Пандемията е истинска катастрофа за автомобилната индустрия. Производителите на автомобили бяха в тежко състояние и преди Covid-19: продажбите намаляваха, а пред компаниите се издигаха планини от нужни нови инвестиции в електрическа мобилност, автономни технологии и мерки за намаляване на вредните емисии от моделите.

Разпространението на заразата удари тежко индустрията и спря притока ѝ на средства. От една страна продажбите се сриват, а от друга заводите също затварят врати. Високата безработица пък унищожава шанса за бързо възстановяване.

Първите данни за щетите вече са налични: продажбите в САЩ се сринаха до 9-годишно дъно, а през март регистрациите на големи европейски пазари като Франция и Испания се сринаха със 72% и 69%, съответно.

Китай, откъдето тръгна заразата, отчита 76% срив през февруари и общо 42% за първите два месеца на годината, като GM, Honda и VW губят по над 40%. През следващата седмица се очакват данните за продажбите през март на Стария континент от Европейската асоциация на автомобилните производители. Вероятно, най-голям срив ще бъде отчетен в Италия, която пострада първа и най-тежко на континента. Спадът обаче ще бъде навсякъде.

Докато ги чакаме, Focus2Move са събрали данните за най-продаваните автомобили в САЩ и Европа през първите два месеца на годината - преди кризата да удари.

 едноличен лидер, без изненада за никого, остава Volkswagen Golf. Германският концерн е продал 56 хил. бройки от култовия модел за два месеца. Спадът обаче е сериозен - 22% на годишна база.

Втората позиция е за френският мъник Renault Clio, който е реализирал 49 хил. продажби, лек спад от 4%. Спрямо същия период на миналата година обаче той се изкачва с една позиция, изпреварвайки Volkswagen Polo, от което са продадени 47 хил., спад от 18%.

Германците държат и четвърта позиция с Tiguan, който е намерил 40 хил. клиента. Следва Peugeot 208 също със 173 реализирани продажби по-малко.

Най-голям спад бележат Dacia Duster (-34%), Opel Astra (-28%) и Audi A3 (-26%), а най-значим ръст - Audi Q3 (76%), BMW 3 Series (73%) и Toyota RAV4 (38%).

В световен мащаб картината е далеч по-различна. Тук лидер отново е Toyota Corolla (184 хил. продажби, 2% ръст), следвана от Ford F-Series, които намират 149 хил. клиента.

На трета и четвърта позиция са SUV модели: Toyota RAV4 (135 хил., 13,7% ръст) и Honda CR-V (105 хил., 7,3% спад). Петицата се оформя от още един модел на японците - Civic реализира 95 хил. продажби, спад от 21%.