"Преди какви автомобили правеха! Карахме стотици хиляди километри, без голям ремонт, само сменяхме маслото и гумите! А новите коли са просто за еднократна употреба!"

Такива изявления могат да бъдат чути не само сред обикновените шофьори пред гаражите или в социалните мрежи, но и сред доста "специалисти" далеч от автомобилните теми.

За съжаление или, по-скоро, за щастие, всичко е точно обратното: Новите автомобили не само надминават старите по характеристики, но и забележимо по-издръжливи от тях.

Снимка 249593

Източник: iStock

Новите автомобили трябва да се обслужват по-рядко, те са предназначени за по-голям пробег

Ако си спомняте старите коли, то почти винаги са имаха само пет цифри на километража - тоест да отчита до 99 999 километра, или същия брой мили. Или километражът превърташе за втората си обиколка, но най-често това не се случваше, като в такива случаи се предвиждаше основен ремонт на двигателя. Рядко автомобили преминаваха тази линия, поне в цивилизования свят, където беше по-лесно да се купи нова кола, отколкото да се влиза в сервиз за сериозен ремонт на старата кола.

Автомобилите от тридесетте години на миналия век изискваха сериозна намеса в двигателя и трансмисията още на пробег от 30-50 хиляди километра, докато поддръжката трябваше да се извършва много по-често. Кой би се сетил за такова нещо сега? Съвсем наскоро смяната на маслото се правеше веднъж на всеки 5000 километра, Сега европейската норма вече достига 25 000-30 000 км. В САЩ интервалът на обслужване на модела Volkswagen е 15 000 мили или 24 000 км, от Киа те предлагат интервал от 15 000 км. за смяна на маслото

През петдесетте години на 20-и век дизайнерите успяват да увеличат "свободния от проблеми" пробег на масовите автомобили до 60-70 000 км или повече за по-скъпите и усъвършенствани технологично модели.

Снимка 306423

Източник: iStock

През седемдесетте години жизненият цикъл на конвенционален автомобил е увеличен от инженерите до средно 100 000 км, а в САЩ - 100 000 мили, сега можете да сменяте колите и по-рядко.

Колите от деветдесетте без проблеми преодоляваха на пътя 150 000 и повече километра. Но само с настъпването на 21 века години жизненият цикъл на обикновените, достъпни за обикновените хора автомобили, беше увеличен до пробег от средно 250 000 километра.

Как стана възможно това? Разбира се, благодарение на развитието на всички области на промишлеността и технологиите. Днес производителите, широко използващи компютърни методи за моделиране, могат много бързо да проектират автомобил, предназначен за определен висок пробег (като правило, за евтини автомобили е 350 000 км), а такъв автомобил ще бъде много по-технически напреднал, по-икономичен, по-безопасен от предшествениците си.

Именно този подход позволява на производителите да определят 5,7 и дори 10-годишни гаранционни периоди със значителен пробег. Например, Киа в САЩ предоставя гаранция от 10 години и пробег от 100 000 мили (160 000 км).

Снимка 452604

Източник: iStock

Статистиката напълно потвърждава това - жизненият цикъл на колата се увеличава през годините

Например, нека вземем данните на Министерството на транспорта на САЩ, които ясно показват, че въпреки бума при закупуването на нови автомобили, средната възраст на леките коли в страната непрекъснато расте от десетилетия. И според експертите това се дължи преди всичко на увеличаването на жизнения цикъл на автомобилите, включително пробега, който автомобилът е в състояние да преодолее преди появата на първите сериозни технически проблеми (т.е. в цивилизования свят, преди изхвърлянето).

Ако през 1970 г. жизнения цикъл на пътнически автомобил е бил средно 5,7 години, то през 1990 г. той вече 2 години повече.

Може да се види, че още през 2012 г. средната възраст на автомобила се е увеличила до 11,3 години, т.е. два пъти повече от тази през 1965 година.

От тогава средният експлоатационен срок на автомобил в САЩ продължава да се увеличава, и вече е достигнал 12,1 години.

Снимка 406118

Източник: iStock

И, разбира се, новите коли са много по-безопасни

През годините на техническа еволюция автомобилите са станали много по-добри в защитата на водача, пътниците и дори пешеходците. Има колани и въздушни възглавници, програмирани зони за деформация, стомани с висока якост, тестове за катастрофи с ултра малко припокриване - в резултат, дори и при нарастващи скорости, имате много повече шансове да оцелеете при злополука от всякога.

Това е ясен резултат от успешната борба на съвременното общество за безопасността на автомобилите. Стандартите за безопасност масово станаха още по-строги.

По този начин съвременните автомобили не просто издържат по-дълго от старите, те са не само по-добре оборудвани (мултимедия и така нататък), но и ви защитават много по-добре при всякакви сблъсъци. Не забравяйте за електронните асистенти, например, ESP системи и автоматично спиране пред препятствие.

Вероятно искате да попитате - какво следва, защото според много експерти технологията ICE сега е достигнала технологичната си граница?

На първо място, става дума за прехода към електрически превозни средства. Предполага се, че жизнения цикъл на обикновен електрически автомобил лесно може да бъде по-висок от този на автомобил с двигател с вътрешно горене, т.е. например 400-450 хиляди километра и още повече. Използването на автомобили Tesla в такситата потвърждава това. В момента обаче пълният жизнен цикъл е ограничен предимно от живота на батерията, който е 8-10 години със среден пробег от около 13 хиляди км годишно.