Електромобилите безспорно са "следващото голямо нещо" в автомобилната индустрия. Но за да станат по-удобни и общоприети, трябва да се преодолее една тяхна важна слабост - издръжливостта на батериите и времето за зареждане.

Компании от цял свят се надпреварват в разработването на по-съвършени батерии и по-бързи зарядни станции, мечтаейки да превърнат супер бързото зареждане в реалност.

Разработването на технологията обедини водещи германски компании като BMW, Porsche и Siemens. Заедно със специалистите в областта на зареждането Allego и Phoenix Contact E-Mobility те създадоха нещо наистина впечатляващо - супербърза зарядна станция с мощност 450 киловата, която се нуждае само от 3 минути, за да осигури на електромобила пробег от 100 км. 15 минути е времето, необходимо за пълно зареждане.

Силицият ще направи електромобилите по-ефективни

Нов химичен елемент ще удължи пробега на електромобилите

Компании в надпревара да разработят нова технология за батериите

Станцията се намира в германската провинция Бавария и може да се използва напълно безплатно от всякакви електромобили, съобщават от BMW. Тя превъзхожда дори суперзарядните станции на Tesla, тъй като е 4 пъти по-мощна и зарежда 2 пъти по-бързо.

Експертите също приветсват технологията, определяйки я като значително по-добра от съществуващите в момента.

"450 киловата е значително по-бързо от суперзарядните станции на Tesla (120 киловата) и по принцип ще бъде 10 пъти по-бързo от бързите зарядни станции, които в момента са широко достъпни", казва пред CNN Иън Елерингтън, ръководител на технологичния трансфер в Института Фарадей.

Гигантите BASF и "Норилск Никел" заедно ще произвеждат батерии за електромобили

Германски и руски гигант заедно ще произвеждат батерии за електромобили

Бъдещият завод в Харявалта ще е ключов за плановете на двете компании

Проблемът с бавното зареждане

Дългото време за зареждане е основен недостатък на електромобилите, които се предлагат на пазара в момента. Те забавят пътуванията по пътищата, създавайки голямо неудобство за собствениците, които не могат да зареждат колите си у дома. Освен това в много европейски държави липсва достатъчно добре изградена мрежа от зарядни станции по най-оживените пътища.

Следващото поколение зарядни станции може да помогне за решаването на проблема.

"При 350-450 киловата електрическото зареждане ще отнеме време, подобно на зареждането с бензин, което ще направи пътуването на дълги разстояния в електрическите превозни средства толкова практично, колкото и при колите, използващи течни горива", твърди Елерингтън.

Мрежа от зарядни станции за електромобили изниква из цяла Европа

Мрежа от зарядни станции за електромобили изниква из цяла Европа

Те ще бъдат разположени през 120 км, ще може да се плаща електронно

Прекалено мощни

Въпреки очевидните си предимства, зарядната станция има един съществен недостатък - тя осигурява повече енергия, отколкото текущите модели могат да поемат. BMW i3 приема входящ ток с мощност до 50 киловата, а батерията на iX3 ще утрои този прием до 150 киловата, когато моделът бъде пуснат през 2020 г., пише Bloomberg.

За да е успешна технологичната разработка, е от ключово значение да се създадат автомобили, които могат да се справят с увеличената мощност.

"Смятам, че на пазара в момента няма превозни средства, които да могат да приемат такова количество енергия и ще се нуждаем от следващото поколение батерии, за да се възползваме от пълните възможности", обяснява технологичният учен.

Тази компания обещава 400 км пробег на електромобилите за едва 15 минути

Тази компания обещава 400 км пробег на електромобилите за едва 15 минути

Бавното зареждане е една от пречките пред новата технология

BMW и Porsche разработват специални автомобили за тестовете. За да издържат на мощния заряд, те използват специална охладителна система на Porsche, която поддържа постоянна температура в батерийните клетки, а кабелите за зареждане също се охлаждат.

Siemens пък осигурява по-високо електрическо напрежение, за да тества границите на силовото напрежение.

Но супер бързото зареждане идва и с други недостатъци. "Ако зареждате батерията много бързо, тя е по-малко ефективна, което всъщност поврежда батерията", предупреждава Кийт Пулен, професор по енергийни системи в Университета в Лондон.

Електромобилите изхарчиха ток колкото Гърция за година

Електромобилите изхарчиха ток колкото Гърция за година

През 2017 г. броят им подскочи с 57%, а до 2030 г. може да достигне 220 милиона

Технологията може да бъде полезна при спешни случаи, но честото й използване би довело до бързо износване на батерията.

Изцеждане на мрежата

Инженерите ще трябва да решат още един проблем: супер бързите зарядни станции използват огромно количество енергия. Бензиностанция с 20 станции за зареждане ще използва около 6 мегавата електричество - същото количество като малък град.

"Тази енергия трябва да дойде от някъде и тя трябва да дойде от мрежата. Няма да успеете да го направите, защото първо са нужни големи промени", казва Пулен.