През миналия месец General Motors (GM) беше принудена да изтегли проблемни бройки на своя електрически модел Bolt заради риск от запалване. И тогава от американската компания предупредиха собствениците на автомобилите за нещо много важно - да не зареждат батериите на електромобилите си до 100%.

Обикновено това не би било нещо сложно за изпълнени, но какво ще стане, ако зарядната станция се окаже хакната?

През миналата година изследователи от Southwest Research Institute в Тексас са провели експеримент, в който са успели да хакнат най-популярната система зарядни станции в Северна Америка. А резултатът от това е било да тестват дали в такъв случай станциите могат да бъдат "накарани" да презаредят батериите. И планът им сработил.

"Това беше инициатива за установяване на потенциални проблеми и пропуски в хартдуера на зарядните станции. Тя беше важна, заради това, че се готвим за бързо разпространение на електрическите модели в следващото десетилетие", посочва водещият изследовател на инициативата Остин Додсън, цитиран от специализирания сайт OilPrice.

Преди седмици пък британска фирма, специализирана в киберсигурност, решава да направи подобен тест. От компанията Pen Test Partners установяват важни пропуски в големите мрежи зарядни станции в страната.

Единият от проблемите са свързани с това, че милиони станции могат да бъдат хакнати по едно и също време, а другият е свързан с това, че данни за потребителите могат да бъдат "откраднати" при зарежане. Също така те могат да бъдат използвани за кражби на електричество.

По-сериозният риск е от това цяла мрежа от стотици или хиляди станции да бъде включена или изключена по едно и също време от хакерите. Това ще създаде големи проблеми за електрическата мрежа.

Революцията на електромобилите безспорно няма да мине безоблачно. Но експертите предупреждават, че темата за киберсигурността трябва да бъде поставена в центъра на дискусията за нея, въпреки че всички тези заплахи остават само потенциални. Засега.