България се нуждае от тотална реформа на остарялата си образователна система, за да реши проблема с хроничния недостиг на квалифицирана работна ръка, който спира чуждите инвеститори и подкопава усилията за съвземане на боледуващата й икономика. Това се казва в анализ на агенция Ройтерс от София за образователната система в България. Най-бедната страна членка на ЕС има и най-ниска производителност на труда и някои чужди компании се притесняват от цената на вноса на работници с необходимите умения, която може да надхвърли ползата от ниските данъци и цената на труда. Десноцентристкото правителство дойде на власт с обещание да превърне образованието в един от своите приоритети, но повече от година по-късно малко, ако въобще нещо, е действително направено и вниманието в дебата е строго насочено към съкращаване на разходите. "Ако усилията на правителството не са насочени към секторите на образованието, информационните технологии и иновациите, нямаме никакъв шанс да настигнем страните от Централна Европа в следващите 30 години", каза Руслан Стефанов от мозъчния тръст "Център за изследване на демокрацията". София заделя около 4% от брутния вътрешен продукт (БВП) за образование, което е около 18% под средното в ЕС. Рецесията намали финансирането, най-драстично за университетски изследвания, където субсидиите до момента са 70% под нивото от 2009 г. Бизнесът се оплаква от качеството на образованието в училищата и университетите, като смята, че изучаваните предмети са остарели и завършилите не са подготвени за нуждите на работодателите, коментира Ройтерс. Трудно се намират също така служители с чужди езици, изисквани за аутсорсинг центровете, които напоследък се разпространиха. За да създаде квалифицирана работна ръка, България трябва да подобри качеството на образователната си система, особено уменията на учениците, които завършват средно образование, казва Хари Патринос, водещ икономист по въпросите на образованието в Световната банка.