Безспорно сегментът на електрическите автомобили (EV) е един от най-интересните и динамичните през последната една година. След като компаниите от сектора станаха свидетели на космически ръстове в оценките си, сега инвеститорите започват да се сблъскват с реалността и да си задават въпроса - ще успеят ли тези компании да оправдаят високите очаквания.

Възходът на индустрията до голяма степен съвпадна с този на един друг "нагорещен сектор" - този на компаниите празни чекове, или така наречените SPAC-компании. През последната една година много китайски EV-компании станаха публични благодарение на сливания с подобен род компании.

SPAC е "фирма празен чек", която съществува единствено с цел публично листване на фондовата борса, събиране на пари и след това и намиране на партньор за сливане, който да стане публичен. През последните две години се наблюдава невероятен скок на популярността на SPAC. Сега има повече планирани IPO на компании с нулев приход на стойност над 1 милиард долара, планирани за 2021 г., отколкото е имало през която и да е година по време на ерата на дотком балона. Този ръст се дължи на експлозията на SPAC-компаниите - 170 SPAC вече станаха публични тази година.

През 2021 г. 16 компании или вече станаха, или се очаква да станат публични с оценка над 1 милиард долара - въпреки че нямат приходи. Това е повече от два пъти през 1999 г., с три пъти повече от 2001 г. и с два пъти повече от 2000 г..

Ярък пример за възхода на SPAC е Churchill Capital Corp. IV (CCIV). SPAC-ът е един от седемте, подкрепени от бившия изпълнителен директор на Citigroup Майкъл Клайн.

Когато компанията заяви, че търси партньор в нажеженото EV пространство, инвеститорите започнаха да й обръщат внимание. Последва 11-ти януари, когато Bloomberg съобщи, че CCIV води преговори с производителя на електрически превозни средства Lucid Motors и акциите започнаха да се повишават. Те скочиха почти шест пъти въпреки предупрежденията от институционални инвеститори за опасно високи оценки на акциите на електрическите производители на автомобили. И все пак, когато се потвърдиха слуховете за сделката с Lucid Motors, акциите спаднаха рязко. Lucid успя да излезе на борсата с оценка, надхвърляща 1 милиард долара, въпреки че няма приходи.

Как китайските производители на електрически превозни средства се опитват да се отличат от останалите в сектора?

Отговорът е по две направления - с обещания за високо качество на по-ниска цена или чрез предлагането на уникални за пазара продукти.

Model 3, най-достъпният от Tesla, е изправен пред силна конкуренция в Китай от бюджетните модели на съвместно предприятие с General Motors Company. Автомобилът Hong Guang Mini EV, дело на Wuling, се продава в Китай само за 4 500 долара. За сравнение Model 3 се продава за близо 39 000 долара в Китай. През януари продажбите на Hong Guang Mini EV са надминали тези на Model 3 с почти две към едно.

Пандемиятa подтиква хората да карат собствени автомобили вместо да използват обществен транспорт. И макар да изостава далеч от Tesla по почти всички параметри, ниската цена на китайския модел го превръщат в един от най-продаваните автомобили в страната. Пуснат на пазара миналата година, базовият модел има максимална скорост от 100 км/ч и може да побере четирима души.

За да популяризира електромобилите, китайското правителство предлага регистрационни табели безплатно и те са гарантирани. В много градове може да отнеме месеци, ако не и години, за да се получи регистрационен номер за бензинов двигател чрез различни аукционни системи.

Mini Guang Mini EV може да се появи извън Китай.

Друго конкурентно предимство на китайците са по-достъпните батерии.

Батериите и системите за управление на батериите са за електрическо превозно средство това, което е висококачественият двигател с вътрешно горене е за автомобила, работещ с бензин. Така че решенията за батериите могат да издигнат, или сринат производители на електрически превозни средства.

XPeng скоро ще започне да продава електрически превозни средства с LFP батерии. LFP е съкращение от литий-желязо-фосфат. Този род батерии са малко по-евтини от първокласните литиево-йонни батерии, които съдържат елементи като кобалт и никел.

Те са по-рентабилни, но имат компромиси - не съхраняват толкова много заряд и съответно издръжливост, колкото по-скъпите литиеви-йонни батерии, така че обхватът на автомобилите, които ги използват, е засегнат.

В този случай XPeng вероятно няма нищо против, защото повечето шофьори не се нуждаят от 300 мили, или дори 200 мили дневен обхват. Ползата от по-ниските разходи за покупка за много купувачи на автомобили далеч надхвърля недостатъка от по-ниския диапазон на пробег. Но компанията планира също така да продължи да предлага превозни средства с първокласни литиево-йонни батерии.

Това е едно интересно решение. Предлагането на различни батерии при EV е малко като предлагането на различни двигатели в традиционните автомобили. В традиционните автомобили обаче опциите на двигателя обикновено са обвързани с конски сили и скорост. В случая на EV, опциите за батерията са по-скоро обвързани с техния обхват на дистанция.

Милиарди долари се инвестират в EV индустрията, за да излязат с по-мощни, по-дълготрайни батерии.

QuantumScape например работи по революционна технология на твърдотелни батерии. QuantumScape все още няма продажби, но е един от най-ценните автомобилни доставчици в света. Ето колко важни са батериите за EV индустрията.

Батериите на QuantumScape, надяват се притежателите на акциите, ще бъдат по-евтини за същия диапазон като съществуващите технологии.

Търговските предложения обаче са все още доста отдалечени във времето. Ходът на XPeng е друг начин да се предложите по-евтини електромобили днес. Компанията ще предлага модел XP7, който ще е от по-нисък клас от P7, струващ около 230 000 юана, или около 35 000 долара. При LFP батериите тази цена може да спадне с между 20 000 до 30 000 юана (от 3000 до 5000 долара). XPeng отказа да коментира новите цени за електромобилите с по-евтините батерии, но отбеляза, че информацията ще излезе скоро.

Експертите обаче, очакват хода на компанията да се копира и от други производители на електрически превозни средства. Купувачите на автомобили все още се учат как да купуват електромобили. Тъй като опциите като LFP батерии се разпространяват, купувачите ще започнат да се чувстват по-комфортно при сравняване на EV моделите, точно както правят при избора на това какъв двигател искат за автомобила си.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции