Покупката на кола на старо е истинско предизвикателство в България. Купувачът обикновено търси приличен автомобил на ниска цена, а продавачът иска да пласира поредната стара кола със съмнително качество, внесена от Италия, Германия или друга държава от ЕС, за която да получи възможно най-много.

В страната ни масово се внасят технически неизправни автомобили, които се привеждат в продаваем вид и се предлагат се на пазара като "перфектни". Това е т.нар. модел "Горубляне" (по името на софийския район, известен с многото автокъщи за коли на старо, б.а.), предупреждават експерти.

Оказва се, че всяка трета кола у нас е с манипулиран километраж, а 80-90% от колите на големите пазари като Горубляне, Дупница и Враца са проблемни.

Редовно се предлагат автомобили с повредени двигатели или такива, които са претърпели катастрофи. Много от колите "втора ръка" имат скрити дефекти, фалшифицират се сервизни книжки, а превозните средства се представят в много по-добро състояние, отколкото са в действителност.

Купувачите редовно стават жертва на измами поради некомпетентност, но и защото са в неведение за проблемите, които нерядко застрашават тяхната безопасност. Те си мислят, че купуват технически изправна кола, която се поврежда още на първия месец, а често повредата идва в рисков момент (например докато карат по магистралата), което носи опасност за живота на шофьора и пътниците.

Реалното състояние на колите е трудно проверимо, тъй като информацията за регистрацията и техническата им изправност се съхранява на 2 различни места - първата в МВР, а втората - в Министерство на транспорта. Двете министерства едва сега започват да си обменят данните, а потенциалният купувач трудно може да стигне до тях.

Нечестните търговски практики не са новост в ЕС. Един на всеки четирима европейци, които си купуват употребявана кола, става жертва на такива. В България вероятно се случва още по-често.

40% от проблемите при покупка на стара кола се проявяват още в първия месец след покупката, показва проучване на Европейската комисия.

"Основните проблеми са два: продава се нещо, което не си струва парите, или се продава неизправно превозно средство", посочи Димитър Ганев, бивш директор на Агенция "Автомобилна администрация".

В България често се говори за "войната по пътищата", която редовно взема човешки жертви. Според експерти над 25% от катастрофите в страната ни се дължат на техническа неизправност на колите.

Решението CarStory

Едно добро решение на проблема е онлайн платформата CarStory, чиято цел е да гарантира обективната и прозрачна оценка на техническото състояние на употребяваните коли.

Автомобилът минава подробен технически преглед (с много по-широк обхват от стандартния годишен технически преглед) в оторизиран сервиз. Издава му се сертификат за техническо състояние, а данните се качват в специална система, като общата информация е публична и не може да се манипулира. По-подробните данни изискват потенциалният купувач да разполага с номера на шасито на колата. 

Това спестява на евентуалните купувачи посещението и проверката в сервиз на всеки избран автомобил. Спестява им време, пари и нерви.

"Една от основните причини за разработването на CarStory са злоупотребите при продажба на употребявани автомобили. Обективната оценка на техническото състояние позволява да се определи степента на безопасност и необходимите мерки за гарантирането й. Това е нашата мисия", обясни Явор Иванов, основател на CarStory.

Платформата вече работи, като покрива около 40% от марките коли на пазара, а амбицията й е до края на годината да покрива 90% от тях. Разработчиците й си партнират с Асоциацията на автомобилните производители в България, а подготвят преговори и с браншовата организация на вносителите на употребявани коли.

В системата се включва и мрежа от оторизирани сервизи, като вече участват над 15 сервиза в София, Бургас и Плевен, а целта е постепенно да се разпространи и в други населени места из страната.

"Коректните продавачи трябва да бъдат разграничени от некоректните. CarStory е едно добро средство за това", категоричен е Явор Иванов.