Мениджърът  трябва да познава добре своя екип, казва Наталия Казакова, изпълнителен директор на „Винпром Русе"

Вината на „Винпром Русе" често са отличавани на изложенията „Винария" в Пловдив. Как поддържате тази високо вдигната летва на продукцията си в бранша?

- За „Винпром Русе" е важно клиентът да запомни, че виното, което консумира днес, ще може да намери и утре, и след една година. Съчетаването на дългогодишните традиции във винопроизводството с опита на нашите енолози и последните тенденции в изкуството на създаване на вино е тайната на успеха ни. Доказателство за това са и тези златни и сребърни медали, които получаваме ежегодно на „Винария".

Вие често употребявате една поговорка: „Хубавото вино става още на лозето." Каква е равносметката ви за реколта 2008? Откъде получавахте грозде миналата година? Какви са плановете ви за нови лозови масиви през 2009-а?

- Климатичните условия през 2008 г. оказаха своето благотворно въздействие върху гроздето, което узря по-рано и имаше превъзходни вкусови качества. Реколта 2008, подобно на тази от 2007 г., ще направи българския винен сектор още по-печеливш - това личи още от сега. Доказа го и „Винария 2009" в Пловдив. Истински шедьоври от тези реколти са вината на „Винпром Русе" - Пристис Премиум и Пристис Перфект, които взеха златни медали на международното изложение в категорията за вина от търговската мрежа.

Голяма част от продукцията ви е експортно ориентирана. Как се пробива на външните пазари? Има ли специална рецепта?

- Нашата винарна е една от най-големите в България, която изнася своята продукция за над 25 дестинации в света - Русия, Хонконг, Сингапур, Япония и САЩ. „Винпром Русе" е един от най-големите износители за прибалтийските републики и Чехия. Важното за нас е да разширяваме присъствието си на пазарите в колкото е възможно повече държави. А рецептата... е постоянно качество на продукцията.

Не забравяте и българския пазар. Какъв е вашият пазарен дял на него и с какво изненадахте българските ценители на хубаво вино от дунавския край?

- Пазарният дял на „Винпром Русе" на българския пазар с всяка изминала година все повече се увеличава. Нарасналата конкуренция ни накара да развием и нова пазарна стратегия на компанията, в която основен акцент е подобряването на маркетинга на местно ниво. Стратегията ни изцяло се определя от постоянните проучвания на пазара, като непрекъснато се стремим да отговорим на очакванията и на предпочитанията на потребителите. Рекламната ни политика също е подчинена на данните от маркетинга.

Сега готвим много приятна изненада за ценителите на хубавото вино - това е още едно превъзходно вино, което ще добавим към серията Пристис. Само ще издам, че то е от сорт грозде пино ноар... и това ще е засега.

Къде ще насочите инвестициите през 2009 г.?

Инвестициите ни за 2008 бяха по-скромни в сравнение с предишните две години - само около 280 хил. евро срещу почти 630 хил. евро за 2007 г. Това, което направихме, беше предимно в строителството и ремонта на сградите. Отворихме  фирмен магазин и дегустационна зала към него. Предстои да направим малки вложения в преработващата техника и в първично винопроизводство. Предвиждаме част от инвестициите да насочим към екологията: предстои ни изграждане на съоръжение по отпадните води и преустройство на пароцентралата ни по линия на европейска програма за енергийна ефективност съвместно с Русенския университет и Университета в Грац, Австрия.

Успяха ли винопроизводителите да изработят проекти за субсидиране по европрограмите, които бяха открити в началото на годината?

- Националната лозаро-винарска камара (НЛВК) успя да предложи един проект за промотиране и реклама на българското вино в трети страни извън ЕС. Избрахме Русия, САЩ и Канада със стойност на проекта около 840 хил. евро. През септември 2008 г. кандидатствахме с още един проект, но вече по програма за промоции в Европа и най-вероятно страните, където ще се рекламира българското вино, са Германия и Англия. Ще се включим и с още няколко проекта, единият от които е свързан с участие в изложение в Хонконг през ноември. Имаме и предложения за проекти в Азербайджан и Корея.

