18-тонен камион на Hyundai е предназначен да направи сензационен удар по пътищата в Швейцария следващия месец. Това е поредният ход на южнокорейския автомобилен производител, който иска пробие със своята водородна технология с нулеви емисии.

Измислени преди близо два века, водородните горивни клетки първо не успяха да се преборят с двигателите с вътрешно горене, а след това дойдоха и електромобилите с батерии в стремежа за създаването на по-екологичен транспорт. Колите на водород излизат скъпо, водородът е труден за съхранение и по-голямата част от него се добива от природен газ в процес, който произвежда въглеродни емисии.

Но що се отнася до камионите, Hyundai твърди, че електрическите батерии не винаги вършат работа, тъй като колкото по-голям е полезният товар, толкова по-голяма и по-тежка е батерията и това е проблем, особено за държави, където географският релеф е предизвикателство, например Швейцария.

Hyundai ще се цели към производство на над 100 000 водородни клетки до 2024 г.

Hyundai ще се цели към производство на над 100 000 водородни клетки до 2024 г.

Компанията тепърва ще обяви локацията на новия си завод

Държавата има и други позитиви - повече от половината енергия на Швейцария идва от водни електроцентрали, което означава, че страната има потенциал да извлича "зелен" водород от вода с електролиза - процес, който не отделя въглерод и който може да бъде захранван чрез водната енергия, което да затвори кръга.

"Не е достатъчно да се произведе камион. Трябва да се погрижите за цялата екосистема, да намерите съмишленици и да покажете, че всичко това има смисъл за клиента. Възможно е да направите това с холистичен, затворен подход и правилно мислене", коментира изпълнителният директор на Hyundai Hydrogen Mobility Марк Фреймюлер.

Със сигурност зеленият водород сега в Швейцария е далеч по-скъп от дизела, но Hyundai се надява, че след като правителствата ограничат въглеродните емисии и разходите за производството на чистото гориво, водородните клетки могат да се разраснат.

McKinsey & Co заяви в проучване през януари, че цената на водорода, произведен с възобновяема енергия, може да спадне до 2 евро за килограм до 2030 година. Сега цената е между 3 и 4,5 евро за килограм.

Камионите H2 Xcient на Hyundai имат 190-киловатови горивни клетки и седем резервоара за високо налягане, съдържащи близо 35 килограма водород, което им осигурява обхват от над 400 километра - далеч повече от тежкотоварните превозни средства, захранвани от електрически батерии на пазара.

В световен мащаб компанията залага много на водород, като планира да похарчи 6,7 милиарда долара за водородна технология до 2030 година и да увеличи годишния си капацитет за горивни клетки до 700 000.

Hyundai започва с 50 камиона H2 Xcient, но планира да пусне 1 600 броя по швейцарски пътища до 2025 година. Камионите след това може да започнат да се срещат и по пътищата на Австрия, Германия, Холандия или Норвегия.

Hyundai ще се цели към производство на над 100 000 водородни клетки до 2024 г.

Hyundai ще се цели към производство на над 100 000 водородни клетки до 2024 г.

Компанията тепърва ще обяви локацията на новия си завод