Пандемията предизвиква повишение на цените в американската автомобилна индустрия — поскъпване, което направи и новите, и употребяваните автомобили недостъпни за много американци, разказва AP.

Цените на новите автомобили изпреварват общата потребителска инфлация през последната година. В отговор редица купувачи се обръщат към пазара на употребявани автомобили — но търсенето е толкова високо, че цените на автомобилите втора ръка се покачиха още повече.

Средната цена на нов автомобил се покачва с 6% за 2020 г. до рекордните $40 578, по данни от Edmunds.com. При употребяваните автомобили ръстът е цели 14% — 10 пъти инфлацията — до над $23 хил.

Тенденцията за повишаване на цените на употребяваните автомобили се забелязва и в България.

Основната причина за повишаването на цените на употребяваните автомобили е проста: твърде малко предлагане на автомобили и твърде много купувачи. Поскъпването идва в лош момент за купувачите — много от които в затруднено финансово положение — които се опитват да избегнат пътуването с обществен транспорт заради повишения риск от заразяване с коронавируса. Според дилъри и анализатори повишените цени ще се запазят високи и през следващите месеци, тъй като по-малко хора продават новите си автомобили.

Недостигът започна през пролетта на миналата година. Производителите в САЩ и по света бяха принудени да затворят заводите си, което пък намали продажбите на нови автомобили и връщането на употребяваните. В същото време продажбите на нови автомобили пострадаха и заради несигурността сред потребителите. Когато по-късно през годината търсенето се завърна с пълна сила, имаше по-малко употребявани автомобили за продажба.

Подобна е тенденцията и в Европа. По данни на Mannheim цените на употребяваните автомобили на едро на Стария континент са се покачили с 3,31% през първите 15 дни на февруари спрямо месец януари — или със 17,4% спрямо същия месец на миналата година.Недостигът се засилва и от решението на компаниите за автомобили под наем — и други дружества с голям автопарк — да не обновяват автомобилите си.

Само в САЩ бяха произведени с 3,3 млн. по-малко автомобили заради пандемията. И когато търсенето се завърна, нямаше достатъчно предлагане — особено на пикапи и SUV модели.

Цените на автомобилите се покачваха и преди пандемията, тъй като потребителите избираха по-големи модели с повече екстри на лизинг за дълги период с ниски вноски. Но дори и при лизинг от над 60 месеца средната месечна вноска е над $500, което означава, че много американци не могат да си позволяват нов автомобил.

Поскъпването отчасти се дължи и на автомобилните производители, които започнаха да се отказвт от малките градски модели, които носят по-малка печалба. SUV моделите, които станаха толкова популярни, са далеч по-скъпи — а компаниите печелят много повече от продаден модел. Практически, индустрията в САЩ обърна гръб на сегмента от пазара под $30 хил. и накара потребителите да потърсят употребявани автомобили.

Сега ситуацията с предлагането може да бъде усложнена отново заради недостига на чипове, който създава проблеми на индустрията, прогнозират анализатори.