В проектите участваме само като браншова организация - НЛВК, защото такива са изискванията на ЕС. Не може всяка фирма да тегли пари и да представя проекти. На фона на корупционните скандали с усвояването на европейските пари мисля, че при винопроизводителите това просто няма как да се случи - не се допуска лобиране за определена фирма и следователно не може да се рекетират фирмите, за да се одобри проектът.

Ще заработи ли новата стратегия за винопроизводството в България? С какво се различава тя от други подобни документи и кога българските винопроизводители ще усетят ефекта от стратегията?

- Тази стратегия е приета отдавна и бих казала, че работи. Всички ние се стремим да се съобразяваме с препоръките, които идват от ЕС. Във всички работни групи, които касаят винопроизводството, винаги включваме наши специалисти, за да може стратегията да се изпълнява, а не да остане само на документ.

Благоприятна ли е бизнес средата в България? Какво пречи, какво помага, какво трябва да се подобри или да се промени специално за винопроизводителите?

- Пазарът на вино в България е пренаситен в момента от етикети и марки. Конкуренцията на производителите се превърна постепенно в конкуренция на маркетинга. В близко бъдеще ще спечелят тези, които успеят да следват няколко прости правила: постоянно качество във всяка партида, във всяка бутилка; постоянна наличност на пазара; мобилност във вкуса на виното в зависимост от вкуса на потребителя.

Според някои специалисти бъдещето е в местните сортове: гъмза, мавруд, мелник...

- Въпросът е спорен и оценките за потенциала са противоречиви. Интересно е също така, че се пренебрегват белите сортове, а според мен на българския потребител му предстои да пие и хубави бели български вина. Тенденцията трябва да е не само към местни сортове, а по-скоро към комбинация от сортове. Да се запази идентичността на българското вино в рамките на европейските правила - не просто да ги превеждаме на български и да ги обнародваме, а да ги адаптираме и да участваме още при разработването и приемането им. Да се промени отношението на държавните структури към интересите - проектозаконите и въобще решенията, касаещи бранша ни, да се правят с активното участие на НЛВК, а не от чиновници - има много примери на несъответствия и даже на противоречия между закони и наредби и между практика и норми.

От наша страна също са необходими усилия, за да се осъвремени ролята на НЛВК и да се превърне тя в истински работещ браншови съюз, който да е полезен за всичките си членове.

Има ли ситуация, която бихте определили  като грешка или провал за себе си и за екипа, и на какво се дължи това? Как се справихте?

- Всички ние допускаме грешки, които се стремим да поправим бързо, но ситуация, която бих определила като провал за мен самата и за екипа ми, определено няма.

Как става подборът на специалисти и служители в компанията и какво е вашето участие в този процес? На какво залагате при избора на персонал?

- Изборът и назначаването на специалисти в нашата компания е широкообхватен процес. Винаги обявяваме конкурси. Събираме много кандидати, които първо пресяваме по документи. След това човекът минава на интервю през съответния отдел. На последните разговори присъствам и аз.

Каква е вашата управленска философия и имате ли лична формула на успеха?

- Един мениджър трябва да познава добре своя екип, за да създаде положителна и продуктивна работна среда. От мениджъра зависи както настроението на работещите в неговата компания, така и качеството на тяхната работата.

Суровината

„Винпром Русе" инвестира в арендуване на лозови масиви. Обемите ни на производство са твърде големи и това налага осигуряването на големи количества суровина. Ако трябва да инвестираме в собствени лозови масиви, ще са ни необходими повече от 15 хил. декара, което един български производител не може да си позволи. Изкупуваме от гроздопроизводители, които нямат затворен цикъл на винопроизводство. При толкова качествени лозови масиви, които се създадоха през последните 7-8 години, не е трудно да намираме добра суровина.