Съвременният свят е немислим без автомобила като масово средство за придвижване на хората, за транспорт на различни товари. Не случайно автомобилната индустрия концентрира в себе си най-съвременните технологии и е мерило за развитието на всяка страна.

Мнозина вярват, че автомобилът на Хенри Форд Модел Т е най-старият автомобил, създаван някога в историята, но това не е така. Той има предшественици, които са 100 години по-стари от тази кола!

Хората се опитват да намерят алтернатива на животинската тяга и да изобретят самодвижещо се превозно средство от векове.

Разказваме за 7-те първи предвестници на съвременния автомобил.

Снимка 416413

Източник: Wikipedia

7. Daimler-Maybach Stahlradwagen, 1889 г.

Daimler Stahlradwagen е прототипен автомобил, проектиран от германските инженери Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах през 1889 г., за да демонстрират техническите нововъведения, които са разработили. Произведени са само два екземпляра от тази кола. 

Това е един от първите пътнически превозни средства в историята на автомобилната индустрия с четири колела и двигател с вътрешно горене, работещ с рафинирани петролни продукти. 

Патентите за първия V-образен двигател, монтиран на този модел, по-късно са придобити от инженер Арманд Пежо и компанията Panhard & Levassor, за да използват силовия агрегат във Франция. 

Снимка 416414

Източник: Wikipedia

6. Benz Patent-Motorwagen, 1886 г.

Benz Patent-Motorwagen е първият в света автомобил с двигател с вътрешно горене, построен през 1885 г. от германсият изобретател Карл Бенц. 

На 29 януари 1886 г. официално е получен патент № 37435. Той се смята за първия търговски успешен и достъпен автомобил с двигател с вътрешно горене. 

Колата има много общо с модерните автомобили: оборудван е с шаси, бензинов двигател, електрическо запалване, карбуратор, охладителна система, трансмисия и спирачен механизъм.

Снимка 416415

Източник: Wikipedia

6. La Marquise, 1884 г.

La Marquise е един от най-старите автомобили, построен през 1884 г. и е работил с парен двигател. Само година по-късно, през 1885 г., започват да се произвеждат бензинови автомобили с двигатели с вътрешно горене. 

Колата е създадена с пари и под ръководството на френския плейбой Граф дьо Дион, въпреки съпротивата на баща му, който се е опитал да използва законни методи, за да попречи на сина си да харчи пари за "луди идея за механично превозно средство". 

Колата е четириместно, четириколесно превозно средство с парно задвижване със задно предаване и пред волан. Задният мост се задвижва от валове от два малки двигателя, прикрепени към компактен котел с контейнер за въглища е разположен отстрани от него.

Снимка 416417

Източник: Wikipedia

4. Парна кола Grenville, 1875 г.

Транспортно средство Grenville е най-старият лек автомобил с парна машина, което все още работи. 

Колата е построена през 1875 г. от Робърт Невил Гренвил, който по-късно става главен механик на Голямата Западна железница. Тя е предвидена за седем пътници: шофьор, кормчия, пожарникар и четирима пътници. 

След смъртта на Гренвил през 1936 г. семейството му предават колата на John Allen & Sons Ltd. от Коули, Оксфорд, които напълно я преработват и през 1946 г. тя участва в юбилейния парад в Лондон в Regents Park.

В момента машината е изложена в Националния автомобилен музей на Англия и се смята, че колата е все още в работно състояние. 

Снимка 416419

Източник: Wikipedia

3. Omnibus Hancock, 1832 г.

Парният омнибус е изобретен от Валтер Хенкок около 1832 година. Това е първата промишлена парна кола в света. 

Пътническият автобус е построен за параходна компания в Лондон, а през април 1833 г. започва редовен пътнически транспорт между лондонския кей и Падингтън, По този начин той става превозното средство за първата в света транспортна услуга, извършвана с парен двигател.

Снимка 416420

Източник: Wikipedia

2. Лондонска карета с парен двигател, 1803 г.

Лондонската парова карета е първият патентован самоходен автомобил с парна машина за превоз на пътници. 

Построена е през 1803 г. според чертежите на британския изобретател Ричард Тревитик. Лондонският пароход е първото в света самоходно превозно средство.

Лидерството в създаването на самоходни превозни средства принадлежи на французина Никола Куньо, който построил първата парна кола тридесет години по-рано. Но това е бил бавно движещ се артилерийски влекач, който не е предназначен за превоз на пътници.

Снимка 416421

Източник: Wikipedia

1. Колата на Cugnot, 1770 г.

Самодвижещата се количка Cugnot е прототип на кола и локомотив, построен във Франция през 1769 г. от военен инженер Николас Джоузеф Куньо. 

Тя се смята за предшественик не само на колата, но и на паровия двигател, тъй като транспортното средство се е задвижвало само с помощта на парата. Силовият агрегат е задвижвал само единственото предно колело

Но очевидно, неговата управляемост не е била толкова важна, защото става причина за първата автомобилна катастрофа в историята. Изобретателят губи контрол при изпитанията и "чудото на 18-ти век" разрушава стената на Арсенала.

През 1794 г. колата на Куньо е върната обратно в Парижкия музей на изкуствата и занаятите, където все още е в отлично състояние.