Това предприятие е боклук. Така определи ситуацията в националния железопътен превозвач изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ" Йордан Недев. Той посочи и конкретен пример: за извършването на една проста операция БДЖ в момента е назначила пет човека, при положение, че тя може да бъде извършена и от един.

Това стана по на кръгла маса, която срещна ръководството на БДЖ и представителите на спедиторския бизнес у нас.

Относно протичащата реформа в БДЖ Недев подчерта, че в момента в „Товарни превози" работят 4 800 души като реално необходими за извършването на тази дейност са около 2 000.

Управителят на „БДЖ Товарни превози" Ивайло Иванов заяви, че през следващите месеци с работата си в компанията трябва да се разделят около 1 500 души. На 1 000 от тях ще бъде предложено да напуснат системата доброволно, като това ще бъде придружено с предложения социален пакет от шест брутни работни заплати.

Относно започналото разследване от Европейската комисия за жизнеспособността на плана за преструктуриране на БДЖ председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров заяви, че ръководството на компанията ще направи всичко необходимо, за да убеди европейските партньори, че случващото се в момента по отношение на реформите в железницата ще доведе до желания резултат.

Той изтъкна, че исканата от Еврокомисията продажба на „БДЖ Товарни превози" в момента среща трудности. От една страна дружеството в момента е на загуба, което означава, че то би могло да се продаде на значително по-ниска цена от тази, ако бъде печелившо. Друг проблем е, че момента няма реален интерес за покупката на дружеството.

Сериозни съмнения за бъдещата продажба на „БДЖ Товарни превози" изразиха представителите на спедиторските компании, участващи на кръглата маса. Те смятат, че е по-добре „БДЖ Товарни превози" да не бъде приватизирана.

„България ще стане куцият кон в Европейската транспортна система, ако нямаме работеща железница", заяви от своя страна Георги Минчев - председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика.

По думите на бившия изпълнителен директор на железницата Атанас Тонев, който в момента е председател на спедиторска фирма, в железниците трябва да работят толкова хора, за колкото има работа. Според него в момента няма достатъчно работа за всички, които са наети в компанията.

Той припомни, че когато е управлявал компанията в началото на 90-те години за период от 30 месеца са били освободени над 20 хиляди железничари, защото просто не е имало достатъчно работа за тях.

Отношение по темата изказа и Владимир Владимиров, който посочи, че има „карт бланш" от правителството да се предприемат всички необходими действия без да се съобразяват за това с мнението на синдикатите.