Работата по проекта за пътя "Русе-Свиленград" най-вероятно ще продължи между България и Катар, без Турция, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Колегите от Турция се оттеглят, защото на този етап не намират достатъчно интерес за тях, за да се включат, обясни тя във Варна на подписването на договор за обновяване на резиденция "Евксиноград", цитирана от агенция "Фокус". Отказът на Анкара не е официален, а е заявен на работни срещи между трите страни.

Новината за строежа на пътя "Свиленград-Русе" съобщи през май премиерът Бойко Борисов след среща с катарския шейх Хамад бин Джасем бин Джабер ал Тани и турския си колега Реджеп Тайип Ердоган. Решението за създаване на проектна компания, която да извърши проучвания и анализи, бе взето на 26 юни. Тогава стана ясно, че изграждането на пътя ще стане на принципа на публично-частното партньорство. Страната ни няма да има финансов ангажимент, освен за отчуждителните процедури, одобряването на планове и издаване на разрешения за строеж.

Павлова обясни, че остава отворена възможността турската страна да участва както в проектната компания, както и да кандидатства за концесия. Тя припомни, че желанието на България бе компанията да се учреди до края на годината.

Учредяването й преди всичко зависи от колегите от Катар, защото ние сме готови да направим това веднага, допълни министърът.

Шейхът на Катар заяви при посещението си в България, че Катар ще вложи депозит от 200 млн. долара в БНБ като доказателство за сериозните си намерения.

"В края на септември се очаква да бъдат обявени предварителните прединвестиционни проучвания по проекта, както и да бъде готов меморандум по него. Ако всичко е наред и го подпишем през октомври, би могла да се направи и регистрацията на компанията", каза още Павлова.

Освен пътя "Русе-Свиленград", бе предвидено тристранната компания между България, Катар, Турция да разгледа още три алтернативни трасета - през Върбишкия проход, през Шипка и през Бургас - Варна - Шумен.

Другата коментирана тема пред журналисти бе пускането на граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП) и пътя до Маказа. Това трябмаше да стане миналия ноември.

Ангажиментът от наша страна беше изпълнен в срок. Единствената пречка пунктът все още да не е отворен е пътят от гръцка страна от 1.5 км. Той трябва да бъде довършен и асфалтиран. За съжаление, това не се случва и към днешна дата, каза пред журналисти Лиляна Павлова, цитирана в разпространено до медиите прес съобщение от МРРБ.

Нашият министър-председател беше готов да предложи ние да го финансираме и да го завършим. Но все пак това е територията на друга държава и на този етап развитие по тази тема няма. Грехота е заради 1.5 км да не пускаме толкова важния ГКПП, което би отворило възможността за транзитен трафик. Може би на колегите от Гърция им е трудно, допълни министър Павлова.