Средната възраст на леките автомобили в Съединените американски щати се покачи до рекордните 12,1 години през 2020 г. — при 11,5 за Европейския съюз през 2019 г. Те все по-рядко продават старите си автомобили заради високите цени на новите и подобреното качество на настоящите им возила, коментира The Wall Street Journal.

За първи път средната възраст се изкачва над 12 години, според данните на IHS Markit. Тя се повишава през последните 15 години, но тенденцията се ускорява през миналата година частично и заради спада на продажбите на нови автомобили, казват от компанията.

Докато преди две десетилетия един автомобил обичайно е сменял собственика си един или два пъти и е минавал 160 хил. км., то днес често той има множество собственици и се движи по над 300 хил. км., казва Тод Кампау, IHS. Увеличаването на жизнения цикъл на автомобилите "създава стойност за повече купувачи по веригата", смята той. И допълва: "За втория или третия или четвъртия собственик все още има месо на кокъла".

Кампау посочва още, че повишението на средната възраст на автомобилите не означава задължително, че американците се отказват да купуват нови такива. През последните години продажбите на нови автомобили, с изключение на кризисната 2020 г., са рекордни. Вместо това домакинствата, които намалиха общия брой автомобили през предходната криза, сега ги увеличават — купуват трети автомобил за семейството, вместо да се опитват да се справят с два. Общият брой автомобили по американските пътища е нараснал с около 10% от 2013 г. насам, до общо 279 млн., според IHS.

Повишаващата се средна възраст е добра възможност за дилърствата, както и за компаниите, които продават части. Освен това редици компании предлагат и възможност за обновяване на технологиите в автомобила, включително инфотейнмънт системите и други.

Сред причините, разбира се, е и повишаващата се средна цена на новите автомобили. През май т.г. тя е била $38 255 — рекорден връх. В същото време средната продажна цена на използваните автомобили нарасна с 48% спрямо предходния май.