Автомобилната индустрия преживя един от най-големите спадове в продажбите през тази година, а причината е ясна - пандемията, която остави милиони без работа и внесе огромна несигурност в бизнеса и гражданите. Но обичайно по-богатите преминават по-лесно през кризи и не ограничават толкова покупките си.

Тенденцията ясно се вижда и при продажбите на луксозни автомобили в България. Докато общият пазар падна с 40%, то в сегмента на скъпите коли спадът е повече от двойно по-малък - 15-20%, казва пред Money.bg по Bulgaria ON AIR Валери Томов, мениджър "Корпоративни продажби" в M Car София. По думите му, подобна е ситуацията и в другите европейски държави.

И въпреки че е криза, най-продавани в дилърството остават най-скъпите, мощни и луксозни модели на BMW - X5, X6 и X7, казва той. "Традиционно в България така наречените SUV автомобили са с най-голямо търсене", посочва Томов. Богатите българи не само че не се отказват от лукса, а продължават да поръчват моделите с всички екстри. "В сравнение с други пазари, с които си комуникираме, в България продаваме най-скъпите автомобили като средна цена", разказва той. "Българинът обича автомобила да има опции".

С течение на годините тенденцията почти не се променя, но все пак се забелязва леко успокоение. "Преди години се поръчваше всичко, което се предлага за модела. Във времето има лека промяна, хората стават по-разумни и поръчват само това, което наистина ползват", отбелязва той. Но допълва: "Нашите клиенти са разглезени. В България голяма част от опциите, да не кажа всичките, са стандартни."

В момента най-търсените екстри са свързани с комуникациите и технологиите, например Apple CarPlay, навигация с висока резолюция и подобни. Популярна е и консиерж услугата, предлагана от BMW. Нейните оператори са в Берлин и са готови във всеки час от денонощието да изпълнят различни молби на собствениците на луксозни BMW. "Където и да сте в Европа, може да се свържете с вградената карта и да поискате всякаква услуга - да резервира хотел или да направи резервация в най-скъпите ресторанти", посочва Томов.Типичният клиент е бизнесмен с добър доход, но IT секторът, където заплатите са високи, започва ясно да се откроява и на този пазар.

Според Томов поддръжката на един автомобил BMW не е по-скъпа от тази на останалите модели на пазар. "Стандартно се предлага 4 години или 200 хил. км гаранция и се плаща предимно смяна на масло и филтри, както при останалите автомобили. И предлагаме опция за предплащане на обслужванията, което пести пари", посочва той. Насред пандемията дилърството дори предлага услугата да вземе автомобила от дома на клиента, а след това да го върне дезинфекциран.

Този сервиз е и единственият оторизиран у нас за обслужване на луксозните автомобили от марката Rolls-Royce. "Оказва се, че те не са малко в България, по регистрации в КАТ има около 100, а поечето са до 5-годишни", казва още Томов.