Едва 22,4 хил. нови автомобила са били продадени през пандемичната 2020 г. в България, показват данните на Европейската асоциация на автомобилните производителите (ACEA). Продажбите бележат спад от 36,8% спрямо рекордната 2019 г., когато техният брой достигна 35 371.

Подобна е ситуацията в Европейския съюз и в целия свят. По данните на ACEA 2020 г. бележи най-големият спад на продажбите на годишна база в историята, като на 27-е пазара от съюза са продадени с 3 млн. по-малко автомобили. Всички 27 държави записват двуцифрен спад.

Сред най-големите пазари Испания отчита най-голям спад — 32,3%, следвана от Италия (-27,9%) и Франция (-25,5%). Германия, най-голямата икономика в Европа и сърце на автомобилната индустрия на континента, бележи спад от 19,1%. Гърция и Румъния отчитат намаление на продажбите от 29% и 21,8% съответно.

Продажбите на нови автомобили често се използват за барометър на икономиката.

Данните на европейско ниво за декември дават надежди, че през 2021 г. пазарът може да се възстанови. През последния месец на годината продажбите в ЕС намаляват с едва 3,3% спрямо същия месец на 2019 г. В България обаче са продадени едва 1 707 нови автомобила, спрямо 2 860 през декември 2019 г. Така страната ни се нарежда на трето място по най-голям спад на продажбите с 40% спад.

Сред големите пазари Италия и Франция записват спад от 14,9% и 11,8%, а Германия бележи ръст от 9,9%. Испания остава без промяна.

И в пандемичната 2020 г. лидер на европейския пазар остава Volkswagen Group с реализирани 2,5 млн. автомобили, спад от 21,6%. PSA Group, в която влизат Peugeot, Citroen и Opel, остава на второ с 1,5 млн. продажби, спад от 29,3%. Renault Group застава на трета позиция с 1,1 млн. продажби, спад от 25,6%.

Нито една отделна марка не успява да отчете повишение на продажбите, а най-тежко е положението за Jaguar и Лада, чиито продажби намаляват наполовина.

2020 г. бе ужасна за европейските автопроизводители. 2021 г. също няма да е лека

2020 г. бе ужасна за европейските автопроизводители. 2021 г. също няма да е лека

Продължаващата слабост на индустрията заплашва икономиката на Стария континент