Европа си е поставила амбициозната цел да "изгони" от пътищата си автомобилите с двигатели с вътрешно горене през следващите десетилетия. Изискванията за автомобилното производство на Стария континент стават все по-строги, а компаниите се опитват да наваксат с бързи темпове и да отговорят на промените на пазара.
Преди малко повече от година лидерът в сектора - германският гигант Volkswagen, обяви, че готви да пусне близо 70 нови електрически модела до 2028 година и да стане напълно въглеродно неутрална до 2050 година.
Всички останали производители в Европа също вече са представили или предстои да покажат свои зелени автомобили, а един от последните примери в тази посока е румънската Dacia, която обяви, че ще предложи най-евтиния такъв модел на Стария континент.
Въпреки големите планове на индустрията за зелено бъдеще, пред нея все още стои важно предизвикателство, с което трябва да се справи - производството на батерии за електрическите модели. Към момента около 80% от литиевойонните батерии в световен мащаб се правят в Китай.
От Европейския съюз (ЕС) обаче се надяват до 2025 година да могат да задоволяват напълно търсенето на акумулаторни батерии на вътрешния пазар.
Нова важна стъпка в посока на реализирането на този план дойде във вторник, когато Европейката комисия (ЕК) одобри инвестиции в размер на 2,9 милиарда евро или 3,5 милиарда долара за стимулирането на това производство. Финансирането е обединено в проекта European Battery Innovation.
От помощта ще могат да се възползват компании като Tesla и BMW. Освен тях в инициативата са се включили още 40 компании, които ще произвеждат батерии, включително Fiat Chrysler, Arkema, Enel X и Solvay.
Финансирането на проектите идва от няколко държави-членки - Франция, Германия, Австрия, Белгия, Хърватия, Финландия, Гърция, Полша, Словакия, Испания и Швеция. От Комисията посочват, че могат да бъдат привлечени допълнително 9 милиарда евро от частни инвеститори.
Осигурените средства ще покриват цялостния процес на производството на литиевойонни батерии - от добива на суровините до дизайна, веригите за доставки и рециклирането.