тези мерки ще се подобри екологичното състояние на цялата крайбрежна зона, плажовете и чистотата на морската акватория. Към настоящия момент Комуникационно-транспортното обслужване е затруднено, поради наличието на крайно недостатъчни пешеходни връзки, велоалеи и липсата на достатъчно места за паркиране. Проектът предвижда цялостно комуникационно решение за транспортен и пешеходен достъп до Крайбрежната зона, което е съобразено със специфичните изисквания на Морската градина. Това ще даде възможност на всички граждани и гости на Варна да имат свободен достъп до плажа и прилежащите обекти.