Често четейки за някой автомобил виждаме че той е от някакъв пазарен клас - А,В, С или D. Интересно е да видим какво означава това. На практика в света няма приета единна класификация, а налице са няколко системи с доста чувствителни различия. Това е следствие на различното развитие на автомобилната индустрия, зависеща от търсенето в съответния й пазар, пише auto-press.net. 

На някои места главната характеристика на модела е неговата цена, на други дори междуосието или обемът на двигателя и мощността му, в трети екстрите и размера на салона. 

Снимка 384523

Европейската система за определяне класа на автомобила е най-разпространена и в нея основното е размера на автомобила, като са развити и подкласове: 

А - миниавтомобил (дължина под 3,6 м, ширина под 1,6 м). по принцип това е много компактен хечбек с три или пет врати.

В - малък автомобил (дължина под 3,9 м, ширина поде 1,7 м). Повечето модели тук са отново хечбеци с предно задвижване с 3 и 5 врати и по-малко седани.

С - среден автомобил (дължина под 4,3 м, ширина под 1,8 м). Това е най-популярния в Европа клас и в него попадат автомобили с най-различни видове купета.

D - семеен автомобил (дължина под 4,6 м, ширина около 1,8 м). Също много популярен в Стария континент, не особено скъп, просторен и комфортен автомобил с различни типове на купето.

Е - автомобил бизнес-клас (дължина под 4,6 м, ширина под 1,8 м). Просторен салон, много добро ниво на базово оборудване, комфорт, дълго междуосие.

F - представителен клас или клас лукс (дължина над 5 м). Комфорен салон, висшо ниво на оборудване, високи технически характеристики, скъпи материали в обзавеждането на салона.

G - първи спортен клас (отсъстват или много тесни задни места);

Н - втори спортен клас (спортни кабриолети);

S - спортни купета и родстъри с 2 или 4 места;

L - миниванове до 8 места;

M - пикапи развити на базата на автомобили клас В и С;

J - всъдеходи, кросовъри, паркетници

С добавките + и - към обозначението на класа се обозначава непълно или пък надвишено съответствие към класа, а с 0 още по-малък автомобил по габарити.

Снимка 320341

Източник: Аutonews

Американската система по-рано класираше колите по тяхното междуосие, но от 1985 година насам класът на автомобила в САЩ зависи от полезния обем на салона. По същия признак класифицирагт колите и в Канада. Затова:

Миниавтомобил - обем на салона до 2,5 м³ (85 фута³). Примерно отговаря на европейския клас A;

Субкомпактен - салон 2,5-2,8 м³ (85-99,9 фута³). Аналог на европейския клас B;

Компактен - салон 2,8-3,1 м³ (100—109,9 фута³), примерно отговаря на европейския C;

Средноразмерни - салон 3,1-3,4 м³ (110—119,9 фута³), примерно европейският D;

Пълноразмерни - салон с обем наде 3,4 м³ (больше 120 фута³), примерно европейският E-F;

Комби - дели се на малко (до 130 фута³), средно (130-160 фута³), голямо (над 160 фута³)

SUV също се разделя на три - компактен, среден и пълноразмерен.

В Япония класът на автомобила зависи от габаритите и обема на двигателя. Там има само три класа автомобили - лек, малолазмерен транспорт и с нормабел размер. 

Снимка 218974

Източник: GettyImages

В Китай класификацията е нещо средно между японската и европейска системи. При делението по класове се отчитат няколко параметра - габарити, обем на салона и двигателя. Класовете са пет - малоразмерни автомобили, категория А, категория В, многоцелеви транспортни средства и спортни коли. 

В някои от описаните горе класификации има различия по отделните държави. Във Франция, например, базов при класификацията е принципа за данъчно облагане. До 1998-а класът на автомобила зависеше от присъдените данъчно конски сили на мотора, а сега за основа се взима реалната мощност в кВт. В Испания основа зая класификацията е условната данъчна мощност на двигателя, определяна от ходовия му обем.

Дори при независимата организация запровеждане на краш-тестове EuroNCAP има своя система за определяне класа на автомобила, която съществено се различава от другите системи, а целта е да се облекчи разграничаването на категориите сравнявани автомобили. Затова тук има:

Супермини (superminis);

Малки семейни автомобили (small family cars);

Големи семейни автомобили (large family cars);

Представителни автомобили (еxecutive cars) - луксозни с дължина над 4,8 м;

Родстъри (roadsters);

Компактни всъдеходи (іmall off-roaders);

Големи всъдеходи (large off-roaders);

Малки ванове (small MPVs);

Големи ванове (large MPVs).