Европа си е поставила амбициозната цел да "изгони" от пътищата си автомобилите с двигатели с вътрешно горене през следващите десетилетия. Изискванията за автомобилното производство на Стария континент стават все по-строги, а компаниите се опитват да наваксат с бързи темпове и да отговорят на промените на пазара.

Преди малко повече от година лидерът в сектора - германският гигант Volkswagen, обяви, че готви да пусне близо 70 нови електрически модела до 2028 година и да стане напълно въглеродно неутрална до 2050 година.

Всички останали производители в Европа също вече са представили или предстои да покажат свои зелени автомобили, а един от последните примери в тази посока е румънската Dacia, която обяви, че ще предложи най-евтиния такъв модел на Стария континент.

Въпреки големите планове на индустрията за зелено бъдеще, пред нея все още стои важно предизвикателство, с което трябва да се справи - производството на батерии за електрическите модели. Към момента около 80% от литиевойонните батерии в световен мащаб се правят в Китай.

VW иска да се противопостави на Tesla с най-големия автомобилен завод в света

VW иска да се противопостави на Tesla с най-големия автомобилен завод в света

Германският гигант модернизира базата си въ Волфсбург и иска да намали наполовина времето за сглобяване на кола

От Европейския съюз (ЕС) обаче се надяват до 2025 година да могат да задоволяват напълно търсенето на акумулаторни батерии на вътрешния пазар. 

Нова важна стъпка в посока на реализирането на този план дойде във вторник, когато Европейката комисия (ЕК) одобри инвестиции в размер на 2,9 милиарда евро или 3,5 милиарда долара за стимулирането на това производство. Финансирането е обединено в проекта European Battery Innovation.

От помощта ще могат да се възползват компании като Tesla и BMW. Освен тях в инициативата са се включили още 40 компании, които ще произвеждат батерии, включително Fiat Chrysler, Arkema, Enel X и Solvay.

Пътят на Европа към електромобилна индустрия - правилен, но с много въпросителни

Пътят на Европа към електромобилна индустрия - правилен, но с много въпросителни

Според анализатори в автомобилната индустрия в региона все още има какво да подобри

Финансирането на проектите идва от няколко държави-членки - Франция, Германия, Австрия, Белгия, Хърватия, Финландия, Гърция, Полша, Словакия, Испания и Швеция. От Комисията посочват, че могат да бъдат привлечени допълнително 9 милиарда евро от частни инвеститори.

Осигурените средства ще покриват цялостния процес на производството на литиевойонни батерии - от добива на суровините до дизайна, веригите за доставки и рециклирането.

Пътят на Европа към електромобилна индустрия - правилен, но с много въпросителни

Пътят на Европа към електромобилна индустрия - правилен, но с много въпросителни

Според анализатори в автомобилната индустрия в региона все още има какво да подобри