Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се превърна във важен център за производство на автомобили и инвестиции, но е изправена пред нарастващи икономически, геополитически и специфични за сектора рискове. На този фон автомобилният сектор в България е изложен на сътресенията от търговската война, алармира в нов доклад консултантската фирма "Кофас".
Нарастващите разходи, забавящото се търсене на крайния пазар, концентрацията на веригата за доставки и надвисналата заплаха от търговски мита изправят производителите, доставчиците и финансистите пред предизвикателства, свързани с кредитирането и ликвидността.
Според последните данни от Търговския регистър в България към момента има 558 компании, чиято основна дейност попада в категорията "Производство на автомобили, двигатели и части за влагане в автомобилната индустрия".
"За България това би означавало намаляване на поръчките, съответно и спад в производството и износа на българската продукция в европейската автомобилна индустрия. Последните данни на Националния статистически институт (НСИ) отчитат рязък спад в промишленото производство до -8,3% на годишна база след три последователни спада от декември 2024 г. (съответно -3,9%, -3,3% и -3,5%).
Преработващата промишленост продължава да дърпа индекса надолу, но едва с 3,3%, докато основната причина е енергийният сектор (-30% на годишна база), откъдето идва и цялостният спад. На месечна база, през март производственият индекс е -3,6% спрямо -0,5% месец по-рано", подчертават експертите от "Кофас".

Източник: iStock
Регистрациите на леки автомобили на основните пазари в Еврозоната надхвърлят 140 индексни пункта до края на 2024 г., но ръстът в ЦИЕ, макар и положителен, изостава от Западна Европа по абсолютен обем и е насочен към модели с двигатели с вътрешно горене(дял от 74%).
"За България, няма изгледи ситуацията в европейския автомобилен сектор да се стабилизира, вземайки предвид и други утежняващи фактори като зеления преход, натиска за преминаване към електрически превозни средства, евтиният внос от Китай, неконкурентоспособността на Европа, както и търговската война и налагането на митата от страна на САЩ", коментира Пламен Димитров, управител на "Кофас" за България
Зад ръста на приходите на автомобилите компании в Европа се крият нарастващи разходи, намаляващи маржове и тревожно нарастване на корпоративния дълг. Ако не се вземат мерки, тези промени могат да изложат на каскадни финансови затруднения дори стабилни производители и доставчици.